خادم الموالی عباس داودی داوودی


کل مطلب به صورت فایل Word   

خلاصه مطالب به صورت جزوه A5  مفتولی 4مگابایت    9 مگابات


راه‌های کنترل شهوت

یا

چگونه عفیف باشیم

راه‌های کنترل

11) ورزش

مولای متقیان می‌فرمایند: «إِذَا کَثُرَتِ الْقُدْرَةُ قَلَّتِ الشَّهْوَةُ ـ هرگاه قدرت افزایش یافت شهوت کم می‌گردد.» (109)

در دعای کمیل نیز می‌خوانیم: «قَوِّ علی خِدْمَتِکَ جَوارِحی وَاشْدُدْ عَلَی العَزِیمَةِ جَوَانِحِی ـ خدایا! اندام مرا در راه خدمت به خودت قوی گردان و دلم را برای عزیمت به سویت محکم ساز.»

نداشتن توان جسمی دو اشکال را به دنبال دارد:

اول: به دلیل عدم توانایی بر انجام فعالیت، حتی پیاده‌روی؛ افراد کم‌کم گوشه‌گیر شده و برای پر کردن اوقات فراغت خود به کارهایی مانند تماشای فیلم و بازی‌های رایانه‌ای رو می‌آورند که می‌تواند زمینه وساوس شهوانی را به دلیل نوع برنامه و تنها بودن ایجاد نماید.

دوم: نتیجه قسمت اول ایجاد مشکلات روحی و روانی است که این‌گونه مشکلات با از بین رفتن صفات مهمی مانند: غیرت، اراده، حیا و امثال آن همراه خواهد بود. که در بخش‌های قبل به نقش آن‌ها در کنترل شهوت اشاره نمودیم.

ورزش باعث نشاط جسم است و انسان را از نظر روانی هم شاداب می‌کند و به‌خاطر کاهش اضطراب موجب تقویت اراده‌ی انسان می‌گردد و هرچه قدرت روحی انسان افزایش یابد، عزت نفس بیشتری خواهد داشت، که از عوامل مهم کنترل شهوت است.

ویژگی دیگر ورزش پر کردن اوقات فراغت سالم است. رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم فرموده‌اند: «مؤمن نیرومند بهتر و نزد خداوند محبوب‌تر از مؤمن ناتوان است.»(110)

و فرموده‌اند: «ورزش و بازی کنید و تفریح داشته باشید، همانا من ناراحتم از این‌که در دین شما خستگی و بی‌نشاطی دیده شود.»(111)

از طرفی یکی از دلایل فشار شهوت افزایش نیروهای متراکم در بدن است که ورزش موجب دفع و مصرف آن‌ها شده و در این صورت، قوای جنسی تعدیل می‌گردند.

یکی از دلایل تحریک جنسی دیر خوابیدن یا بد خوابیدن است. ثابت شده است که هنگامی که افراد به‌طور منظم ورزش می‌کنند خواب زودتر و آرامش‌بخشی دارند.

12) موهای زائد

برطرف کردن موهای زائد بدن با فاصله زمانی بیشتر ـ البته با رعایت بهداشت که موجب بروز بیماری نشود ـ در کم کردن شهوت مؤثر است. حضرت علی علیه‌السلام فرموده‌اند: « مَا کَثُرَ شَعْرُ رَجُلٍ قَطُّ إِلَّا قَلَّتْ شَهْوَتُه‌ ـ موی (زائد) بدن هیچ مردی زیاد نشد، مگر این‌که شهوتش کم شد».(112)

13) برنامه خواب

 

خواب با خستگی کامل

تحقیقات نشان می‌دهد که بیشتر انحرافات به خصوص در زمینه مسایل جنسی از فکرهای ناسالم و خیال‌پردازی‌های قبل از خواب، ناشی می‌شود. اگر جوان قبل از آن که به خواب برود، فکرش به خودش و یک سری مسایل و موضوعات مربوط به دوره‌ی جوانی، معطوف گردد، زمینه ایجاد انحرافات جنسی فراهم خواهد شد. بنابراین، تنظیم ساعات خواب برای جوان، ضرورت خاصی می‌یابد و تا زمانی که خواب غالب نشده نباید به رختخواب برود. لازمه‌ی این‌کار این است که در طول روز مشغول فعالیت‌های مهم بوده و به اندازه‌ی کافی کار کرده و خسته باشد.

دعایی برای رفع بی‌خوابی

امام صادق علیه‌السلام فرموده‌اند:  « اگر از بی‌خوابى می‌ترسى وقت خواب بگو:

سُبْحَانَ اللَّهِ ذِی الشَّأْنِ دَائِمِ السُّلْطَانِ عَظِیمِ الْبُرْهَانِ‌ کُلَّ یَوْمٍ هُوَ فِی شَأْنٍ‌

منزّه است خداوند، سلطنتش ابدى و نیرویش عظیم است و همیشه و هر روز در کار خلقت است.

سپس بگو: یَا مُشْبِعَ الْبُطُونِ الْجَائِعَةِ وَ یَا کَاسِیَ الْجُنُوبِ الْعَارِیَةِ وَ یَا مُسَکِّنَ الْعُرُوقِ الضَّارِبَةِ وَ یَا مُنَوِّمَ الْعُیُونِ السَّاهِرَةِ سَکِّنْ عُرُوقِیَ الضَّارِبَةَ وَ ائْذَنْ لِعَیْنِی أَنْ تَنَامَ عَاجِلا

اى سیرکننده شکم‌هاى گرسنه و پوشاننده پیکرهاى عریان، و آرام‌کننده قلب‌هاى ناراحت و رگ‌هاى پر خون و اى خواب‌کننده چشم‌هاى بیدار رگهاى ‌پر هیجان مرا آرامش ده و به چشمانم اجازه خواب عطا کن». (113)

تا بیدار شدی برخیز

گاهی اوقات از خواب بیدار می‌شویم ولی به دلیل کسلی از رختخواب بیرون نمی‌آییم. این زمان یکی از اوقاتی است که شیطان بهترین فرصت را برای وسوسه و ایجاد انگیزه‌های شهوانی به دست می‌آورد. زیرا علاوه بر آن‌که مانند هنگام خوابیدن افکار انحرافی ممکن است به سراغمان بیاید، امکان این‌که در بین این افکار بخوابیم بسیار کمتر است.

از طرفی این بودن در رختخواب کمکی به رفع خستگی ما نمی‌کند و فقط مدت زمان زیادی را از دست می‌دهیم. زیرا رفع خستگی فقط با خواب به دست می‌آید و در این زمان‌ها نمی‌خوابیم. پس بهترین کار برخاستن بلافاصله بعد از بیدار شدن است.

پرهیز از پر خوابی

پر خوابی علاوه بر آن‌که باعث بروز تنبلی و کسلی و از دست دادن فرصت‌ها است. به دلیل به هم زدن برنامه‌ی خواب باعث ایجاد زمینه برای افکار انحرافی است.

رسول‌خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم فرموده‌اند:

«بپرهیزید از پرخوابى که پرخوابى صاحبش را روز قیامت فقیر وانهد».(114)

و امام صادق علیه‌السلام فرموده‌اند:« إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى یُبْغِضُ کَثْرَةَ النَّوْمِ وَ کَثْرَةَ الْفَرَاغ‌ ـ خداوند خواب زیاد و بیکارى بسیار را دوست ندارد.»(115)

و نیز فرمود:«کَثْرَةُ النَّوْمِ مَذْهَبَةٌ لِلدِّینِ وَ الدُّنْیَا ـ

زیاد خوابیدن بر باد دهنده‌ی دین و دنیاست».(116)

علی‌بن‌ابی‌حمزه گفت: نزد حضرت موسى‌بن‌جعفر علیه‌السلام بودم که چرتم گرفت. آن‌حضرت فرمود: «خوددار باش، چشمت را این‌قدر به‌خواب عادت مده، چشم از همه اعضاى بدن کم‌سپاس‌تر است».(117)

بستر خواب

بستر خواب افراد باید از هم جدا باشد و دو فرد نباید در کنار هم، در یک بستر و زیر یک‌ روانداز بخوابند؛ گرچه هم جنس بوده و با هم محرم و از یک خانواده باشند. این ممنوعیت‌ شامل کودکان هم می‌شود، زیرا اگرچه آن‌ها میل جنسی ندارند، ادامه یافتن این عمل‌ برای آن‌ها، به صورت عادت درمی‌آید و ترک آن، به‌ویژه در زمان بلوغ که میل جنسی بیدار شده‌ و تمایل به تماس با بدن دیگری شدت پیدا کرده است، امری مشکل است. این برای آن است که حتی اگر مرتکب گناه نشوند ذهن آن‌ها مشغول شده و زمینه گناه فراهم می‌شود.

در این خصوص به روایات زیر توجه کنید:

جدایی بستر خواب کودکان

پیغمبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم فرموده‌اند:

الصَّبِیُّ وَ الصَّبِیُّ؛ وَ الصَّبِیُّ وَ الصَّبِیَّةُ؛ وَ الصَّبِیَّةُ وَ الصَّبِیَّةُ؛ یُفَرَّقُ بَیْنَهُمْ فِی الْمَضَاجِعِ لِعَشْرِ سِنِین‌

باید بستر دو پسر و دو دختر و پسر و دختر در ده سالگى جدا شود.(118)

در بعضی روایات این سن هفت سال (119) و در بعضی شش سال (120) گفته شده.

شاید دلیل این اختلاف به نوع فرهنگ زندگی پرسش کننده یا نوع رشد کودکان در منطقه زندگی آن‌ها بوده است. اما به هر شکل بیشترین سن ده سال است.

جدایی بستر زنان از بچه‌ها

امام صادق علیه‌السلام از زبان پدرانش نقل فرمود که:

« یُفَرَّقُ بَیْنَ الصِّبْیَانِ وَ النِّسَاءِ فِی الْمَضَاجِعِ إِذَا بَلَغُوا عَشْرَ سِنِینَ ـ

بستر خواب بچه‌ها که به ده سال رسیده‌اند مى‌بایست از زنان جدا شود.» (121)

جدایی بستر بزرگسالان

امام علی علیه‌السّلام می‌فرمایند: « لَا یَنَمِ الرَّجُلُ مَعَ الرَّجُلِ فِی ثَوْبٍ وَاحِدٍ وَ لَا الْمَرْأَةُ مَعَ الْمَرْأَةِ فِی ثَوْبٍ وَاحِدٍ وَ مَنْ فَعَلَ ذَلِکَ وَجَبَ عَلَیْهِ الْأَدَبُ وَ هُوَ التَّعْزِیرُ کُلُوا الدُّبَّاء

مرد نباید با مرد دیگر زیر یک رو انداز بخوابد و نه زن با زن دیگر در زیر یک رو انداز و کسى که چنین کند بایستى تادیب شود، تادیبش تعزیر است.».(122)

شکل خوابیدن

خوابیدن بر شکم به‌ویژه در مردان باعث تحریک شهوت است و در اسلام از آن نهی شده است. امیرالمؤمنین فرموده‌اند اگر کسی اینگونه خوابید بیدارش کنید و بی‌تفاوت نباشید.

« لَا یَنَامُ‌ الرَّجُلُ‌ عَلَى‌ وَجْهِهِ‌ وَ مَنْ‌ رَأَیْتُمُوهُ‌ نَائِماً عَلَى‌ وَجْهِهِ‌ فَأَنْبِهُوهُ‌ وَ لَا تَدَعُوه‌ (123) مرد نباید به رو بخوابد و هرکه را دیدید که به رو خوابیده، بیدارش کنید و او را رها نکنید».

و نیز فرمود: «مؤمن به پهلوى راست  رو به قبله می‌خوابد و شیطان و برادرانش و هر دیوانه و هر بیمارى به‌ رو می‌خوابد». (124)

قرآن و دعا

شیطان در خواب و بیداری می‌تواند مزاحم انسان شود. با خواندن قرآن و دعاهای وقت خواب، می‌توانیم افکار و خیالات شیطانی را از خود دور کرده و با آرامش بخوابیم.

امام صادق(ع) فرمود: «اگر می‌ترسى که در خواب محتلم شوى وقتى به بستر رفتى بگو: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنَ الِاحْتِلَامِ وَ مِنْ سُوءِ الْأَحْلَامِ وَ مِنْ أَنْ یَتَلَاعَبَ بِیَ الشَّیْطَانُ فِی الْیَقَظَةِ وَ الْمَنَامِ ـ بار خدایا بتو پناه مى‌برم از احتلام و از خواب‌هاى بد، و از این‌که شیطان با من در خواب و بیدارى بازى کند».(125)

سه نکته دیگر

هنگام خوابیدن درب اتاق را باز بگذارید. این کار به‌ویژه برای پسران جهت دوری از وسوسه‌ها مفید است.

قبل از خواب، حتماً مثانه خود را تخلیه نمایید.

قبل از ورود به اتاق پدر و مادر حتماً اجازه ورود بگیرید.(126)

14) برنامه خوراک

پرهیز از لقمه حرام

لقمه حرام انسان را نسبت به همه‌ی گناهان بی‌حیا می‌کند. چه خوردنی حرام باشد چه از پول حرام تهیه شده باشد. خوردن غذا و نشستن در مجلسی که شراب هست و آن‌چه یقین داریم خمس آن داده نشده حرام است. حتی از خوراکی که در مجلس گناه هم هست باید اجتناب کرد چون اثر وضعی دارد.

نوع خوراک

از خوردن مواد غذایی محرّک مانند: خرما، موز، هویج، پیاز، سیر، فلفل، دارچین، زعفران، تخم‌مرغ، گوشت قرمز و غذاهای پرچرب، تنقلات (مثل بادام و پسته) حتی‌المقدور اجتناب و به میزان ضرورت اکتفا کنید.

مصرف غذاها و میوه‌هایی که شهوت را کم می‌کنند و طبع سرد دارند مانند مرکبات، صیفی‌جاتی مثل خیار؛ نخود سبز، عدس، ترخون ، پونه، انار ترش، هندوانه، قهوه، سرکه، کاهو، و... می‌تواند به کاهش شهوت کمک کند. (127)

پرهیز از پرخوری

امام صادق علیه‌السلام فرمود:

«‌ لَیْسَ شَیْ‌ءٌ أَضَرَّ لِقَلْبِ الْمُؤْمِنِ مِنْ کَثْرَتِهِ فَیُورِثُ شَیْئَیْنِ قَسْوَةَ الْقَلْبِ‌ وَ هَیَجَانَ‌ الشَّهْوَة

ضرر هیچ چیز برای دل مومن زیادتر از بسیار خوردن نیست و پرخوردن باعث دو چیز است: قساوت قلب و هیجان شهوت»(128)  و خداوند از شخص پر خور متنفر است.(129)

یاری از گرسنگی

«هفته‌ای یکی دو روز، روزه مستحبی بگیرید و اگر توان آن را ندارید، روزه اخلاقی بگیرید؛ یعنی، میزان و دفعات صرف غذا را کاهش دهید و فاصله بین هر وعده را افزایش دهید و به حداقل خوراک اکتفا کنید».(130) (روزهای دوشنبه و پنج‌شنبه توصیه شده است)

« از پیامبر اکرم صلّى‌اللّه‌علیه‌و‌آله‌و‌سلّم روایت شده است: با تشنگى و گرسنگى با نفس‌هایتان مبارزه کنید همانا پاداش این کار همانند پاداش مبارزه در راه خداست.

و عملى دوست داشتنى‌تر از گرسنگى و تشنگى در نزد خدا نیست.  

و همچنین فرمودند: برترین شما روز قیامت در نزد خدا کسى است که گرسنگى بیشترى کشیده باشد و در خداوند متعال تفکر بیشترى نموده باشد.  

و به اسامه فرمودند: اگر مى‌توانى در حال گرسنگى و تشنگى ملک‌الموت را ملاقات کن تا به بالاترین مقام‌ها و جاها رسیده و با پیامبران هم منزل شوى و ملائکه از دیدن روحت شادمان شوند و خداوند بر تو درود فرستد. 

نیز فرمودند: گرسنگى بکشید و بر بدن‌هایتان سخت بگیرد شاید دل‌هایتان خداوند متعال را ببیند». (131)

15) روزه

رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم فرمود: « یَا مَعْشَرَ الشَّبَابِ عَلَیْکُمْ بِالْبَاهِ فَإِنْ لَمْ‌ تَسْتَطِیعُوهُ‌ فَعَلَیْکُمْ‌ بِالصِّیَامِ‌ فَإِنَّهُ وِجَاؤُه ـ ای جوانان بر شما باد ازدواج و نکاح و هرگاه بعضی از شما قدرت بر ازدواج ندارد، ‌پس روزه بگیرد زیرا روزه کنترل کننده و مهار کننده است».(132)

گاهی انسان‌های متاهل هم تحت فشار شهوت هستند. عثمان‌بن مظعون که فردی متاهل بود تصمیم گرفت خود را مقطوع النسل کند. پیامبر به شدّت او را از این کار منع کرد و فرمود: « براى کنترل‌ شهوت‌، روزه بگیر ... و از همسر و عطریّات استفاده کن...».(133)

امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرموده‌اند: « روزه سه روز از هر ماه و روزه ماه شعبان وسوسه‌ی دل را می‌زداید و پریشانى خاطر را می‌برد».(134)

(مقصود پنجشنبه اول ماه و پنجشنبه آخر ماه و چهارشنبه وسط ماه است.)

16) تنها نماندن با نامحرم

رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم فرمود: « مَنْ کَانَ‌ یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ، فَلَا یَلْبَثُ فِی مَوْضِعٍ تَسْمَعُ نَفَسَهُ امْرَأَةٌ لَیْسَتْ‌ لَهُ‌ بِمَحْرَمٍ ـ کسی که ایمان به خدا و روز قیامت دارد در جایی نمی‌ماند که نفس نا‌محرمی را می‌شنود.» (135)

و فرمود: «به خانه‌ی زنانى که شوهرشان غایب است نروید که شیطان همچون خون در هر یک از شما جریان دارد».(136)

امام صادق علیه‌السلام فرمود: «فِیمَا أَخَذَ رَسُولُ اللَّهِ ص مِنَ الْبَیْعَةِ عَلَى النِّسَاءِ أَنْ ... وَ لَا یَقْعُدْنَ‌ مَعَ‌ الرِّجَالِ‌ فِی الْخَلَاء ـ وقتی پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم از زن‌های مسلمان بیعت و عهد می‌گرفت، با آن‌ها شرط می‌فرمود که با مردان بیگانه در جای خلوت ننشینند.»(137)

«شیطان به موسى علیه‌السلام گفت: «با زن بیگانه در خلوت منشین، که هیچ مردى با زن نامحرم خلوت نکند مگر این‌که من خود ـ نه یارانم ـ سومى آن‌ها خواهم بود تا او را به فتنه اندازم».(138)

در توضیح‌المسائل حضرت امام خمینی رحمت‌الله علیه می‌خوانیم:

« مسئله 894 ـ بودن مرد و زن نامحرم در جای خلوت جایز نیست و احتیاط در نماز نخواندن در آن‌جاست لیکن اگر خواند نمازش باطل نیست.»

البته به فتوای برخی مراجع حضورشان در محل حرام و نمازشان دارای اشکال است. (139)

17) پرهیز از اختلاط با نامحرم

پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم فرمود: «‌خداوند هیچ پیامبری را در گذشتگان مبعوث نکرد مگر آن‌که شیطان امید داشت او را به مهلکه زنان افکند و هلاک سازد.» (140)

معاشرت و هم‌نشینی زن و مرد با هم، زمینه‌ی هم سخن شدن را فراهم می‌کند و موجب کم‌ شدن حیا و شرم می‌شود. این‌کار اگر ادامه یابد، با مزاح و شوخی طرفین همراه خواهد بود و از آن‌جا که در هم‌نشینی‌ها از قوه بینایی و شنوایی توأماً استفاده می‌شود، تحریک میل جنسی برای زن و مرد ایجاد ‌شده و زمینه‌ی لغزش و انحراف جنسی را فراهم می‌کند. وقتی پیامبران در معرض هلاک از این نقطه هستند، تکلیف دیگران معلوم است.

حضرت علی علیه‌السّلام‌ معاشرت‌ آزادانه زن و مرد را سرزنش نموده و فرموده‌اند:

« مردان را چه شده است که پیوسته یکی از آن‌ها نزد زنی که شوهرش به جنگ رفته می‌نشیند و با او حرف می‌زند و او هم با آن مرد حرف‌ می‌زند. بر شما باد به این که از پشت پرده با آن‌ها صحبت کنید؛ همانا این کار عفت است».(141)

.برخورد متکبرانه.

خداوند به زنان پیامبر می‌فرماید: «یا نِساءَ النَّبِیِّ لَسْتُنَّ کَأَحَدٍ مِنَ النِّساءِ إِنِ اتَّقَیْتُنَّ فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذی فی‌ قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفاً ـ اى همسران پیامبر! شما مثل یکى از زنان (عادّى) نیستید. اگر تقوا پیشه‌اید پس به نرمى و کرشمه سخن نگویید تا (مبادا) آن‌که در دلش بیمارى است طمعى پیدا کند، و نیکو و شایسته سخن بگویید.» (احزاب/32)

«وقتى به زنان پیامبر که بیشترشان پیر و سالخورده بوده و زندگى ساده‌اى داشتند هشدار داده مى‌شود که با کرشمه و ناز سخن نگویند، زنان جوان و زیبا باید حساب کار خود را بکنند. (زیرا این آیه نشان می‌دهد) با کرشمه سخن گفتن زن، بى‌تقوایى است».(142)

پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم نیز در آخرین خطبه‌ای که برای مردم خواندند فرموده‌اند:

« مَنْ فَاکَهَ امْرَأَةً لَا یَمْلِکُهَا حُبِسَ بِکُلِّ کَلِمَةٍ کَلَّمَهَا فِی الدُّنْیَا أَلْفَ عَامٍ فِی النَّار ـ

هر کس با زن نامحرم شوخى و مزاح کند، به ‌هر کلمه‌اى که با او در دنیا گفتگو کرده هزار سال در آتش دوزخ او را زندانى کنند».(143)

و نیز رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم فرمود: «گفت و شنود با زن‌ها دل را بمیراند.»(144)

و امام علی علیه‌السلام فرمود:«از زنان‌ شرور بپرهیزید و از خوبان آن‌ها برحذر باشید».(145)

با توجه به نکات ذکر شده، برای کنترل شهوت باید:

« با نامحرم رفتار متکبرانه داشت و از سخنان ملایمت‌آمیز با آن‌ها خودداری کرده و از نرمی و لینت در کلام با آن‌ها اجتناب ورزید».(146)

.نکته تکمیلی.

* دید و بازدید از فامیل تا وقتی واجب است که به گناه نیفتیم. اگر کسانی در فامیل وجود دارند که اهل رعایت حجاب نیستند و یا فسق و فجور علنی دارند که باعث به گناه کشیده شدن ما می‌شود، باید از آن‌ها پرهیز کرد. البته صله رحم فقط دید و بازدید نیست و دعا کردن، کمک‌ نمودن، سلام کردن، تلفنی جویای احوال شدن و امثال آن صله‌رحم است.(147)

« امام رضا علیه‌السلام به یکی از اصحاب به نام جعفری فرمود: چرا می‌نگرم که تو نزد عبد الرحمن بن یعقوب هستى.  (جعفرى) عرض‌کرد: او دائى من است!  حضرت فرمود: او در باره‌ی خدا سخن ناهموارى گوید؟ ... پس یا با او همنشین شو و ما را واگذار، یا با ما بنشین و او را ترک کن. عرض‌کرد: او هر چه می‌خواهد بگوید به‌من چه زیانى دارد وقتى که من نگویم آن‌چه را که او می‌گوید؟ فرمود: آیا نمى‌ترسى از این‌که به‌او عذابى نازل گردد و هر دوى شما را فرا گیرد؟...»(148)

18) پرهیز از صدای زنان

شهید علامه آیت الله مطّهری رحمت‌الله‌علیه می‌فرماید:

« مسلّم است که شنیدن صداى زن در صورتى که تلذّذ و ریبه در کار نباشد جایز است. مرحوم آیت‌اللَّه سید محمد کاظم طباطبائى یزدى در عروة الوثقى باب نکاح، فصل اول، مسأله 39 مى‌فرماید:

لا بَأْسَ بِسَماعِ صَوْتِ الْاجْنَبِیَّةِ ما لَمْ یَکُنْ تَلَذُّذٌ وَ لا ریبَةٌ مِنْ غَیْرِ فَرْقٍ بَیْنَ الْاعْمى‏ وَ الْبَصیرِ وَ انْ کانَ الْاحْوَطُ التَّرْکَ فى غَیْرِ مَقامِ الضَّرورَةِ، وَ یَحْرُمُ عَلَیْها اسْماعُ الصَّوْتِ الَّذى فیهِ تَهییجٌ لِلسّامِعِ بِتَحْسینِهِ وَ تَرْقیقِهِ. قال تَعالى‏: فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذى فى قَلْبِهِ مَرَضٌ...

شنیدن صداى زن در صورتى که تلذذ و ریبه نباشد جایز است ولى در عین حال مادامى که ضرورتى نیست ترک آن بهتر است. و بر زن حرام است که بخواهد صوت خود را نازک کند و نیکو سازد به‌طورى که تحریک آمیز باشد، چنان‌که خداى متعال در قرآن خطاب به زنان پیغمبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم مى‌فرماید: «در حرف زدن صدا را نازک و مهیّج نکنید که موجب طمع بیماردلان گردد».

مفهوم آیه مذکور این است که حرف زدنى که در آن کرشمه و ناز به‌کار نرود جایز است.(149)

طبق آیه 32 سوره احزاب زنان حق ندارند نازک و دلفریب صحبت کنند.

و طبق آیه 31 سوره نور حتی صدای زیورآلاتشان را نباید نامحرم بشنود.

وَ لَا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یخُْفِینَ مِن زِینَتِهِن

(ای پیامبر به به زنان مسلمان بگو) هنگام راه رفتن پاهاى خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانیشان دانسته شود (و صداى خلخال که برپا دارند به گوش رسد)

از این دستور مشخص می‌شود که حتی صدای خلخال زن تحریک کننده است، وگرنه قرآن چنین دستوری نمی‌داد.

نکته دیگر این که به‌طور کامل معلوم است که زنانی که آهنگ‌های غنایی می‌خوانند صدایشان تحریک کننده شهوت و شنیدن آن حرام است. این نکته اجماع نظر در بین همه‌ی مراجع است.

.مؤمن‌تر از امام معصوم !!!.

بعضى‌ها جانماز آب مى‌کشند و مى‌گویند: ما بیمه هستیم. نه خیر، دروغ مى‌گویید. چه‌طور شد که حضرت على علیه‌السلام بیمه نشد، تو بیمه شدى؟

به حضرت على علیه‌السلام گفتند: پیغمبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم به زن‌ها سلام مى‌کردند، شما چرا نمى‌کنید؟! فرمود: آن حضرت بزرگ‌تر از من بود (30 سال) پیر شده بود. من جوان هستم، مى‌ترسم اگر سلام کنم آن خانم یک جواب گرمى به من بدهد که دلم بلرزد.(150)

19) پرهیز از بوی زنان (اینجا را ببینید)

داستان رو گرفتن حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها از پیرمرد نابینا و روایاتی که درباره‌ی عذاب زنانی که برای غیر شوهر بوی خوش استعمال می‌کنند؛ نشان دهنده‌ی این است که بوی زن، شهوت مرد را تحریک می‌کند. پس باید از آن اجتناب کرد.

20) پرهیز از گرمای جایی که زنی نشسته باشد

نشستن در جایی که قبلاً زنان نشسته بودند تا وقتی که هنوز گرم است مکروه است.

امام صادق علیه‌السلام فرمود:‌ «إِذَا جَلَسَتِ الْمَرْأَةُ مَجْلِساً فَقَامَتْ عَنْهُ فَلَا یَجْلِسُ فِی مَجْلِسِهَا أَحَدٌ حَتَّى یَبْرُدَ ـ هر گاه زن از مکانى که نشسته است برخیزد مردى در جاى او ننشیند تا این‌که آن مکان سرد شود.»(151)

21) شوخی

متاسفانه یکی از شوخی‌های متداول، شوخی‌هایی است که به نحوی به مسائل جنسی مربوط می‌شود. اساتید اخلاقی که نگارنده به آن‌ها مراجعه کرده است همواره تاکید می‌کردند که برای پیشرفت معنوی باید حتماً این‌گونه شوخی‌ها را کنار گذاشت.

از شنیدن و خواندن مباحث و مطالب جنسی و حتی شوخی‌های جنسی و تحریک‌کننده و فکر کردن در این امور، جدا بپرهیزید. زیرا طبق روایت « زنای زبان گفتن است.»

شوخی معلم قرآن !!

ابى‌بصیر (که از یاران مخصوص امام باقر علیه‌السلام بود) مى‌گوید: « به زنى قرآن درس مى‌دادم. یک روز با شاگردم که دخترى ـ خانمى ـ بود، (شوخی کردم.) بعداً که خدمت امام رسیدم، امام فرمود که: کسى که در خلوت گناه مى‌کند، خدا به او توجه نمى‌کند.»

از این معلوم مى‌شود، دخترهایى که تجدید مى‌شوند. پدرشان حق ندارد، معلّم مرد بیاورد براى دخترش. از این معلوم مى‌شود، خلوت با زن اجنبى گناه است.(152)

22) نرفتن به مجلس گناه

در مطالب قبل روایتی آمد که فرمود: «زنای پا رفتن است» به همین دلیل در مجالسی که مختلط است یا به‌نحوی باعث گناه و تحریک شهوت است نباید شرکت کرد.

خداوند یکی از صفات بندگان خوب خود را عدم شرکت در مجالس گناه ذکر می‌فرماید.

« وَ الَّذِینَ لا یَشْهَدُونَ الزُّورَ، وَ إِذا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا کِراما ـ و (بندگان خدا) کسانى هستند که در مجلس (گفتار و کردار) باطل حاضر نمى‌شوند و چون بر لغوى عبور کنند کریمانه بگذرند.» (فرقان/72)

نگفت دختر پیامبر است !

خیلى از جوان‌ها نماز شب هم مى‌خوانند اما به شهوت که رسیدند نتوانستند خودشان را نگه دارند. شعیب پیامبر، وقتی مى‌خواهد یک مردى برود در خانه‌اش، اول ازدواجش را حل مى‌کند بعد مى‌گوید برود در خانه. نگفت این دختر من سالم است. با این‌که دختر پیغمبر است، ما دخترهایمان دختر پیغمبر که نیستند، با این حال یک مردى را همین‌طور راحتِ راحت مى‌آوریم در خانه.(153)

23) با ناپاکان دوستی و همنشینی نکن

رابطه با اهل گناه انسان را ناخودآگاه به سوی گناه می‌کشاند. خصوصاً در جامعه امروز که تصاویر گناه‌آلود به راحتی از طریق تلفن همراه، حافظه‌های جیبی، ایمیل و امثال آن منتقل می‌گردد. فاسدان از تعریف گناهانشان ـ با آب و تاب ـ نه تنها شرم نمی‌کنند، و دیگران را به دلیل نداشتن ارتباطات غیرشرعی مورد تمسخر قرار داده و در افکار آن‌ها نسبت به طهارت روح ایجاد شبهه می‌نمایند.

امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند: « کسی که با رفیق بد و ناپاک همنشین شود، سالم نمی‌ماند و سرانجام به ناپاکی آلوده می‌شود».(154)

و حضرت علی علیه‌السلام نیز می‌فرمایند: « با شرور و فاسد رفاقت مکن، زیرا طبع و شخصیت تو، از شرارت‌های او الگو می‌گیرد، بدون آن‌که خودت‌ بفهمی».(155)

و نیز امام صادق علیه‌السلام فرمود: هر گاه امیر‌المؤمنین علیه‌السلام به‌منبر بالا می‌رفت می‌فرمود: « براى مسلمان سزاوار است که از رفاقت با سه کس اجتناب کند: بى‌باک (در گفتار و کردار و هرزه)، و احمق، و دروغگو، اما شخص بى‌باک و هرزه، کار خود را براى تو زینت دهد و دوست دارد که تو هم مانند او باشى، و در کار دین و آخرتت تو را یارى نکند، و رفاقت با او جفا و سخت دلى آرد، و رفت و آمدش براى تو ننگ و عار است...» (156)

24) عدم کنجکاوی در امور جنسی

کنجکاوی در روابط دیگران و مسائل جنسی از راه‌هایی است که ابلیس لعین ما را به فکر شهوت‌رانی بیندازد. به عنوان مثال در جایی دختر و پسری را می‌بینیم که کنار هم نشسته‌اند و یا حتی مشغول گناه هستند. شیطان وسوسه می‌کند ببین که چه می‌کنند و از روابط آن‌ها سر دربیاور. در اینجا اگر مسئولیم باید فوراً دخالت کنیم و نگذاریم گناه ادامه یابد و اگر مسئول نیستیم سریعاً نگاه‌مان را برگردانیم به مسئولین اطلاع دهیم. اگر کنجکاوی کنیم به احتمال قوی هدف تیر زهرآلود شیطان قرار خواهیم گرفت.

و یا در رسانه‌ها می‌شنویم که فلان فیلم غیر اخلاقی را در فلان کشور بر علیه نظام اسلامی ساخته‌اند. سریعاً کنجکاو می‌شویم تا بدانیم موارد غیر اخلاقی آن کدام است. چگوه ارتباطاتی در فیلم بوده و در نهایت می‌خواهیم فیلم را ببینیم تا کارشناسی فرهنگی کنیم!!! که در همه این موارد شیطان به هدف خود رسیده و چشم و قلب ما را آلوده نموده است.

امثال این موارد در طول زندگی و روابط اجتماعی و خانوادگی ما بسیار است که دانستن اکثر آن‌ها برای ما هیچ ضرورتی نداشته و فقط ضرر دارد.

25) بوسه‌های ممنوع

از دیگر زمینه‌های تماس بدن که لذت جنسی قابل توجهی را به همراه دارد، این است که افراد یکدیگر را ببوسند. در واقع لب‌ها تحریک‌پذیری زیادی در این زمینه دارند.

از این‌رو به‌طور کلی بوسیدن لب دیگری مورد ملامت قرار گرفته است.

امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید:« لَیْسَ الْقُبْلَةُ عَلَى الْفَمِ إِلَّا لِلزَّوْجَةِ أَوِ الْوَلَدِ الصَّغِیرِ ـ بوسیدن دهان سزاوار نیست، جز نسبت به همسر یا فرزند خردسال‌».(157)

به همین دلیل باید از بوسیدن لب‌ها حتی به‌عنوان شوخی‌هایی که بعضی وقت‌ها افراد با هم انجام می‌دهند پرهیز کرد.

در روایت دیگری احمد‌بن‌نعمان از امام علی علیه‌السلام پرسید: « دخترى شش ساله پیش من است که با او خویشى و محرمى ندارم،  فرمود: به دامنت منشان و او را مبوس.» (158)

و رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم فرمود: « إِذَا بَلَغَتِ الْجَارِیَةُ سِتَّ سِنِینَ فَلَا تُقَبِّلْهَا وَ الْغُلَامُ لَا تُقَبِّلْهُ الْمَرْأَةُ إِذَا جَاوَزَ سَبْعَ سِنِین ـ چون دختر به شش سالگى رسد، دیگر او را نبوسید، و زن پسر را پس از هفت سالگى نبوسد».(159)

از امام صادق علیه‌السّلام نیز روایت شده: « إِذَا بَلَغَتِ الْجَارِیَةُ سِتَّ سِنِینَ فَلَا یُقَبِّلُهَا الْغُلَامُ وَ الْغُلَامُ لَا یُقَبِّلُ الْمَرْأَةَ إِذَا جَازَ سَبْعَ سِنِین‌ ـ دخترى که سنّش به شش سالگى رسیده پسر بچه او را نبوسد، و پسر بچه که از هفت سال گذشته است زن نامحرم را نبوسد».(160)

26) پوشش و لباس  (اینجا را ببینید)

زنان

حجاب و پوشاندن بدن، برای مرد و زن لازم شمرده شده‌ است؛ اگرچه در مقدار آن بین آن دو تفاوت‌هایی به چشم می‌خورد. اگر حضور زنان در جامعه و در برابر دید نامحرمان، به گونه‌ای باشد که سبب جلب نظر دیگران شود به نوعی خودنمایی است و چنین عملی ناپسند و انحراف شمرده می‌شود. البته در این‌جا موضوع فلسفه حجاب و... مورد بررسی نیست و فقط به دو روایت جهت تنبه اشاره می‌شود.

پیامبر اکرم می‌فرماید: « هر زنی که خود آرایی کند و با بهترین لباسش از خانه بیرون رود تا این که مردم او را بنگرند، ـ فرشتگان آسمان هفت‌گانه و زمین‌ها او را لعنت و نفرین خواهند کرد».(161)

در روایتی عبدالعظیم‌ حسنى از امام جواد علیه‌السّلام روایت کرده که فرمود ‌پدرم به واسطه آباء گرامش از امیرمؤمنان علیهم‌السّلام نقل کرد که فرمود:

من و فاطمه سلام‌الله‌علیها بر رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم وارد شدیم، پس ایشان را در حالى که سخت مى‌گریست یافتیم، من عرض کردم پدر و مادرم فدایت یا رسول‌اللَّه! چه باعث شده که شما این چنین گریه می‌کنید؟ در پاسخم فرمود: اى على! شبى که مرا به آسمان بردند (یعنى معراج) زنانى از امّتم (ده گروه) را در عذابى شدید نگریستم و آن وضع براى من سخت گران آمد و گریه‌ام از جهت عذاب سخت آنان است که به چشم خویش وضعشان را دیدم.

زنی را دیدم که به موی سر آویخته بودند و مغز سرش می‌جوشید...  (به این دلیل که) موی خود را از مردهای نامحرم نمی‌پوشانیده است.

و زنی را دیدم که گوشت بدن خود را می‌خورد و آتش در زیرش شعله می‌کشید...  (به این دلیل که) بدن خود را برای مردم زینت می‌کرده است.

و زنی را دیدم که گوشت بدن او را از جلو و عقب با قیچی‌های آتشی می‌بریدند...  (به این دلیل که) خود را به مردان نمایش می‌داده است. (162)

مردان

الف) همان‌طور که پوشش برای زن لازم است، مرد هم باید بدن خود را بپوشاند؛ اما از آن‌جا که‌ تحریک کننده‌گی بدن مرد برای زن به اندازه محرک بودن زن برای مرد نیست، پوشیدن تمام بدن از مرد خواسته نشده است. امام علی علیه‌السّلام می‌فرمایند: « مرد حق ندارد لباسش را از ران خود کنار بزند و در میان مردم بنشیند».(163)

ب) و فرمود: « مرد هنگامى که برهنه شود شیطان به او می‌نگرد و طمع به او می‌بندد پس خود را بپوشانید».(164)

ج) بر اهل تفکر پوشیده نیست که نمایان بودن موی سینه مرد تحریک کننده شهوت است. به همین دلیل بهتر است مردان موی سینه خود را بپوشانند. امیرالمؤمنین باز گذاشتن دکمه قبا و پیراهن را از اعمال قوم لوط برشمرده‌اند. (165)

مشترک

الف) در روایتی ذکر شد که «زنای چشم نگاه کردن است» پس اگر کسی نگاه کند زنا کرده و آن‌که خود را با عدم پوشش مناسب در معرض نگاه قرار دهد زنا داده است.

ب) با توجه به این که غرض از پوشیدن لباس، نمایان نبودن بدن است، پوشیدن لباس نازک و بدن‌نما برای مرد و زن فایده ندارد و مورد مذمت قرار گرفته است.

حضرت علی علیه‌السلام می‌فرمایند: «عَلَیْکُمْ‌ بِالصَّفِیقِ‌ مِنَ‌ الثِّیَابِ‌ فَإِنَّهُ‌ مَنْ‌ رَقَ‌ ثَوْبُهُ‌ رَقَ‌ دِینُهُ‌ لَا یَقُومَنَّ أَحَدُکُمْ بَیْنَ یَدَیْ رَبِّهِ جَلَّ وَ عَزَّ وَ عَلَیْهِ ثَوْبٌ یَصِفُه ـ بر شما باد که لباس‌هاى ضخیم بپوشید که هر کس لباس‌ نازک‌ بپوشد، دینش هم نازک و ناتوان خواهد شد. هیچ کدام از شما با لباس بدن نما در برابر خداوند متعال نایستد».(166)

ج) همچنین واضح است که پوشیدن لباس‌های تنگ و چسبان باعث تحریک جنس مخالف است و همچنین به دلیل چسبان بودن ممکن است به دلیل تماس زیاد با اندام‌های جنسی، خودِ فرد را نیز تحریک کند.

مانع طمع شویم

خداوند در آیه 32 سوره احزاب خطاب به زنان پیامبر می‌فرماید: « فَلَا تخَْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِى فىِ قَلْبِهِ مَرَض‌ ـ پس به نرمى و کرشمه سخن نگویید تا (مبادا) آن که در دلش بیمارى است طمعى پیدا کند.» استاد قرائتی درباره‌ی این آیه گفته است:

این‌جا زن و مرد مهم نیست، آن‌که مهم است این‌ است که قلاب را به دل هوس بازها مى‌اندازى.‌ حجاب که فقط براى زن نیست. مردها هم باید حجاب داشته باشند.

بعضى‌ها مى‌گویند به ما چه؛ من مى‌خواهم لباسم این‌طورى باشد؛ او نگاه نکند. گرچه کسى که بیمار دل است مشکل دارد، امّا من نباید کارى کنم که او تحریک شود. این آیه مى‌گوید نه گناه کنید نه سبب گناه دیگران بشوید.

نکته دیگر این‌که نمى‌گوید: «فیطمع‌ الذین» یعنى اگر یک جمعى به فساد مى‌افتند این کار را نکنید، بلکه می‌گوید «الَّذى» یعنى یک نفر، یعنى اگر حتى یک نفر به گناه مى‌افتد شما باید دست از آن کار بردارید. حتى سبب فتنه یک نفر هم نشوید. با هوس و آرزوى گناه هم باید مبارزه کرد تا چه رسد به خود گناه. چون بحث طمع است نه انجام آن.

شیک پوشى مهم است، اما به شرط این‌که آن شیکى، چشم‌هاى آلوده را به انسان جذب نکند. یعنى انسان یک جورى لباس بپوشد که کسى که نگاه می‌کند اگر کسى بود که در قلبش مرض است، مساله‌اى برایش ایجاد نشود.

آقازاده جوان این‌طور زلف‌هایت را درست نکن. این‌طور بلوز نپوش. تو که این‌طور خودت را درست مى‌کنى‌ ‌انسان مریض طمع مى‌کند.

پوشیدن پیراهن بدون آستین حرام نیست! لازم نیست مرد پیراهنش آستین داشته باشد. اما اگر با پیراهن بى‌آستین بیاید به‌خصوص اگر یک جوانى باشد که رنگ و آبش خوب باشد و بازویش را یک دختر مجرد ببیند ممکن است بازویش گوگرد شود و یک عده‌اى را بسوزاند.

آیا لازم است که این دکمه پیراهن را ببندیم؟ نه! اصلاً مرد مى‌تواند شکمش هم پیدا باشد. اما سینه‌ات را که نشان مى‌دهى‌  فَیَطْمَعَ الَّذى فى قَلْبِهِ مَرَض ـ بیماردلان در شما طمع می‌کنند.

این‌ (فَیَطْمَعَ) برای خیلى چیزها است. براى دکمه سینه‌ هست. براى مربى شنا هست. براى دبیر مرد در کلاس دخترها هست. براى آرایش زن در خانه‌اى که پسر بزرگ دارد هست. براى نیمه عریان بودن مرد در خانه هست. براى زن در خانه‌اى که پسر بزرگ دارد هست، برای...

    لذا این ورزش‌هایى که مردها لباس‌هایشان به بدنشان چسبیده است درست نیست.(167)

27) یاد عذاب گناهان شهوت

قرآن در آیات مختلف دلیل گمراهی انسان‌ها را زینت داده شدن عمل زشت توسط شیطان بیان می‌داند: « زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطانُ أَعْمالَهُمْ ـ شیطان اعمال ( ناشایست) شان را در نظرشان زیبا جلوه می‌دهد.»(168)  به همین دلیل وقتی شهوت بر انسان غلبه پیدا می‌کند تنها به لذت‌های زودگذر آن می‌اندیشد و از عاقبت کار غافل می‌گردد. برای این‌که شیطان در این عمل موفق نگردد لازم است تا از وعده‌های عذابی که برای این گناهان داده شده کمی آگاهی داشته و هر بار دچار وسوسه شدیم، این وعده‌ها را مد نظر بیاوریم. حضرت علی علیه‌السلام فرمود: « پایان لذت‌ها و بر جای ماندن تلخی‌ها را به یاد آورید».‌(169)

در این‌جا به هر کدام از این گناهان اشاره کوتاهی می‌نماییم و طالبین مطالب بیشتر می‌توانند به کتبی که در این خصوص منتشر شده ـ که به‌نظر نگارنده کتاب گناهان کبیره شهید دستغیب یکی از بهترین آن‌هاست ـ مراجعه نمایند.

زنا

« وَ لا تَقْرَبُوا الزِّنى‌ إِنَّهُ کانَ فاحِشَةً وَ ساءَ سَبیلاً ـ و نزدیک زنا نشوید، که کار بسیار زشت، و بد راهى است».(إسراء/32)

« الزَّانِیَةُ وَ الزَّانىِ فَاجْلِدُواْ کلُ‌ وَاحِدٍ مِّنهُْمَا مِاْئَةَ جَلْدَةٍ  وَ لَا تَأْخُذْکمُ بهِِمَا رَأْفَةٌ فىِ دِینِ اللَّهِ إِن کُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الاَْخِرِ  وَ لْیَشهَْدْ عَذَابهَُمَا طَائفَةٌ مِّنَ الْمُؤْمِنِینَ ـ هر یک از زن و مرد زناکار را صد تازیانه بزنید و نباید رأفت (و محبّت کاذب) نسبت به آن دو شما را از اجراى حکم الهى مانع شود، اگر به خدا و روز جزا ایمان دارید! و باید گروهى از مؤمنان مجازاتشان را مشاهده کنند!»(نور/2)

در روایات آمده است که: « در محشر بوی گندی از عورت زناکار بیرون می‌آید که تمام اهل محشر را ناراحت می‌کند و تمام آن‌ها او را لعنت می‌کنند و او را به عنوان زناکار می‌شناسند.»(آبرویش نیز می‌رود) (170)

پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم نیز فرمود‌ه‌اند: « یَا مَعْشَرَ الْمُسْلِمِینَ إِیَّاکُمْ وَ الزِّنَا فَإِنَّ فِیهِ سِتَّ خِصَالٍ ثَلَاثٌ فِی الدُّنْیَا وَ ثَلَاثٌ فِی الْآخِرَةِ فَأَمَّا الَّتِی فِی الدُّنْیَا فَإِنَّهُ یَذْهَبُ بِالْبَهَاءِ وَ یُورِثُ الْفَقْرَ وَ یَنْقُصُ الْعُمُرَ وَ أَمَّا الَّتِی فِی الْآخِرَةِ فَإِنَّهُ یُوجِبُ سَخَطَ الرَّبِّ وَ سُوءَ الْحِسَابِ وَ الْخُلُودَ فِی النَّارِ ثُمَّ قَالَ النَّبِیُّ ص سَوَّلَتْ لَهُمْ أَنْفُسُهُمْ‌ أَنْ سَخِطَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ وَ فِی الْعَذابِ هُمْ خالِدُونَ‌ (مائده/80) ـ

اى گروه مسلمانان از زنا پرهیز کنید که در آن شش خصلت است سه در دنیا و سه در آخرت. آن سه که در دنیا است خرمى را می‌برد، پریشانى و تنگدستى را مى‌آورد و عمر را کوتاه می‌کند و آن سه که در آخرت است خشم خدا و بدى در حساب و جاوید ماندن در آتش دوزخ است، سپس پیغمبر فرمود: جلوه‌اى داد هواى نفسشان بر آن‌ها که خدا بر آن‌ها خشم کرد و در عذاب مخلد شدند ».(171)

عواقب دیگری برای زنا ذکر شده است از جمله: « هر گاه زنا زیاد شود، مرگ ناگهانى هم زیاد مى‌شود ـ زمانى که زنا رواج یابد، زلزله خواهد آمد ـ زنا نکنید، تا همسران شما نیز به زنا آلوده نشوند. هر که به ناموس دیگران تجاوز کند، به ناموسش تجاوز خواهد شد».(172)

یادآوری می‌گردد که طبق روایت برای هر کدام از اعضای بدن حدی از زنا وجود دارد.

هم‌جنس‌خواهی

الف) لواط ـ (همجس‌بازی مردان که حرمتش از زنا بیشتر است).

رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم ‌فرمود: «هرگاه کسی لواط کند عرش خدا به لرزه درآید و خداوند او را لعنت کند و بر او غضب نماید و جهنم را برایش آماده می‌فرماید.»

هیچ قومی برای زنا هلاک نشدند ولی برای لواط هلاک شدند.

برای این چنین گنهکاری در هنگام مرگ سنگی از همان نوع سنگ عذاب قوم لوط فرو می‌آید و او را به قعر دوزخ می‌برد و به قوم لوط ملحق می‌کند. در این خصوص داستانی وارد شده که در زمان خلیفه دوم غلامی صاحب خود را که می‌خواست با او به زور لواط کند کشت و جسد او پس از سه روز از قبرش برده شد و به قوم لوط پیوست.(173)

ب) مساحقه (همجنس‌بازی زنان)

زنی از امام صادق علیه‌السلام پرسید زنانی که با یکدیگر مساحقه می‌کنند حدشان چیست؟ فرمود: حدشان حد زنا است. به راستی چون قیامت شود آن‌ها را می‌آورند و لباس‌هایی که از آتش بریده شده بر آن‌ها می‌پوشانند و مقنعه‌ای آتشین بر سرشان می‌بندند و زیرجامه‌های آتشین به بدنشان می‌پوشانند و عمودهای آتشین در جوفشان فرو می‌کنند و آن‌ها را در جهنم می‌اندازند. ای زن اولین قومی که مساحقه بینشان رواج یافت قوم لوط بودند که مردها به عمل لواط سرگرم شدند و زنان بی‌شوهر ماندند پس به‌یکدیگر مشغول شدند.» (و هنگام نزول عذاب همگی باهم به هلاکت رسیدند.) همچنین «اصحاب‌الرس» که در آیه 38 سوره فرقان و 12 سوره ق به آن‌ها اشاره شده؛ به این گناه آلوده بودند.(174)

حیوانات: پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم بر آنان‌که به آمیزش با حیوانات تن می‌دهد، لعنت فرستاده است.  « لَعَنَ‌ اللَّهُ‌ مَنْ‌ وَقَعَ‌ عَلَى‌ بَهِیمَة »(175)

استمنا (خود ارضایی)  (اینجا را ببینید)

متاسفانه یکی از گناهان شایع در میان نوجوانان و جوانان و حتی بزرگسالان دفع شهوت توسط اندام خود است که بیشتر نتیجه خیال‌پردازی‌های جنسی و دیدن صحنه‌های گناه آلود و تحریک‌کننده است.

در روایات اسلامی این گناه بسیار شنیع و وقیح، هم‌پایه زنا ذکر شده و تمام عواقب دنیایی و آخرتی که برای آن گناه ذکر شده است را در بر دارد.(176)

ابى بصیر گوید: شنیدم امام صادق علیه‌السلام ‌می‌فرمود: « ثَلَاثَةٌ  لا یُکَلِّمُهُمُ اللَّهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ وَ لا یَنْظُرُ إِلَیْهِمْ‌ وَ لا یُزَکِّیهِمْ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ (بقره/174)  النَّاتِفُ شَیْبَهُ وَ النَّاکِحُ‌ نَفْسَهُ‌ وَ الْمَنْکُوحُ فِی دُبُرِهِ ـ سه کس هستند که خدا در روز قیامت با ایشان سخن نگوید و نگاهشان نکند و لیاقت‌شان نبخشد و به شکنجه دردناکى گرفتار خواهند بود؛ آن‌که ریش خود را بکند و آن‌که از خود لذت جنسى ببرد (مقصود جلق زدن و استمناء است) و آن‌که مورد لذت جنسى مردان (و جنس موافق) قرار گیرد».(177)

از طرفی درباره‌ی مضرات جسمی و روحی این عمل که از آن به‌عنوان یک بیماری مهلک یاد شده است کتاب‌ها و مقالات متعددی به رشته‌ تحریر درآمده است.

ما در این‌جا با استفاده از این مقالات تنها به چند مشکل آن که بیشتر روی آن تاکید شده است به‌صورت فهرست‌وار اشاره می‌کنیم.

الف) ضررها و آسیب‌های جسمانی

1ـ ضعف و تحلیل قوای جسمانی

2ـ ضعف بینایی

3ـ آسیب دستگاه تناسلی

4ـ ابتلا به بیماری « سرعت انزال »

5ـ ناتوانی جنسی ارضای جنسی ناقص و از دست دادن لذت جنسی پس از ازدواج

6ـ ایجاد اختلال در دستگاه تولید مثل بدن و احتمال عقیم شدن (بچه دار نشدن)

ب) ضررها و آسیب‌های روحی ـ روانی

1ـ ضعف حافظه و حواس پرتی

2ـ اضطراب و افسردگی

3ـ پرخاشگری و بداخلاقی

4ـ انحرافات اخلاقی

5ـ آسیب‌ها و ضررهای اجتماعی (احساس گریز از اجتماع)

طبق تحقیقات به‌عمل آمده اگر کسی به انجام این‌کار زشت عادت کند، ترک آن برایش از ترک اعتیاد به مواد مخدر سخت‌تر خواهد بود. و کسانی که به‌صورت افراطی دچار این بیماری شده‌اند، همگی کارشان به جنون یا مرگ کشیده است.


بعضی مطالب مرتبط


راه‌های کنترل شهوت یا چگونه عفیف باشیم ـ قسمت اول

راه‌های کنترل شهوت یا چگونه عفیف باشیم ـ قسمت دوم

راه‌های کنترل شهوت یا چگونه عفیف باشیم ـ قسمت سوم

راه‌های کنترل شهوت یا چگونه عفیف باشیم ـ قسمت چهارم

راه‌های کنترل شهوت یا چگونه عفیف باشیم ـ قسمت پنجم ـ پی‌نوشت‌ها

راه‌های کنترل شهوت یا چگونه عفیف باشیم ـ قسمت ششم ـ فایل‌های صوتی

آهنگر نسوز

انگشت‌سوزی‌

با پسری لواط نمودم پاکم کن

بهشت من همه در صورت علی پیداست

بهلول نباش

ترک گناه و قبولی در دانشگاه اصلی

توبه دلاک حمام زنانه

چند نکته درباره پوشش، لباس و...

چهل روش موثر برای ترک خود ارضایی (استمنا)

خلبان شهید بابایی و مدیریت شهوت

خوردنی‌های مرتبط با نیروی جنسی

خیاط پاک

داستان حیرت‌انگیز برصیصاى عابد

رابطه‌ی موسیقی  با اراده و عزم

ضبط خیال

ترک گناه و قبولی در دانشگاه اصلی

بهشت من همه در صورت علی پیداست

خلبان شهید بابایی و مدیریت شهوت

داستان حیرت‌انگیز برصیصاى عابد

چند نکته درباره پوشش، لباس و...

زنان و عطر

کیفر زنان گنهکار

خوردنی‌های مرتبط با نیروی جنسی

چهل روش موثر برای ترک خود ارضایی (استمنا)

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.