خادم الموالی عباس داودی داوودی

فایل WORD


فکرة ساعة خیر من عبادة ستّین سنة.

ساعتى اندیشیدن بهتر از شصت سال عبادت کردنست.

(فکرة ساعة خیر من عبادة سنة)

، و اندیشیدن، زندگى دل و حیات قلب خوانده شده است‌

نهج الفصاحة (مجموعه کلمات قصار حضرت رسول صلى الله علیه و آله) ؛ ؛ ص590

 

رسول اکرم صلى اللَّه علیه و آله فرمود: از دنیا جز گرفتارى و آشوب نمانده است رستگار نشدند مگر آنهائى که از روى راستى و درستى التجاء پیدا کردند.

نوح علیه السّلام گفت: دنیا را مانند خانه‌اى که دو در دارد یافتم، از درى وارد شدم و از در دیگر خارج گردیدم، این است حال برگزیده خداوند، پس چگونه است حال کسى که به دنیا دل بسته و به آن اطمینان کرده است در آن بناء مى‌کند و دین خود را به خاطر دنیا از دست مى‌دهد.

تفکر آیینه نیکی‌ها و کفاره گناهان، و روشنائى دل‌ها، و وسعت خلق و اصلاح امور قیامت و اطلاع بر عواقب امور و افزایش علم مى‌باشد تفکر خصلتى است که خداوند به مانند آن عبادت نشده است.

ایمان و کفر ( ترجمه کتاب الإیمان و الکفر بحار الأنوار جلد 64 / ترجمه عطاردى) ؛ ج‌2 ؛ ص252

 

التَّفَکُّرُ حَیَاةُ قَلْبِ الْبَصِیرِ کَمَا یَمْشِی الْمَاشِی فِی الظُّلُمَاتِ بِالنُّورِ بِحُسْنِ التَّخَلُّصِ وَ قِلَّةِ التَّرَبُّصِ.

امام صادق از امیر المؤمنین علیهما السلام نقل میفرماید: تفکر و تعقل مایه زندگى دل شخص با بصیرت است چنان که رونده در تاریکى که به‌وسیله نور گام بردارد به‌خوبى رهائى یابد و اندکى در راه درنگ کند.

الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‌1 ؛ ص28

 

 


مطالب مرتبط


آیاتی درباره تفکر

فرق میان: تعقل، تفکر، تذکر

نخستین قدم ها برای پاکی ـ قسمت دوم ـ تفکر

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.