خادم الموالی عباس داودی داوودی

نویسنده: دکتر بیژن ذبیحی

مقدمه

نظام سلطه جهانی پایه اقتدار خود را بر مسائل اقتصادی قرار داده و با این حربه در چند قرن اخیر به سلطه بر جهان ادامه داده است. نظام سلطه غرب برای رسیدن به این مقصود از صده‌های اخیر شروع به غارت و چپاول ثروت‌ کشورهای دیگر دنیا نموده است.[1] برای حفظ این سلطه باید از پیشرفت‌های اقتصادی که در نتیجه پیشرفت‌های علمی به‌وجود می‌آید جلوگیری کرده و در همین راستا دست به اقدامات نظامی هم می‌زنند. به‌عنوان مثال وقتی مصر کانال سوئز و پاناما، کانال پاناما را ملی اعلام کردند با واکنش نظامی شدید کشورهای غربی و آمریکا مواجه شدند. در حالی که مهم‌ترین نکته این ملی شدن، گرفتن حق عبور از خاک و آب این کشورها بود.

این نظام سلطه برای جلوگیری از پیشرفت‌های دیگر کشورها اقداماتی انجام داده و می‌دهد که برخی از آن‌ها به شرح زیر است:

1ـ شناسایی نخبگان و جذب آن‌ها در دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی خود با ایجاد رفاه نسبی و در اختیار گذاشتن بودجه و فناوری‌ها برای تحقیقات.

2ـ حذف نخبگانی که حاضر به همکاری با آنان نیستند. (حذف فیزیکی و حذف علمی با ایجاد محدودیت‌ها)

3ـ خرید سهام اصلی شرکت‌های بزرگ صنعتی و تحقیقاتی در این کشورها به گونه‌ای که اگر کار علمی هم در آن‌ها صورت می‌گیرد باز هم مالک آن سرمایه‌داران و کارتل‌های بزرگ غربی و صهیونیست هستند. با یک بررسی نه چندان مشکل متوجه می‌شویم که مالک واقعی شرکت‌های بزرگ در: ژاپن، کره جنوبی، مالزی، سنگاپور، فیلیپین، آرژانتین و... سهام‌داران غربی می‌باشند.

4ـ تهدید و تحریم کشورهایی که در صدد پیشرفت علمی و اقتصادی در خارج از سلطه سرمایه‌داران جهانی هستند.

5ـ ایجاد نظام واحد پولی جهانی به‌گونه‌ای که معاملات تمام کشورهای جهان در زیر نفوذ و کنترل آن‌ها صورت گیرد. بلوکه شدن پول‌های جمهوری اسلامی ایران در بانک‌های جهان از همین موضوع نشأت گرفته است.

6ـ ایجاد نهادهای بین‌المللی که تحت سیطره و نفوذ آنان باشد. سازمان ملل، شورای امنیت، بانک جهانی، یونیسف، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و... فقط کافی است تا در روش کار این نهادها اندکی تامل کنیم تا به این حقیقت پی ببریم.

با توجه به این مقدمه «علت اصلی رفتار خصومت‌آمیز غرب با جمهوری اسلامی ایران» ـ که در طول چهار دهه اخیر روزنه امیدی برای گره‌گشایی از این کنش دیده نمی‌شود ـ مشخص می‌گردد، که چیزی نیست به جز: «پیشرفت‌های چشمگیر و اعجاب انگیز جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های گوناگون

این مسئله از آن جهت اهمیت دارد که ایران منادی استقلال و عدم وابستگی به کارتل‌های جهانی و دولت‌های استکباری است و اگر ایران در پیشرفت‌های خود موفق باشد تبدیل به الگویی برای دیگر ملت‌ها خواهد شد. به همین منظور استکبار بر آن است که هر طور شده ایران را به انزوا کشانده و تسلیم نماید. برای این منظور نیاز به بهانه‌هایی دارد که اولین بهانه آن‌ها در حال حاضر فناوری انرژی هسته‌ای است. اگر این بهانه نبود به‌‌طور قطع به دیگر موارد می‌پرداختند. چنان‌که در مذاکرات اخیر فناوری موشکی ایران را به مذاکرات افزودند.

روزنامه نیویورک تایمز به این موضوع اعتراف کرده و می‌نویسد:«کشورهای غربی سال‌هاست با روش‌های مختلف تلاش می‌کنند ایران را از ادامه فعالیت هسته‌ای در نیروگاه‌ها متوقف سازند در این روش‌ها از هیچ اقدام غیر متعارفی از جمله ترور، تهدید و تحریم نیز فروگذاری نکرده‌اند.»[2]

در این راستا لازم است به گوشه‌هایی از برخی پیشرفت‌ها در حوزه‌های گوناگون اشاره ‌شود تا به عمق کنش رفتاری غرب پی‌ببریم و با کالبد شکافی آن به هسته اصلی تحلیل این فرآیند دست یابیم.

پیشرفت‌ها

انرژی هسته‌ای

آثار ماندگار استفاده از سلاح‌های اتمی و گسترش این آثار به مناطقی به جز نقطه استفاده شده از این سلاح‌ها و همچنین بیداری افکار عمومی و شدت تخریب آ‌ن‌ها و افزایش کشورهایی که دارای این سلاح می‌باشند، باعث شده تا سلاح‌های اتمی فقط جنبه‌ی بازدارندگی داشته و به‌صورت عملی قابل استفاده نباشند. از طرفی بر کسی پوشیده نیست که ایران به دنبال ساخت سلاح اتمی نیست. پس اعمال تحریم‌ها بر علیه ایران به دلیل دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست. چنان‌که کشورهایی مانند هند و پاکستان و کره شمالی به دنبال ساخت این سلاح بودند و آن‌را به دست آوردند، ولی در تمام مراحل تحقیق، ساخت و آزمایش؛ چنین تحریم‌ها و فشارهایی بر آنان وارد نشد.

طبق برآوردها ذخایر نفت و گاز (به‌ خصوص نفت) رو به پایان است و با توجه به این‌که از نفت استفاده‌های بسیار زیادی به جز سوخت می‌توان داشت، امروزه نفت و فرآورده‌ای سوختی آن را به صرفه نمی‌دانند. ضمن آن‌که آلودگی‌های ایجاد شده بر اثر مصرف سوخت‌های فسیلی مشکلات بسیار و هزینه‌های زیادی را بر کشورها تحمیل می‌کند.

حال اگر فناوری غنی‌سازی اورانیوم فقط در اختیار چند کشور و شرکت خاص باشد، همه‌ی کشورها در آینده‌ی نه چندان دور، به لحاظ اقتصادی و سیاسی به آن‌ها وابسته خواهند بود و قیمت سوخت هسته‌ای را فقط آن‌ها تعیین خواهند کرد. مانند بنزین که به دلیل نداشتن فناوری ساخت آن، ما نفت خود را صادر می‌کردیم و به چند برابر قیمت آن بنزین را وارد می‌نمودیم.

در ایران به دلیل عدم جستجو برای معادن اورانیوم، تا چند سال اخیر ذخایر چندانی مشخص نشده بود ولی ـ بر اساس گزارش سازمان انرژی اتمی ـ بعد از اکتفاشات اخیر ذخایر اورانیوم ایران به پنج برابر افزایش یافته و این در حالی است که هنوز در بسیاری از مناطق کشور جستجو برای کشف معادن اورانیوم هنوز صورت نگرفته است.

اهمیت موضوع وقتی بیشتر مشخص می‌گردد که توجه کنیم این فناوری در پزشکی، کشاورزی و صنعت هم نقش به‌سزایی داشته و دارد و در دنیای امروز بدون این فناوری پیشرفت در بسیاری از زمینه‌های دیگر نزدیک به غیر ممکن است.

درباره‌ی انرژی هسته‌ای اخبار و مطالب زیادی در رسانه‌ها گفته شده و می‌شود به همین دلیل به همین مقدار اکتفا نموده و به دیگر پیشرفت‌ها اشاره می‌نماییم.

پیشرفت موشکی ایرانالف) پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه هوا و فضا

1ـ پیشرفت‌های موشکی ایران

پیشرفت‌های چشمگیر در صنعت موشکی جمهوری اسلامی یکی از افتخارات این مرز و بوم می‌باشد. رویکرد اکثر موشک‌های بالستیک موجود در کشور‌های دارای سلاح هسته‌ای جبران خطا با اتکا با قدرت تخریب گسترده سر جنگی اتمی است. اما در موشک‌های نسل ایرانی به دلیل استفاده از سر جنگی معمولی، همواره کاهش خطا جزء مهم فعالیت‌های طراحان بوده است. در فهرست صنایع موشکی در سال‌های اخیر یکی از مهمترین محصولات صنایع موشکی کشورمان موشک شبه بالستیک فاتح ـ 110 بوده است که مهم‌ترین ویژ‌گی این نسل از موشک‌ها خطای بسیار کم نسبت به سایر سامانه‌های موشکی سطح به سطح با برد مشابه است. در واقع علاوه بر افزایش برد نسل‌های مختلف این موشک، دقت و قابلیت‌های نگهداری و عملیاتی آن نیز بسیار افزایش و بهبود یافته به‌طوری که آن را در ردیف مهم‌ترین سامانه‌های دفاعی کشور در راهبرد پاسخ کوبنده به دشمن قرار داده و همچنین نمونه‌های دیگری با قابلیت ضد کشتی و ضد رادار از روی آن توسعه یافته است از این‌رو کشور را در حد سامانه‌های زمین به زمین کشورهای تراز اول در صنعت موشکی ارتقاء داده و نشان از پیشرفت چشمگیر کشور در این عرصه می‌باشد.[3]

پیشرفت موشکی ایراناما آخرین دستاورد موشکی کشورمان برای هواپیماهای رزمی سرنشین‌دار، موشک هوا به سطح هدایت لیزری پیشرفته تحت عنوان «بینا» است. اگر چه پس از پایان جنگ تحمیلی متخصصان نهاجا چند نسل از موشک‌های هدایت لیزری را که ستار 1 و 2 و 3 نامیده شد به همراه یک نمونه بمب لیزری و سامانه هدف‌گیری مربوط به آن‌ها توسعه داده و به خدمت عملیاتی در آوردند، اما آخرین نمونه از نسل موشک‌های هدایت لیزری هوا به سطح بینا با بهره‌گیری از آخرین فناوری‌های آیرودینامیک، سازه، سر جنگی، پیشران سوخت جامد پیشرفته و سامانه‌های هدایتی به روز با سرعت مافوق صوت به سمت هدف خود سرازیر می‌شود. چنان‌که بینا، موشک پیشرفت موشکی ایرانمدرن جنگنده‌های ایرانی لقب گرفته است.[4]

2ـ پیشرفت‌های چشمگیر در ساخت پهپاد‌ها

هواپیمای پهباد

هواپیمای پهباددر این زمینه صرفاً به این بسنده می‌کنیم که «ایسرائیل دیفنس» نشریه دفاعی رژیم صیهونیستی با اشاره به چشمگیر بودن پیشرفت‌های ایران در زمینه ساخت پهپاد‌ها، می‌نویسد: برخی از پیشرفت‌های ایران در این زمینه قابل توجه بوده‌اند برای مثال می‌توان به پهپاد ساخته شده «کرار» توسط ایران در سال 2006 هواپیمای پهبادمیلادی اشاره کرد. این پهپاد مجهز به موتور توربو جت است و قابلیت بمباران مواضع تعیین شده را دارد.[5]

3ـ حرکت به سوی تسخیر فضا

 تلاش بلند مدت و فرا ملی دانشمندان کشورمان برای دستیابی به فناوری‌های فضایی پس از انقلاب اسلامی، کشورمان را در زمره 5 قدرت پیشتاز فضایی دنیا قرار داده است و حتی در بین این پنج کشور نوظهور فضایی بیشترین سرعت پیشرفت را ایران به خود اختصاص داده است.

3/1 ـ پرتاب موجود زنده به فضا

دستیابی کشورها به دانش فنی ساخت و پرتاب ماهواره‌ها جزو پروژه‌های استراتژیک آن‌ها محسوب می‌شود، در این راستا در سال 88 ایران به دانش فنی ساخت ماهواره دست یافت و در نهایت موفق به پرتاب ماهواره امید، با محموله زیستی به فضا، ساخت ریز ماهواره‌ها، ساخت ماهواره برها و کاوشگر شد. در روز 14 بهمن ماه 1388 روز ملی فناوری فضایی، با پرتاب کاوشگر 3، نخستین محموله زیستی موجود زنده از کشورمان به فضا پرتاب شد، این محموله شامل موجوداتی چون لاک پشت، کرم، موش و همچنین پنج ذره سلول بود که به منظور بررسی مشکلات زیستی آن‌ها و بررسی و تحقیق در زمینه‌ی نحوه تکثیر سلول‌ها در فضا، به فضا پرتاب شدند.

در سال 91 اولین میمون فضانورد با نام «آفتاب» با کاوشگر پیشگام به فضا پرتاب شد و با موفقیت به زمین بازگشت. ناگفته نماند که اعزام موجود زنده به فضا مهم‌ترین دستاوردصنعت هوا فضای کشورمان در سال 91 بود. اعزام دومین میمون فضانورد ایرانی به فضا در مهر ماه سال 92 رقم خورد که طی آن دومین میمون فضانورد ایرانی با نام «فرگام» را با کاوشگر پژوهش و با گاز مایع به فضا پرتاب نمودند و این محموله زیستی نیز سالم به زمین باز گشت. البته این پرتاب برابر گفته مسئولان سازمان فضایی ایران، پرتابی زیرمداری محسوب می‌شد تلاش دانشمندان کشورمان برای افزایش این ارتفاع به ماورای جو تا زمان رسیدن به موفقیت اعزام انسان به فضا ادامه خواهد داشت.

بر این اساس موفقیت ایران در پرتاب موجود زنده به فضا و پرتاب ماهواره‌های مخابراتی و تصویربرداری و ایجاد پایگاه رصد فضایی از جمله دستاورد‌هایی است که ایران در 5 سال اخیر به آن دست یافته است. از سوی دیگر، این پیشرفت‌ها در عرصه بین‌المللی نیز بازتاب‌های رسانه‌ای زیادی داشت.

3/2 ـ پرتاب ماهواره‌های ایرانی به فضا

پژوهشگران کشورمان با توسعه فناوری‌های فضایی موفق به طراحی ساخت نسل جدیدی از ماهواره‌ها شدند که با نام «طلوع» در دهه فجر سال 88 رونمایی شد که این ماهواره گام بلندی برای حضور فعال و مستمر جمهوری اسلامی ایران در فضا و بهره‌برداری گسترده از ظرفیت‌ها بود. متعاقب این امر پروژه‌های «مصباح 2»، «طلوع»، «نوید» و همچنین ماهواره‌بر «سیمرغ» رونمایی شد و سال 90 به سال پرتاب ماهواره‌های ایرانی معروف شد و 25 خرداد 90 خبر قرار گرفتن ماهواره رصد در مدار لئو زمین، جهانی شد. این ماهواره، نخستین ماهواره تصویر‌بردار ایرانی بود که تمامی مراحل طراحی، ساخت، تجمیع، تست و آماده سازی برای پرتاب آن در داخل کشور انجام شده بود. این ماهواره با ماهوار‌بر سفیر امید‌2 به‌عنوان دومین ماهواره‌بر ساخت جمهوری اسلامی ایران در ارتفاع 260 کیلومتری سطح زمین قرار گرفت. متعاقب آن در 14 بهمن سال 90 ماهواره ایرانی نوید دانشگاه علم و صنعت پرتاب شد. همچنین پرتاب ماهواره سنجش از دور نوید با استفاده از ماهواره بر «سفیر نوید» از کلاس «ماهواره‌بر سفیر 1ـB» انجام گرفت که در مقایسه با قبل از تکنولوژی کنترل وضعیت جدیدتری بهره‌مند بود.

3/3 ـ ساخت آزمایشگاه تحقیقاتی فضایی

یکی از موفقیت‌های حوزه هوا و فضا در سال 89 تاسیس آزمایشگاه تحقیقاتی فضایی در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی بود. این آزمایشگاه در طراحی و ساخت سامانه کنترل وضعیت ماهواره و سنسورهای سامانه‌های فضایی کاربرد دارد. همچنین ساخت آزمایشگاه شبیه‌ساز 3 درجه آزادی دینامیک، کنترل وضعیت سامانه‌های فضایی، ساخت تونل باد، طراحی و ساخت نمونه‌های صنعتی و آزمایشگاهی عملگرهای سیستم‌های کنترل وضعیت سامانه‌های فضایی، ساخت آزمایشگاه سنسورهای سامانه‌های فضایی نیز بخشی از دستاوردهای حوزه هوا و فضا بوده است. به‌طوری‌که محققان کشور در ادامه برنامه‌های اعزام انسان به فضا در سال 89 به جای موجود زنده از یک عروسک شبیه‌سازی شده در کپسول زیستی استفاده کرده و آن را به فضا ارسال کردند در این سال خبر در مدار قرار گرفتن ماهواره مصباح برای سال 92 اعلام شد.

3/4 ـ تولید انبوه ماهواره

در سال 91 دست اندرکاران عرصه هوا فضای کشور علاوه بر ارسال کپسول زیستی حاوی موجود زنده به فضا طراحی و ساخت 9 ماهواره و سه ماهواره‌بر را نیز در دستور کار قرار دادند که بسیاری از آن‌ها به مرحله نهایی رسید و آماده پرتاب شد تا ایران در جمع کشورهای صاحب فناوری ماهواره قرار گیرد.

بر این اساس علاوه بر پایان ماموریت ماهواره نوید طراحی ماهواره ظفر توسط دانشگاه علم و صنعت، طراحی ماهواره سپهر دانشگاه خواجه نصیر، رونمایی از نمونه پروازی ماهواره آت ست امیرکبیر، پایان ساخت ماهواره شریف دانشگاه صنعتی شریف، تکمیل ماهواره فجر، آغاز مطالعات ماهواره ناهید، طلوع و زهره را می‌توان از جمله اقدامات بخش فضایی کشور در این سال عنوان کرد. در همین حال ساخت ماهواره بر‌های سفیر و سیمرغ و کاوشگر 5 نیز در دستور کار قرار گرفت. همزمان با روز فناوری فضایی در دهه فجر 92 از 2 ماهواره فضایی تدبیر و خلیج فارس نیز رونمایی شد، همچنین ماهواره مخابراتی خلیج فارس توسط دانشگاه صنعتی مالک اشتر طراحی و ساخته شد که سازگار با بستر ارتباطی بی‌سیم زمین پایه کشور بوده و خدمات ارتباطی بی‌سیم ماهواره‌ای را به‌صورت امن و مطمئن با پوشش جغرافیایی ملی و یا منطقه‌ای ارائه می‌کند. ماهواره تدبیر نیز با مدیریت سیستمی سازان فضایی ایران توسط مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه علم و صنعت ایران به صورت صد‌در‌صد بومی در مدت پنج ماه طراحی و ساخته شد.

ب) پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه پزشکی

1ـ موفقیت‌های چشمگیر در حوزه سلول‌های بنیادی

ایران در زمینه فناوری و تحقیقات سلول‌های بنیادی یکی از ده کشور برتر جهان محسوب می‌شود. محققان ایرانی توانسته‌اند از سلول‌های بنیادی حتی در پیوندهای مغز استخوان، پوست و ترمیم بافت‌های آسیب دیده قلب استفاده کنند. همچنین شبیه‌سازی سلول‌های بنیادی در پژوهشکده رویان و اصفهان انجام شد که در نوع خود بی‌نظیر است. علاوه بر این استفاده از سلول‌های بنیادی در پیوند قرنیه چشم، تزریق PRP، تکثیر سلول‌های بنیادی بند ناف به‌منظور درمان سرطان یا صدمات بافت قلب و عصب و سلول‌های استخوانی، ترمیم ضایعات نخاعی، شبیه‌سازی و تولید سلول‌های بنیادی جنین از جمله دستاوردهای بزرگ کشور ما در عرصه فناوری‌های نوین در سال‌های اخیراست.

2‌ـ ساخت و تولید نخستین نو داروی تزریقی ضد سرطان خاورمیانه با نام تجاری «سینادوکسوزوم» یکی از اقدامات مهم محققان کشورمان در سال‌های اخیر بوده است. پیش از این داروی شیمی درمانی در انحصار یک شرکت آمریکایی بود. همچنین ساخت واکسن آنفولانزا و سرطان سینه زنان را نیز می‌توان به‌عنوان گام‌های اساسی در تولید واکسن در کشور قلمداد کرد. همچنین رونمایی از 6 داروی جدید بیوتکنولوژیک ایرانی شامل 2 قلم داروی نو ترکیب و 4 نوع ماده اولیه دارویی در قالب طرح کلان ملی فناوری تولید داروهای وارداتی انجام شد که تولید این داروها از مهم‌ترین دستاوردهای دارویی در عرصه پزشکی است. این در حالی است که واکسن آسم و واکسن آلرژی برای اولین‌بار در دنیا ساخته شدند.

3 ـ دستیابی ایران به ساخت چند داروی اساسی کشور.

4 ـ تولید داروی فاکتور 7 به عنوان دومین کشور تولید کننده برای کمک به درمان بیماران مبتلا به هموفیلی.

5 ـ ساخت نخستین چسب بافتی هوشمند دنیا که به صورت اتولوگ و از خون خود فرد مشتق شده است. مهم‌ترین کاربردهای این چسب بافتی، امکان پذیرشدن پیوند عروق اعصاب و استخوان است.

6 ـ داروی «سترور لیکس استات» که برای القای باروری در درمان نازایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین درمان سرطان‌های سینه و پروستات، اندومتریوز، ‌هایپوپلازی پروستات و فیبروئید رحم از دیگر کاربردهای این دارو است.

7 ـ ساخت نای مصنوعی به کمک مهندسی بافت.

برای نخستین بار در دنیا نای مصنوعی به کمک مهندسی بافت از سوی محققان ایرانی ساخته شد. این پروژه از سخت‌ترین بخش‌های ساخت یک عضو بوده و تکنیک ویژه‌ای را می‌طلبید. نای به طول 12 سانتی متر از حنجره شروع و به ریه ختم می‌شود و مجروحان شیمیایی که بافت داخلی نای آن‌ها آسیب دیده و یا افرادی که در جریان تصادفات و بستری شدن در بخش‌های مراقبت‌های ویژه (ICU) از لوله تنفسی استفاده کرده‌اند مجبور به تعویض نای هستند.

8 ـ ساخت دستگاه سانتریفیوژ توبولار برای تولید واکسن و دارو که برای درمان بیماران سرطانی که غده‌های آن‌ها نیازمند رادیوتراپی است مورد استفاده قرار می‌گیرد.

9 ـ تولید اولین کودک حاصل از روش لقاح مصنوعی.

10 ـ موفقیت در پیوند اعضاء.

11 ـ خودکفایی در تولید پروتئین فاکتور رشد فیبروپلاستی انسانی.

12 ـ نخستین عمل پیوند دست خاورمیانه که تاکنون فقط کشورهای آمریکا، چین و فرانسه توانسته اند عمل پیوند دست را انجام دهند.

13 ـ تولید چند کیت آزمایشگاهی که برای تشخیص بیماریهایی چون هپاتیت B، سفلیس، نازایی، اختلالات هورمونی و مشکلات خونی وارد چرخه پزشکی کشورمان شدند.

14 ـ تولید داروی درمان زخم بیماران دیابتی برای اولین بار در جهان.

15 ـ ساخت سامانه راهبری جراحی هوشمند از موفقیت‌های تولید تجهیزات پزشکی است.

16 ـ موفقیت در انجام جراحی‌های بزرگ.

17 ـ تولید داروی درمان سکته قلبی و شیمی درمانی.

18 ـ تولید داروی کاملاً گیاهی درمان ایدز برای اولین‌بار در جهان.

19 ـ تولید نانو کریستال‌های موثر در ترمیم بافت‌های آسیب دیده داخل بدن.

20 ـ تولید دستگاه شتاب دهنده خطی برای تشخیص و درمان سرطان که از انتشار اشعه به بافت‌های دیگر جلوگیری می‌کند.

21 ـ تولید رگ مصنوعی به کمک نانو الیاف.

22 ـ تولید انبوه بیوایمپلنت‌های چشمی برای نخستین‌بار در جهان.

23 ـ استفاده از لیزر در ساخت پوست مصنوعی.

24 ـ تولید اولین داروی ایرانی ضد سرطان.

25 ـ درمان موفقیت آمیز سکته حاد قلبی با استفاده از سلول‌های بنیادی.

26 ـ درمان ناشنوایی مادرزادی با تزریق سلول‌های بنیادی.

27 ـ درمان آرتروز با تزریق سلول‌های بنیادی.

ج) پیشرفت‌ در دیگر حوزه‌های علمی

1 ـ ایران جزو قدرت‌های برتر سایبری جهان

روزنامه «وال استریت» می‌نویسد: «ایران یکی از 10 قدرت برتر سایبری جهان است و این موضوع آمریکایی‌ها را ترسانده است.» این روزنامه اذعان داشته است که «... ایران در زمینه سایبری یک تهدید جدی محسوب می‌شود و در مواردی نیز می‌تواند ما را با مشکل مواجه کند... سال گذشته ایران توانسته به سیستم اینترنتی نیروی دریایی آمریکا نفوذ کند بر اساس این اظهارات، آمریکا، زمانی در حدود چهار ماه، صرف بازگرداندن این سیستم به وضعیت اولیه کرده است. آمریکا از این اتفاق به‌عنوان بزرگ‌ترین حمله‌ی طبقه‌بندی نشده به شبکه رایانه‌ای نیروی دریایی آمریکا نام برد.»[6]


2ـ تولید سومین بازوی هوشمند دنیا در ایران

پژوهشگران کشور، سومین روبات بازوی هوشمند دنیا با قابلیت تشخیص سختی 80 نوع ماده را عرضه کردند که ضمن کاربرد در حوزه هوا فضا و نیروگاه‌های هسته‌ای قادر است به میزان سختی اجسام به آن‌ها نیرو برای جابه‌جایی اعمال کند. ناگفته نماند که بعد از کشورهای آمریکا و ژاپن ایران سومین کشور دارنده این فناوری است.

حوزه نظامی و یا صنایع هسته‌ای به دلیل وجود رادیو اکتیو، انسان قادر به انجام ماموریت‌های مورد نظر نیست ولی این روبات می‌تواند ماموریت‌های مورد نظر را انجام دهد. در حوزه هوا فضا در صورت نیاز تعمیر شاتل در فضا بدون خارج شدن فضانورد از شاتل، با استفاده از این روبات فضانورد قادر به انجام تعمیرات خواهد بود. همچنین در حوزه‌ی پزشکی از روبات طراحی شده می‌توان به‌عنوان یک روبات بازوی جراح برای جراحی از راه دور استفاده کرد. در زمینه تشخیص 80 ماده مختلف به لحاظ سختی، این قابلیت را داراست که بر اساس ضخامت و سختی اجسام آن‌ها را لمس و به این ترتیب برای برداشتن یک تخم مرغ و یا جعبه کبریت نیروهای متفاوتی بر اساس ضخامت آن‌ها اعمال ‌کند.[7]

3ـ حوزه نانو

ایران جزو هشت کشور برتر دنیا در حوزه نانوست و از بسیاری کشورهای دیگر در تولید علم نانو جلوتر است. یکی از دستاوردهای سال 92 این بود که فناوری نانو برای دانش‌آموزان فراتر از مسائل تئوریک پیش می‌رود و در 7 استان آزمایشگاه فناوری نانو در مدارس ایجاد شده است. در سال جاری این تعداد به 30 مرکز افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر در بحث ارتقای کیفیت در حوزه‌ی تولید محصولات مبتنی بر علم نانو همچون صنعت خودرو‌سازی، کشاورزی، داروسازی، آب و محیط زیست موفقیت‌هایی داشته‌ایم.[8]

 

رفتار خصومت آمیز غرب با جمهوری اسلامی ایران

مبنای توسعه‌طلبی غربی، ایدئولوژی است که خود را برتر و دیگران را فرومایه می‌داند. (حق سروری ـ همان نژادپرستی). در طول تاریخ، این ایدئولوژی توجیه‌گر اروپائیان برای حمله و تصاحب سرزمین‌ها و مردمانی بود که حق داشتند مالک سرزمین، اموال، شخصیت و سرنوشت خویشتن باشند.

دین تحریف شده مسیحیت و کلیسا نیز نقشی عمده در شکل‌گیری این فرآیند داشته است.

این مطلب به صورت صریح در فرمان‌ها و فتاوی منسوب به پاپ‌ها که "اسفار کشف" خوانده می‌شود بیان شده است.

"دوم دیورساس" اولین سری از مجموعه فتاوای پاپی بود که به پادشاه پرتغال در 1453 اعطا شد. زبان و ایده‌های آن‌را تمام ملل اروپایی که از اقدامات توسعه‌طلبانه حمایت می‌کردند، مورد استفاده قرار می‌دادند. دوم دیورساس به پادشاه پرتغال اجازه حمله و فتح و فرمانبردار کردن اعراب مسلمان، غیر مؤمنین به مسیحیت و بی‌ایمانانی که خصم مسیح بودند می‌داد که کالاها و اراضی‌شان را تصاحب کند، افراد آن‌ها را به بردگان واقعی تقلیل دهد و سرزمین‌ها و دارایی‌هایشان را به پادشاه پرتغال انتقال دهد. فتاوای مشابه به پادشاهان اسپانیا، فردیناند و ایزابل داده شد و این وقایع قبل از آن بود که کلمب رهسپار شود. چنین واژگانی در منشور اعطایی هانری هفتم انگلستان به جان کابوت در 1482 قبل از آغاز سفرهایش که به اکتشاف امریکای شمالی منجر شد نیز وجود داشت که مبنایی شد برای تمام ادعاهای بعدی انگلستان نسبت به آن چه که (بعدها) ایالات متحده نامیده شد. کابوت اجازه یافت در مناطقی که کشف و تصرف می‌کرد، علائم و پرچم های پادشاهی را بر پا دارد؛ هر شهر، قلعه، جزیره و جای دیگری در شرق، غرب یا شمال دریا متعلق به کفار وحشی و بی‌دینان، هر جای کره خاکی که برای مسیحیان ناشناخته بود. این حُکم به آنان اختیار فتح، اشغال و تصرف تمام مناطق را، به شرط پرداخت یک پنجم تمام سود به شاه می‌داد.[9]

کمترین ضربه انقلاب اسلامی به این تفکر غربی (حق سروری) شکستن ابهت غرب و آمریکا و کاهش قدرت و نفوذشان در جهان بود. به همین لحاظ جمهوری اسلامی دشمن درجه یک نظام سلطه محسوب می‌گردد.

1ـ در این خصوص کنت تیمرمن بر این باور است که تاکنون سیاست آمریکا در قبال ایران فقط روی متوقف کردن استعداد پیشرفت ایران متمرکز بوده است اما تهدید از جانب تهران تنها تکثیر سلاح‌های اتمی نیست، تهدید ایران سیستماتیک است. رهبران ایران معتقدند که سیستم نظامشان یک الگوی واقعی برای توسعه جهان سوم است. جمهوری اسلامی برای صدور انقلابش به بهره‌گیری از اسلام به‌عنوان یک سلاح سیاسی نه یک نیروی مذهبی می‌پردازد تا رقبای (منطقه‌ای) خود را تضعیف کند.

2ـ روزنامه آمریکایی واشنگتن تایمز در این زمینه می‌نویسد : «مشکل غرب با ایران فقط برنامه هسته‌ای نیست. متوجه باشیم این فقط برنامه هسته‌ای ایران نیست که باید مهار شود. بلکه باید فلسفه کلی جمهوری اسلامی باید به‌طور کل مهار شود.»[10]

3ـ پل گریک رابرتس در مصاحبه با فارین پالیسی اظهار می‌دارد: «کمپینی که علیه ایران وجود دارد به دموکراسی و انتخابات هیچ ارتباطی ندارد. این کمپین ارتباط چندانی به برنامه هسته‌ای نیز ندارد و ادعای برخورداری ایران از سلاح هسته‌ای مانند ادعای برخورداری صدام از سلاح‌های کشتار جمعی است. چیزی که آمریکا نمی‌تواند تحمل کند وجود ایران به‌عنوان یک کشور مستقل است.»[11]

4ـ اوباما در مصاحبه با "جفری گولدبرگ" خبرنگار نشریه "بلومبرگ ویو" در مورخه 11/12/92 مطالبی بیان کرد که به برخی از آن‌ها که به موضوع ما مربوط است اشاره می‌کنیم.

ـ 95 درصد تحریم‌ها هرگز حذف نمی‌شوند.

ـ گزینه نظامی علیه ایران روی میز است و آن‌ها باید آن را جدی بگیرند.

ـ ایران سال‌ها یک بازیگر بی‌مسئولیت در صحنه‌ی بین‌المللی بوده و از تروریسم حمایت کرده است. آن‌ها همسایگان خود را تهدید کرده‌اند.

ـ ادامه مذاکرات می‌تواند کوتاه‌ترین راه برای اعمال تحریم‌های بیشتر باشد.

ـ به شرکت‌های اروپایی پیام دادیم که تحریم‌ها به قوت خود باقی است و نمی‌توانند با ایران وارد تجارت شوند.

ـ در حالی که ما 95 درصد این تحریم‌ها را حفظ می‌کنیم، با ادامه تحریم‌های فعلی نفت، در مدت اجرای طرح اقدام مشترک؛ پولی که ایران از دست می‌دهد بیشتر از آن چیزی است که از باز شدن دسترسی ایران به بخش اندکی از دارایی‌هایش به‌ دست می‌آورد.[12]

دروغگو

[1]. در دومقاله با عنوان «غرب غارتگر» و «برده‌های قرن 21» به این موضوع پرداخته‌ایم.

[2]. روزنامه کیهان، 20 / 1 / 93، ص 3

[3]. روزنامه کیهان، 16 / 1 / 93، ص 8

[4]. ـ کد خبر: ۲۹۴۲۰۷ ـ تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۲  mashreghnews.ir

[5]. روزنامه کیهان 27/12/92

[6]. هفته نامه پرتو سخن، 20 / 1 /93، ص 4

[7]. خبرگزاری مهر ـ کد خبر2229402 ـ تاریخ مخابره: ۱۳۹۲/۱۱/۱۶

[8]. روزنامه کیهان، 25/1/93،ص8، دبیر ستاد توسعه فناوری نانوی کشور دکتر سعید سرکار در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو

[9]. برداشتی از کتاب «چرا مردم از آمریکا متنفرند » نوشته ضیاءالدین سردار ـ انتشارات امیر کبیر

[10]. روزنامه کیهان، 7 / 12 / 92

[11]. بابک اسماعیلی، نبرد نرم در بستر دموکراسی ص 188

[12]سرویس بین‌‌الملل باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.