فایل صوتی دین دلبخواهی و تذکری درباره برهنه شدن در عزاداری
مطالب ارائه شده در هیأت محبان الائمه یازدهم محرم (1393 شمسی) 14 آبان
فایل صوتی عمل دینی نرسیده از اهل بیت علیهمالسلام و انتخاب بهترینها
مطالب ارائه شده در هیأت محبان الرقیه 28 آبان 1393
فایل صوتی گزیدهای از مطلب راههای کنترل شهوت ـ کنترل نگاه ـ قسمت سوم
خلاصه مطالب ارائه شده فایلWordخلاصه مطالب
فایلWord مطالب تکمیلی که بعد از انتشار این متن به آن اضافه نمودیم
باید بهترین را انتخاب کنید
الزمر : 18 الَّذینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِکَ الَّذینَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِکَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبابِ
همان کسانى که سخنان را مىشنوند و از نیکوترین آنها پیروى مىکنند آنان کسانى هستند که خدا هدایتشان کرده، و آنها خردمندانند. (18)
هود : 7 وَ هُوَ الَّذی خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ فی سِتَّةِ أَیَّامٍ وَ کانَ عَرْشُهُ عَلَى الْماءِ لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً وَ لَئِنْ قُلْتَ إِنَّکُمْ مَبْعُوثُونَ مِنْ بَعْدِ الْمَوْتِ لَیَقُولَنَّ الَّذینَ کَفَرُوا إِنْ هذا إِلاَّ سِحْرٌ مُبینٌ
او کسى است که آسمانها و زمین را در شش روز [شش دوران] آفرید و عرش (حکومت) او، بر آب قرار داشت (بهخاطر این آفرید) تا شما را بیازماید که کدامیک عملتان بهتر است! و اگر (به آنها) بگویى: «شما بعد از مرگ، برانگیخته مىشوید! «، مسلّماً» کافران مىگویند: «این سحرى آشکار است!» (7)
الکهف : 7 إِنَّا جَعَلْنا ما عَلَى الْأَرْضِ زینَةً لَها لِنَبْلُوَهُمْ أَیُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً
ما آنچه را روى زمین است زینت آن قرار دادیم، تا آنها را بیازماییم که کدامینشان بهتر عمل مىکنند! (7)
الکهف : 30 إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ إِنَّا لا نُضیعُ أَجْرَ مَنْ أَحْسَنَ عَمَلاً
مسلّماً کسانى که ایمان آوردند و کارهاى شایسته انجام دادند، ما پاداش نیکوکاران را ضایع نخواهیم کرد! (30)
الملک : 2 الَّذی خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَیاةَ لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً وَ هُوَ الْعَزیزُ الْغَفُورُ
آن کس که مرگ و حیات را آفرید تا شما را بیازماید که کدام یک از شما بهتر عمل مىکنید، و او شکستناپذیر و بخشنده است. (2)
مقتسمین
وَ قُلْ إِنىّ أَنَا النَّذِیرُ الْمُبِینُ(89)
و بگو: «من انذارکننده آشکارم!»
کَمَا أَنزَلْنَا عَلىَ الْمُقْتَسِمِینَ(90)
(ما بر آنها عذابى مىفرستیم) همانگونه که بر تجزیهگران (آیات الهى) فرستادیم!
الَّذِینَ جَعَلُواْ الْقُرْءَانَ عِضِینَ(91)
همانها که قرآن را تقسیم کردند (آنچه را به سودشان بود پذیرفتند، و آنچه را بر خلاف هوسهایشان بود رها نمودند)!
فَوَ رَبِّکَ لَنَسَْلَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ(92)
به پروردگارت سوگند، (در قیامت) از همه آنها سؤال خواهیم کرد. (92)
عَمَّا کاَنُواْ یَعْمَلُونَ(93)
از آنچه عمل مىکردند! (93)
مقتسمین چه اشخاص هستند؟
برنامههاى الهى بدون شک عموما حافظ منافع همه انسانها است ولى در ظاهر و نظر ابتدایى معمولا بعضى مطابق میل ما است، و بعضى بر خلاف میل ما است، و اینجاست که مؤمنان راستین از مدعیان دروغین شناخته مىشوند، گروه اول همه را در بست مىپذیرند حتى آنجا که ظاهرا به سود آنها نیست و مىگویند:
کُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا "همه از ناحیه خدا است"، و هیچگونه تجزیه و تقسیم و تبعیض در میان احکام الهى قائل نیستند.
اما آنها که دلهاى بیمارى دارند و حتى مىخواهند دین و حکم خدا را به خدمت منافع خویش گیرند، تنها آن قسمتى را مىپذیرند که به سود آنهاست و بقیه را پشت سر مىافکنند، آنها آیات قرآن و حتى گاهى یک آیه را تجزیه مىکنند، بخشى را که در مسیر تمایل خود مىبینند قبول کرده، و بخش دیگر را کنار مىگذارند. تفسیر نمونه، ج11، ص136
دستور سخت
مَن کاَنَ عَدُوًّا لِّلَّهِ وَ مَلَئکَتِهِ وَ رُسُلِهِ وَ جِبرِْیلَ وَ مِیکَالَ فَإِنَّ اللَّهَ عَدُوٌّ لِّلْکَافِرِینَ(بقره98)
کسى که دشمن خدا و ملائکه و رسولان او و جبرئیل و میکائیل است باید بداند که خدا هم دشمن کافران است
شأن نزول
هنگامى که پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم به مدینه آمد روزى ابن صوریا (یکى از علماى یهود) با جمعى از یهود فدک نزد پیامبر اسلام ص آمدند، و سؤالات گوناگونى از حضرتش کردند، و نشانههایى را که گواه نبوت و رسالت او بود جستجو نمودند، از جمله گفتند: اى محمد خواب تو چگونه است؟ زیرا به ما اطلاعاتى در باره خواب پیامبر موعود داده شده است، فرمود: تنام عیناى و قلبى یقظان!:" چشم من به خواب مىرود اما قلبم بیدار است" گفتند راست گفتى اى محمد! و پس از سؤالات متعدد دیگر، ابن صوریا گفت: یک سؤال باقى مانده که اگر آن را صحیح جواب دهى به تو ایمان مىآوریم و از تو پیروى خواهیم کرد، نام آن فرشتهاى که بر تو نازل مىشود چیست؟ فرمود: جبرئیل است.
" ابن صوریا" گفت: او دشمن ما است، دستورهاى مشکل در باره جهاد و جنگ مىآورد، اما میکائیل همیشه دستورهاى ساده و راحت آورده، اگر فرشته وحى تو میکائیل بود به تو ایمان مىآوردیم. تفسیر نمونه، ج1، ص: 361
مومن ببعض
ثُمَّ أَنْتُمْ هؤُلاءِ تَقْتُلُونَ أَنْفُسَکُمْ وَ تُخْرِجُونَ فَریقاً مِنْکُمْ مِنْ دِیارِهِمْ تَظاهَرُونَ عَلَیْهِمْ بِالْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ وَ إِنْ یَأْتُوکُمْ أُسارى تُفادُوهُمْ وَ هُوَ مُحَرَّمٌ عَلَیْکُمْ إِخْراجُهُمْ أَ فَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْکِتابِ وَ تَکْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَما جَزاءُ مَنْ یَفْعَلُ ذلِکَ مِنْکُمْ إِلاَّ خِزْیٌ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ یَوْمَ الْقِیامَةِ یُرَدُّونَ إِلى أَشَدِّ الْعَذابِ وَ مَا اللَّهُ بِغافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ (بقره/85)
ولى همین شما خودتان یکدیگر را مىکشید و طائفهاى از خود را از دیارشان بیرون مىکنید و علیه ایشان پشت به پشت هم میدهید و در باره آنان گناه و تجاوز مرتکب میشوید و اگر به اسیرى نزد شما شوند فدیه مىگیرید با اینکه فدیه گرفتن بر شما حرام بود هم چنان که بیرون کردن حرام بود پس چرا به بعضى از کتاب ایمان مىآورید و به بعضى دیگر کفر مىورزید و پاداش کسى که چنین کند بجز خوارى در زندگى دنیا و اینکه روز قیامت بطرف بدترین عذاب برگردد چیست؟ و خدا از آنچه مىکنید غافل نیست (بقره85).
توضیح
به طورى که بسیارى از مفسران نقل کردهاند طایفه" بنى قریظه" و" بنى نضیر" که هر دو از طوائف یهود بودند «1» و با هم قرابت نزدیک داشتند به خاطر منافع دنیا با یکدیگر به مخالفت برخاستند،" بنى نضیر" به طایفه" خزرج" که از مشرکان مدینه بود پیوستند و" بنى قریظه" به طایفه" اوس" و در جنگهایى که میان آن دو قبیله روى مىداد هر یک از اینها طایفه هم پیمان خود را کمک مىکرد، و از طایفه دیگر مىکشت، اما هنگامى که آتش جنگ فرو مىنشست، همه یهود جمع مىشدند و دست به دست هم مىدادند تا از طریق پرداختن فدیه، اسیران خود را آزاد کنند، و در این عمل استناد به حکم و قانون تورات مىکردند (در حالى که اولا اوس و خزرج هر دو مشرک بودند و کمک به آنها جایز نبود و ثانیا همان قانونى که دستور فدا را داده بود، دستور خوددارى از قتل را نیز صادر کرده بود) تفسیر نمونه، ج1، ص: 331
نکفر ببعض
إِنَّ الَّذینَ یَکْفُرُونَ بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ یُریدُونَ أَنْ یُفَرِّقُوا بَیْنَ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ یَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَکْفُرُ بِبَعْضٍ وَ یُریدُونَ أَنْ یَتَّخِذُوا بَیْنَ ذلِکَ سَبیلاً (نساء/150)
کسانى که (از اهل کتاب) به خدا و پیامبرانش کفر مىورزند و مىخواهند میان خدا و پیامبرانش فرق گذاشته بگویند: من به خداى موسى و یا خداى عیسى ایمان دارم و به خداى محمد صلیاللهعلیهوآلهوسلم ایمان نمىآورم و مىخواهند (از پیش خود) راهى میانه داشته باشند (نسا150).
أُوْلَئکَ هُمُ الْکَافِرُونَ حَقًّا وَ أَعْتَدْنَا لِلْکَافِرِینَ عَذَابًا مُّهِینًا (نساء/151)
نها کافران حقیقىاند و براى کافران، مجازات خوارکنندهاى فراهم ساختهایم.
کلُ مِّنْ عِندِ رَبِّنَا
هُوَ الَّذِى أَنزَلَ عَلَیْکَ الْکِتَابَ مِنْهُ ءَایَاتٌ محُّْکَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْکِتَابِ وَ أُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِینَ فىِ قُلُوبِهِمْ زَیْغٌ فَیَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغَاءَ تَأْوِیلِهِ وَ مَا یَعْلَمُ تَأْوِیلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فىِ الْعِلْمِ یَقُولُونَ ءَامَنَّا بِهِ کلُ مِّنْ عِندِ رَبِّنَا وَ مَا یَذَّکَّرُ إِلَّا أُوْلُواْ الْأَلْبَابِ (ال عمران/7)
او کسى است که این کتاب (آسمانى) را بر تو نازل کرد، که قسمتى از آن، آیات «محکم» [صریح و روشن] است که اساس این کتاب مىباشد (و هر گونه پیچیدگى در آیات دیگر، با مراجعه به اینها، برطرف مىگردد.) و قسمتى از آن، «متشابه» است [آیاتى که به خاطر بالا بودن سطح مطلب و جهات دیگر، در نگاه اول، احتمالات مختلفى در آن مىرود ولى با توجه به آیات محکم، تفسیر آنها آشکار مىگردد.] اما آنها که در قلوبشان انحراف است، به دنبال متشابهاتند، تا فتنهانگیزى کنند (و مردم را گمراه سازند) و تفسیر (نادرستى) براى آن مىطلبند در حالى که تفسیر آنها را، جز خدا و راسخان در علم، نمىدانند. (آنها که به دنبال فهم و درکِ اسرارِ همه آیات قرآن در پرتو علم و دانش الهى) مىگویند: «ما به همه آن ایمان آوردیم همه از طرف پروردگارِ ماست.» و جز صاحبان عقل، متذکر نمىشوند (و این حقیقت را درک نمىکنند).
صلوات شعبانیه
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
الْفُلْکِ الْجَارِیَةِ فِی اللُّجَجِ الْغَامِرَةِ
یَأْمَنُ مَنْ رَکِبَهَا وَ یَغْرَقُ مَنْ تَرَکَهَا
الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مَارِقٌ وَ الْمُتَأَخِّرُ عَنْهُمْ زَاهِقٌ
وَ اللازِمُ لَهُمْ لاحِق
جامعه کبیره
فَالرَّاغِبُ عَنْکُمْ مَارِقٌ
وَ اللازِمُ لَکُمْ لاحِقٌ
وَ الْمُقَصِّرُ فِی حَقِّکُمْ زَاهِق
امام صادق علیه اسلام درباره آخرالزمان
وَ رَأَیْتَ الْحُدُودَ قَدْ عُطِّلَتْ وَ عُمِلَ فِیهَا بِالْأَهْوَاء
و میبینی که حدود الهی تعطیل شده و در مورد حدود به هوای نفس رفتار میشود
وقتی دستور؛ خلاف نفس شد ...
وَ لَقَدْ ءَاتَیْنَا مُوسىَ الْکِتَابَ وَ قَفَّیْنَا مِن بَعْدِهِ بِالرُّسُلِ وَ ءَاتَیْنَا عِیسىَ ابْنَ مَرْیَمَ الْبَیِّنَاتِ وَ أَیَّدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ أَ فَکلَُّمَا جَاءَکُمْ رَسُولُ بِمَا لَا تهَْوَى أَنفُسُکُمُ اسْتَکْبرَْتُمْ فَفَرِیقًا کَذَّبْتُمْ وَ فَرِیقًا تَقْتُلُونَ(87)
ما به موسى کتاب (تورات) دادیم و بعد از او، پیامبرانى پشت سر هم فرستادیم و به عیسى بن مریم دلایل روشن دادیم و او را به وسیله روح القدس تأیید کردیم. آیا چنین نیست که هر زمان، پیامبرى چیزى بر خلاف هواى نفس شما آورد، در برابر او تکبر کردید (و از ایمان آوردن به او خوددارى نمودید) پس عدهاى را تکذیب کرده، و جمعى را به قتل رساندید؟! (87)
از اینجا به بعد از (احتجاجات-ترجمه جلد چهارم بحار الانوار، ج1، ص: 285 )
دشمنی با جبرئیل به دلیل یاری علی علیهالسلام
تفسیر امام حسن علیهالسلام- آیه قُلْ مَنْ کانَ عَدُوًّا لِجِبْرِیلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلى قَلْبِکَ بِإِذْنِ اللَّهِ مُصَدِّقاً لِما بَیْنَ یَدَیْهِ وَ هُدىً وَ بُشْرى لِلْمُؤْمِنِینَ. مَنْ کانَ عَدُوًّا لِلَّهِ وَ مَلائِکَتِهِ وَ رُسُلِهِ وَ جِبْرِیلَ وَ مِیکالَ فَإِنَّ اللَّهَ عَدُوٌّ لِلْکافِرِینَ
امام فرمود، امام حسین علیهالسلام از على بن ابى طالب علیهالسلام نقل کرد که فرمود خداوند یهود را سرزنش مىکند بواسطه دشمنى که با جبرئیل دارند چون او به دستور خدا مامور اجراى مسائلى بوده که یهود آن پیش آمدها را نمىپسندیدند آنها و نواصب را سرزنش مىکند بواسطه کینهاى که با جبرئیل و میکائیل داشتند چون این دو فرشته و فرشتگان خدا براى تائید على بن ابى طالب علیهالسلام نزول مىکردند تا او را بر کافران و دشمنان خدا پیروز نمایند و با شمشیر آبدارش دمار از روزگار آنها بر کند.
فرمود بگو اى محمد صلیاللهعلیهوآلهوسلم مَنْ کانَ عَدُوًّا لِجِبْرِیلَ هر کس از یهودان دشمن جبرئیل است که بخت النصر را بلند کرد تا به دست دانیال بدون گناه کشته نشود و امضاى خدا در مورد یهود به وقوع پیوندد و آنچه خداوند مىداند براى ایشان اتفاق افتد و دیگر از کافران که با جبرئیل دشمنى دارند از دشمنان خدا آل محمد و على و ناصبىها چون خداوند جبرئیل را
یاور و ناصر على قرار داده و به او کینه دارند که پشتیبانى از محمد و على علیهما السلام نموده و دستور پروردگار را در مورد هلاک ایشان به کار برده فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ همان جبرئیل قرآن را آورده براى تو به اجازه خدا، این آیه نیز مشابه آیه دیگرى است که مىفرماید نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِینُ عَلى قَلْبِکَ لِتَکُونَ مِنَ الْمُنْذِرِینَ بِلِسانٍ عَرَبِیٍّ مُبِینٍ مُصَدِّقاً لِما بَیْنَ یَدَیْهِ جبرئیل این قرآن را به قلب تو نازل نموده موافق با آنچه در انجیل و زبور و صحف ابراهیم و کتاب شیث و سایر انبیاء علیهم السلام است. سپس مىفرماید مَنْ کانَ عَدُوًّا لِلَّهِ هر که دشمن خدا باشد بواسطه نعمتهائى که بر محمد و على و خانواده آنها ارزانى داشته آنها آنقدر نادانند که مىگویند ما کینه مىورزیم با خدا که محمد و على را گرامى مىدارد در ادعائى که مىکنند با جبرئیل و هر که دشمن جبرئیل باشد که او را خدا پشتیبان محمد و على علیهما السلام قرار داده در پیکار با دشمنان خدا و پشتیبان سایر انبیاء و مرسلین و همین طور فرشتگان دیگر یعنى هر کس دشمن ملائکه خداست که فرستاده براى نصرت دین و تائید اولیائش این آیه در رابطه با گفتار ناصبیان بود که مىگفتند ما از جبرئیلى که یاور على باشد بیزاریم و همچنین از پیامبرانى که دعوت به نبوت محمد و امامت حضرت على نمودهاند بیزاریم از قبیل موسى و عیسى و سایر انبیاء بعد مىفرماید وَ جِبْرِیلَ وَ مِیکالَ یعنى هر کس دشمن جبرئیل و میکائیل باشد.
بعضى از نواصب وقتى پیامبر اکرم در باره على علیهالسلام فرمود جبرئیل طرف راست و میکائیل طرف چپ و اسرافیل پشت سر و ملک الموت جلو على است گفتند ما از خدا و جبرئیل و میکائیل و ملائکهاى که با على چنین کنند بیزاریم.
فرمود هر کس دشمن اینها باشد بواسطه شدت کینهاى که با على بن ابى طالب علیهالسلام دارد فَإِنَّ اللَّهَ عَدُوٌّ لِلْکافِرِینَ خداوند دشمن کفار است و با آنها چنان رفتار مىکند که دشمن با دشمن خویش مىکند از قبیل کیفر نمودن و شدت عقوبت و شکنجه.
سبب نزول این دو آیه گفتار زشت یهودان بود در باره دشمنى با جبرئیل و میکائیل و گفتار بدترى که ناصبیان گفتند در باره خدا و جبرئیل و میکائیل و سایر ملائکه خدا، اما ناصبیان چون از پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله پیوسته مىشنیدند در باره فضائل على علیهالسلام و امتیازاتى که خدا به او ارزانى داشته و در تمام این موارد پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم مىفرمود: جبرئیل برایم از جانب خدا چنین پیام آورده و گاهى مىفرمود جبرئیل طرف راست و میکائیل طرف چپ
و جبرئیل بر میکائیل افتخار مىکند چون طرف راست على است چنانچه وزیر دست راست پادشاه افتخار مىکند بر وزیر دست چپ و افتخار مىکند بر اسرافیل که در پشت سر على است و عزرائیل که در جلو به ماموریت گماشته شده که راست و چپ از جلو بهتر است چنانچه اطرافیان پادشاه به نسبت قرب و منزلتى که دارند بر یک دیگر افتخار مىکنند. و باز مىفرمود ممتازترین ملائکه آن ملکى است که بیشتر از دیگران على را دوست داشته باشد و سوگند ملائکه بین خودشان این جمله است قسم به آن کسى که امتیاز بخشیده على علیه السلام را بر تمام مردم بعد از پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله.
و گاهى پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله مىفرمود ملائکه حجب مشتاق دیدار على ابن ابى طالب هستند به اندازه مادر مهربانى که مشتاق دیدار فرزند دلبند و نیکوکار خویش است آن فرزندى که پس از مرگ ده فرزندش برایش باقى مانده.
این ناصبیان مىگفتند تا کى محمد صلى الله علیه و آله مرتب مىگوید جبرئیل و میکائیل و ملائکه چنین هستند و همى مقام على را بالا مىبرد و مىگوید خداوند اختصاص به على دارد نه سایر مردم ما بیزاریم از خدا و ملائکه و جبرئیل و میکائیل که على را بعد از محمد صلیاللهعلیهوآلهوسلم برترى مىبخشد و بیزاریم از پیامبرانى که على را بعد از پیامبر از سایر مردم برتر مىدانند.
سؤالات ابن صوریا
اما گفتار یهودان دشمنان خدا موقعى بود که پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم وارد مدینه شد، عبدالله ابن صوریا را آوردند.
او گفت یا محمد صلى الله علیه و آله چگونه مىخوابى، زیرا به ما از کیفیت خواب پیامبرى که در آخر الزمان مىآید اطلاع دادهاند.
پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم در جواب او فرمود، چشمم خواب است ولى دلم بیدار است راست گفتى. باز پرسید بگو ببینم بچه از مرد است یا از زن فرمود استخوانها و رگ و پىها از مرد است ولى گوشت و خون و موى از زن است
گفت صحیح است گفت چرا بچه چنان شبیه عموى خود مىشود بطورى که هیچ شباهتى به دائىهاى خود ندارد
فرمود هر کدام آبش بر دیگرى بچربد شباهت به آن طرف مىشود
گفت صحیح است گفت بگو ببینم چگونه مىشود که بعضى فرزند ندارند و بچهدار نمىشوند و بعضى داراى بچهاند.
فرمود وقتى نطفه قرمز شود و کدر گردد منشأ فرزند نمىشود ولى اگر صاف باشد بچه خواهد شد.
گفت بگو ببینم خدا چگونه است.
این سوره در رابطه با همین سؤال نازل شد: قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ تا آخر سوره.
گفت صحیح است. گفت یک سؤال دیگر باقى مانده اگر بگوئى به تو ایمان مىآورم و از تو پیروى مىکنم.
بگو کدام فرشته برایت وحى را از جانب خدا مىآورد
فرمود جبرئیل.
ابن صوریا گفت در بین ملائکه جبرئیل دشمن ما است پیوسته کشتار و گرفتارى و جنگ را براى ما آورده اما پیک و پیامآور ما میکائیل است که حامل شادى و فراوانى است اگر فرشته وحى تو میکائیل بود به تو ایمان مىآوردم چون او باعث تقویت قدرت ما مىشد ولى جبرئیل پادشاه ما را از میان مىبرد به همین جهت دشمن ما است.
سلمان فارسى از او پرسید از کجا شروع شد دشمنى او با شما
جواب داد بسیار زیاد اتفاق افتاده که با ما دشمنى ورزیده ولى شدیدترین دشمنى او آنجا بود که خداوند به پیامبران خود خبر داد که بیت المقدس به دست مردى به نام بخت النصر و در زمان حکومت او خراب شدن آن را به ما گفته بود با اینکه خداوند هر چه را بخواهد تغییر مىدهد و هر چه را مایل باشد باقى مىگذارد و آنچه را بخواهد از میان مىبرد. در همان تاریخ اجداد ما یکى از زورمندان بنى اسرائیل را که پیامبر نیز بود و دانیال نام داشت براى دفع و قتل بخت النصر مامور کردند و مال زیادى در اختیارش گذاشتند تا در این راه خرج کند در بین راه که به جستجوى او بود در بابل پسرک ضعیف و ناتوانى را یافت که نیرو و قدرتى نداشت خواست او را بکشد اما جبرئیل مانع او شد. به دانیال گفت اگر خدا او را امر به کشتن شما اسرائیلیان نموده که تو نخواهى توانست او را بکشى ولى اگر این آن مرد نباشد به چه جهت او را مىکشى. دانیال تصدیق کرد او را و از کشتنش منصرف شد و بازگشت و جریان را نقل کرد. کم کم بختالنصر قوى شد و به سلطنت رسید و با ما به جنگ پرداخت و بیت المقدس را خراب کرد به همین جهت ما او را دشمن خود مىگیریم و میکائیل هم دشمن جبرئیل است.
سلمان گفت: ابن صوریا، با همین اندیشه فاسد از راه حقیقت گمراه شدهاید. مىبینید که اجداد شما چگونه دانیال را مامور مىکنند براى کشتن بختالنصر با اینکه خداوند بهوسیله انبیاء و پیامبرانش اطلاع داده که بر بیتالمقدس دست مىیابد و آنجا را خراب مىکند آنها تصمیم داشتند پیامبران را تکذیب نمایند و آنها را در خبرى که دادهاند متهم نمایند یا مىخواستهاند با اینکه تصدیق خبر پیامبران را مىنمایند بر آنچه خدا مقدر نموده پیروز شوند. آیا چنین افرادى ممکن است کافر نباشند چه عداوتى مىتوان داشت با جبرئیل که جلو طرح شکست تقدیر خدا را گرفته و از تکذیب خبر انبیاء مردم را باز داشته.
ابن صوریا گفت صحیح است که خدا توسط انبیاء چنین خبرى داده است ولى او هر چه را بخواهد محو مىکند و هر چه بخواهد ثابت مىدارد.
سلمان گفت در این صورت نمىتوان اطمینان داشت به آنچه در تورات است نسبت به گذشته و آینده زیرا خداوند هر چه را بخواهد محو و هر چه را بخواهد اثبات مىنماید و شاید خداوند موسى و هارون را از نبوت عزل کرده است و دعوت آنها را باطل نموده چون هر چه را بخواهد اثبات مىکند و هر چه آنها اطلاع دادهاند که در آینده به وقوع مىپیوندد شاید انجام نشود و آنچه گفتهاند انجام نمىشود شاید انجام شد و هر چه گفتهاند اتفاق افتاده شاید اتفاق نیافتاده و آنچه اطلاع دادهاند اتفاق نیافتاده شاید اتفاق افتاده و ممکن است ثوابى را که مىگویند در مقابل اعمال داده مىشود خداوند محو کرده باشد و هر عقاب و عذابى که به وسیله آنها تهدید کرده شاید انجام نشود زیرا محو و اثبات مىنماید شما معنى محو و اثبات را نمىدانید به همین جهت کافر به خدا هستید و تکذیب خبر غیبى خدا را نمودهاید و از دین خارج هستید.
بعد سلمان گفت من گواهى مىدهم هر کس دشمن جبرئیل باشد او دشمن میکائیل است و آن دو دشمن کسى هستند که با ایشان دشمنى ورزد و رفیق کسى که با آنها مهربان باشد.
خداوند این آیه را موافق قول سلمان رحمة الله علیه نازل کرد قُلْ مَنْ کانَ عَدُوًّا لِجِبْرِیلَ هر که دشمن جبرئیل است چون پشتیبان اولیاء خدا است و فضائل على علیهالسلام را از جانب خداوند آورده او این قرآن را به اجازه خدا بر قلب تو نازل کرده تصدیق سایر کتب آسمانى را مىکند و هدایت است براى مؤمنین و بشارت براى آنها است به نبوت حضرت محمد و ولایت حضرت على و سایر ائمه علیهم السلام پس از او بشارت مىدهد آنها را که اگر بر موالات این خاندان بمیرند اولیاى واقعى خدا هستند بعد پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم به سلمان فرمود: خداوند سخن تو را تصدیق نموده و گفتارت را پذیرفت اینک جبرئیل از جانب خدا پیام آورده است که سلمان و مقداد دو برادر پاک باز در محبت تو و على برادر و وصى و برگزیده تو هستند و آنها میان اصحابت همچون جبرئیل و میکائیل در میان ملائکهاند دشمن کسى هستند که یکى از آن دو نفر را دشمن بدارد و دوست دوستدار خود هستند و دوست دوستدار محمد و على هستند و دشمن کینهتوز آنها، اگر مردم روى زمین دوست بدارند سلمان و مقداد را به اندازهاى که ملائکه آسمانها و حجب و کرسى و عرش دوست دارند آنها را بهواسطه دوستى با دوستان آنها و دشمنى با دشمنان ایشان یک نفر را خداوند عذاب نخواهد کرد.
طمع مریض دل
یا نِساءَ النَّبِیِّ لَسْتُنَّ کَأَحَدٍ مِنَ النِّساءِ إِنِ اتَّقَیْتُنَّ فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذی فی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفاً
اى زنان پیامبر! شما مثل احدى از سایر زنان نیستید، البته اگر تقوى پیشه سازید، پس در سخن دلربایى مکنید، که بیمار دل به طمع بیفتد، و سخن نیکو گویید. (احزاب/32)
مطالب مرتبط
دین دلبخواهی 2
از لُخت شدن تا لَخت شدن
احکام عزاداری: نظر امام خامنهای مد ظلهالعالی
نظر آیتالله مکارم شیرازی 1
نظر آیتالله مکارم شیرازی 2
سخن محمود کریمی
سخن محمدرضا طاهری