خادم الموالی عباس داودی داوودی

آیا غیر شیعیان به بهشت‏ می ‏روند؟

 

خداوند تبارک و تعالی در آیه 172 و 173 سوره اعراف می‏ فرماید:

وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّکَ مِنْ بَنی‏ آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّیَّتَهُمْ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ أَ لَسْتُ بِرَبِّکُمْ قالُوا بَلى‏ شَهِدْنا أَنْ تَقُولُوا یَوْمَ الْقِیامَةِ إِنَّا کُنَّا عَنْ هذا غافِلینَ * أَوْ تَقُولُواْ إِنَّمَا أَشْرَکَ ءَابَاؤُنَا مِن قَبْلُ وَ کُنَّا ذُرِّیَّةً مِّن بَعْدِهِمْ أَ فَتُهْلِکُنَا بِمَا فَعَلَ الْمُبْطِلُون‏

هنگامی که پروردگارت از پشت آدمی زادگان فرزندان‏شان را برآورد و ایشان را بر خودشان شاهد قرارداد که آیا من پروردگار شما نیستم؟ گفتند: چرا، شهادت دادیم. (و خدا این‌کار را انجام داد) تا روز قیامت نگویید که ما از این مطلب غافل بودیم * یا نگویید که پدران ما قبلاً شرک ورزیدند و ما نسلی بودیم از پس ایشان (و دنباله‌رو آنان) پس آیا ما را به‌خاطر کارهای باطل‌گرایان تباه می‌‌سازی؟

این آیه بیان‏گر آن که همة انسان‏ ها قبل از حضور در این عالم؛ به شناخت خدا و شناخت خوبی‏ ها و بدی‏ ها دست یافته ‏اند.

از طرفی در آیه 30 سوره روم خلقت انسان را بر فطرت الهی اعلام فرموده است:

فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنیفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتی‏ فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْها لا تَبْدیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لا یَعْلَمُونَ

پس روى خود را متوجّه آیین خالص پروردگار کن! این فطرتى است که خداوند، انسان‏ ها را بر آن آفریده؛ دگرگونى در آفرینش الهى نیست؛ این است آیین استوار؛ ولى اکثر مردم نمى ‏دانند!

از این‏ رو اگر دقت کنیم اعمال خوب و بد در اکثر جوامع یکسان است. به‏ عنوان مثال: دروغ، تهمت، دزدی، چشم نداشتن به ناموس دیگران، پوشش (پرهیز از برهنگی) و بسیاری از اعمال دیگر ناشایست و کمک به همنوع، راست‏گویی، فداکاری و بسیاری اعمال دیگر شایسته است.

بر همین اساس اگر کسی به همان چیزهایی که می ‏داند و بر اساس فطرت در وجود او قرار داده شده است عمل کند به ‏طور قطع به هدایت الهی دست خواهد یافت.

قرآن کریم در انتهای آیه 282 سوره بقره می‏ فرماید:

وَ اتَّقُواْ اللَّهَ وَ یُعَلِّمُکُمُ اللَّهُ

از خدا بپرهیزید! و خداوند به شما تعلیم مى  ‏دهد.

در همین راستا رسول خدا صلی‌الله‌وعلیه‌وآله‌وسلم فرمود:

مَن عَمِلَ بِما یَعلَمُ عَلَّمَهُ اللهُ عِلمَ ما لَم یَعلَم

هر کس به آن‏چه مىداند عمل کند، خداوند، آن‏چه را ندانسته به او مىآموزد.

حلیه الاولیاء، ج 10؛ اعلام الدین، ص 301

از طرفی خداوند در آیه 286 سوره بقره می‏ فرماید:

لا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها

خداوند هیچ کس را، جز به اندازه تواناییش، تکلیف نمىکند.

پس تقوای اشاره شده در آیه قبل یعنی عمل کردن به آن‏چه که می ‏دانیم.

حال اگر کسی مستضعف فکری باشد، یعنی یا توان فهم دقیق دین را نداشته یا زمینه‏ های فراگیری برایش مهیا نبوده است اگر به همان مقداری که خدا و خوبی و بدی را درک کرده است عمل کند جزو نجات یافتگان خواهد بود. یعنی هم زمینه‏ های هدایت برایش فراهم می‏ شود و هم به همان میزان عمل خوبی که انجام داده است از او پذیرفه خواهد شد.

از امام موسى بن جعفر علیه ‏السلام پرسیدند که مستضعفان چه کسانى هستند؟

امام در پاسخ این سؤال نوشتند:

فَالضَّعِیفُ مَنْ لَمْ یُرْفَعْ إِلَیْهِ حُجَّةٌ وَ لَمْ یَعْرِفِ الِاخْتِلَافَ فَإِذَا عَرَفَ الِاخْتِلَافَ فَلَیْسَ بِضَعِیف‏ ‏

مستضعف کسى است که حجت و دلیل به او نرسیده باشد و به‏ وجود اختلاف (در مذاهب و عقاید که محرک بر تحقیق است) پى نبرده باشد، اما هنگامى که به این مطلب پى برد، دیگر مستضعف نیست.

الکافی (ط - الإسلامیه) ج‏8 ص 125

حتی خداوند در آیه 98 سوره نساء کسانی را که حقیقت را درک کرده ‏اند اما خفقان محیط به او اجازه عمل نمى ‏دهد و قدرت مهاجرت هم ندارند را شامل عذاب نمی ‏داند:

إِلاَّ الْمُسْتَضْعَفینَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ لا یَسْتَطیعُونَ حیلَةً وَ لا یَهْتَدُونَ سَبیلاً

(آن ‏ها که عذرى نداشتند، جایگاه ‏شان دوزخ است‏) مگر آن دسته از مردان و زنان و کودکانى که به ‏راستى تحت فشار قرار گرفته ‏اند (و حقیقتاً مستضعفند)؛ نه چاره ‏اى دارند، و نه راهى (براى نجات از آن محیط آلوده) مى ‏یابند.

این اعتقاد با برخی از آیات قرآن که گفته تنها دین اسلام پذیرفته می‌شود؛ منافات ندارد؛ زیرا این آیات برای افرادی است که حقانیت اسلام برای آن‏ ها ثابت شده است و در این صورت از آن ‏ها غیر از اسلام قبول نمی‌شود، اما برای افرادی که واقعاً نتوانسته‌اند با اسلام راستین و حقیقت درست، آشنا گردند، حال چه به جهت شرایط خاص خودشان به اسلام نرسیده‌اند و چه به جهت کم‌کاری برخی مسلمانان، در عین حال بنا بر فطرت خود به خداوند و روز قیامت اعتقاد داشتند و عمل صالح انجام می‌دادند؛ طبیعی است که نباید آن‏ها را مستحق عذاب دانست که این خلاف عدالت الهی می‌باشد.

یکی از آیاتی که بر این مطلب دلالت دارد، آیه 62 سوره بقره است:

إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ الَّذینَ هادُوا وَ النَّصارى وَ الصَّابِئینَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ وَ عَمِلَ صالِحاً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ

هر یک از مسلمانان و یهود و نصارى و صابئان (پیروان حضرت یحیى) که از روى حقیقت به خدا و روز قیامت ایمان آورد و نیکوکارى پیشه کند، البته آن‏ها از خدا پاداش نیک یابند و هیچ‌گاه بیمناک و اندوهگین نخواهند بود.

آیه 69 سوره مائده هم شبیه به همین مطلب است.

عدم تلاش برای دانستن جرم است

آن‏چه آمد برای کسانی است که توان یاد گرفتن را هم نداشته ‏اند و الا اگر زمینه یادگیری باشد و فردی از روی کاهلی به‏ دنبال یادگیری نرود، مجرم است.

از امام صادق علیه‌السلام نقل شده است که دربارة آیه 149 سوره انعام:

قُلْ فَلِلَّهِ الْحُجَّةُ الْبالِغَةُ فَلَوْ شاءَ لَهَداکُمْ أَجْمَعینَ

بگو: دلیل رسا (و قاطع) براى خداست (دلیلى که براى هیچ‌کس بهانهاى باقى نمىگذارد). و اگر او بخواهد، همة شما را (به اجبار) هدایت مىکند. (ولى چون هدایت اجبارى بىثمر است، این کار را نمىکند)

فرموده‌اند:

إِنَ اللَّهَ تَعَالَى یَقُولُ لِلْعَبْدِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ عَبْدِی أَ کُنْتَ عَالِماً فَإِنْ قَالَ نَعَمْ قَالَ لَهُ أَ فَلَا عَمِلْتَ بِمَا عَلِمْتَ وَ إِنْ قَالَ کُنْتُ جَاهِلًا قَالَ لَهُ أَ فَلَا تَعَلَّمْتَ حَتَّى تَعْمَلَ فَیَخْصِمُهُ وَ ذَلِکَ الْحُجَّةُ الْبَالِغَة

خداوند در روز رستاخیز به بندة خویش مىفرماید بندة من! آیا مىدانستى (و گناه کردى)؛ اگر بگوید آرى، مىفرماید: چرا به آن‌چه مىدانستى عمل نکردى؟ و اگر بگوید نمىدانستم، مىگوید: چرا یاد نگرفتى تا عمل کنى؟ در این موقع فرو مىماند، و این است معنى حجت بالغه.

الأمالی (للمفید)، النص، ص228

مطالب مرتبط

عمل به دانسته‏ ها

عاقبت پیروان ادیان

معرفت شهودی و علم حضوری نسبت به خداوند

یقین به دستور خدا

دین واحد

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.