فایل Word تنظیم شده در A4 فایل Pdf تنظیم شده در A4
30 سوال طرح شده از همین متن فایل Word تنظیم شده در A4
30 سوال طرح شده از همین متن فایل Pdf تنظیم شده در A4
جهاد و بسیجی
فضیلت جهاد
برتری جهادگران:
خداوند حکیم میفرماید: فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجاهِدینَ بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ عَلَى الْقاعِدینَ ـ خداوند، مجاهدانى را که با مال و جان خود جهاد نمودند، بر قاعدان [ترککنندگان جهاد] برترى مهمّى بخشیده است. (نساء/95)
همچنین در دیگر آیات به نکاتی درباره جهاد اشاره کرده است از جمله:
جهاد وسیله رستگاری است. (صف/11)
جهاد بهترین تجارت با خدا است. (صف/10و 11)
خیرات و خوبیها ویژهی جهادگران است. (توبه/88)
جهادگران امیدواران به رحمت الهی هستند. (بقره/218)
مومنان واقعی، جهادگرانند. (حجرات/15)
جهادگران دارای عظیمترین درجه الهیاند. (توبه/19)
جهاد سبب هدایت است. (عنکبوت/69)
جهاد به نفع خودتان است. (عنکبوت/6)
متخلفین از جهاد در عذاب الهی خواهند بود. (توبه/81)
توفیق اولیاء خاص خدا:
امیرالمؤمنین علی علیهالسلام فرمود: «فَإِنَ الْجِهَادَ بَابٌ مِنْ أَبْوَابِ الْجَنَّةِ فَتَحَهُ اللَّهُ لِخَاصَّةِ أَوْلِیَائِه ـ جهاد دری از درهای بهشت است که خداوند این در را به روی خواص از اولیاء خود باز کرده است». (ابتدای خطبه 27 نهجالبلاغه)
از این سخن حضرت معلوم میشود که هرکسی توفیق جهاد در راه خدا پیدا نمیکند و این توفیق بزرگ مخصوص بندگان برگزیده خداوند است، به همین دلیل اگر این توفیق نصیب کسی شد باید آن را قدر بداند و برای رسیدن به این توفیق نیز باید در راه نزدیکی به خدا تلاش کرد تا این درب بهشتیِ مخصوص اولیاء الهی بر روی انسان گشوده شود.
از طرفی وقتی این درب گشوده شد خود عاملی میگردد تا آنچه در راه خدا انسان به دست آورده است را حفظ کند. به همین دلیل در ادامه فرموده است جهاد لباس تقوی و زره محکم الهی و سپر با اطمینان اوست.
تبیین جهاد
مقام عظمای ولایت فرمودهاند: «جهاد و شهادت، دو فصل بزرگ حرکت بسیجی است». (2/6/84)
اما این جهاد چیست؟ برای بررسی چیستی جهاد برخی از فرمایشات حضرت امام خامنهای را گزینش کردهایم که در زیر میخوانید.
تلاش:
«جهاد یعنی تلاش و کوشش در راه ارزشهای والا و برای همین است که «فَإِنَّ الْجِهَادَ بَابٌ مِنْ أَبْوَابِ الْجَنَّة ـ جهاد دری از درهای بهشت است». (22/7/86)
مبارزه:
«معیار جهاد همان چیزی است که امروز در زبان فارسی ما در کلمهی مبارزه وجود دارد. فلانی آدم مبارزی است. فلانی آدم مبارزی نیست. نویسندهی مبارز، نویسندهی غیر مبارز. عالم مبارز، عالم غیر مبارز. دانشجوی مبارز و طلبهی مبارز، دانشجوی غیرمبارز و طلبهی غیرمبارز. جامعهی مبارز و جامعهی غیرمبارز. پس جهاد یعنی مبارزه.
در مبارزه دو چیز حتماً لازم است: یکی اینکه در آن جد و جهد و تحرکی باشد. انسان در رختخواب یا در پستوی خانه که نمیتواند مبارزه کند، در مبارزه باید جد و جهدی وجود داشته باشد... دوم اینکه در مقابلش دشمنی باشد.
مبارزه در آنجا که دشمن نیست معنا ندارد. پس جهاد متقوم بر این دو رکن است... اگر کسی علیه دوست جد و جهد کند این جهاد نیست بلکه فتنه و اخلال است. اگر کسی در مقابل دولت حق در مقابل صلاح و نظام حق جد و جهد و تلاش کند این فتنه و محاربه است، جهاد نیست. حالا این جد و جهدی که انجام میگیرد به هر شکلی باشد چه به شکل نوشتن، گفتن، کتاب و چه به شکل شبنامه، شایعهپراکنی، نقزدن و منفیبافی همهاش فتنهگری و اغواگری و بعضی از اشکالش محاربه است. اگر همهی اینها در مقابل دشمن خدا و دشمن علی لسانالله و لسان رسوله و اولیائه علیهمالسلام باشد میشود جهاد فیسبیلالله. پیغمبر صلیاللهوعلیهوآلهوسلم به اینگونه جهاد دعوت میکند. پس تنبلی و نشستن و بیکارگی و بیاهتمامی از امت پیغمبر خواسته نیست. جهاد دایم». (20/6/73)
«اینک ما در دورانی قرار گرفتهایم که جهاد فیسبیلالله در شکلی اگر چه نه به صراحت دوران جنگ، اما با همان دشواریها و شاید با ظرافت بیشتر بر دوش همهی ماست». (18/5/68)
کوفی نبودن:
«این که شما شعار میدهید که ما اهل کوفه نیستیم که بنده هم صددرصد این را قبول دارم معنایش این نیست که اگر میدان جنگی آراسته شد ما میآییم و اسلحه به دوش میاندازیم و میجنگیم این یکی از کارهاست جنگ هم که نداریم انشاءالله هم نداشته باشیم اما کار همیشگی کار تولید علم، تولید سازندگی، خدمترسانی، تلاش برای تامین عدالت، تلاش برای حفظ عصمت و عفت عمومی، تلاش برای هدایت و ساختن دیگران و مقدم بر همهی آنها تلاش برای حفظ عصمت و سلامت نفس خود است». (16/4/83)
جهاد کبیر:
حضرت امام خامنهای در تاریخ 14/3/95 پنج شاخصه اصلی و مهم انقلابیگری را موارد زیر بر شمرده و فرمودند: «این پنج شاخص اگر در کسی وجود داشته باشد، قطعاً انقلابی است؛ حالا درجات انقلابی بودن ... مختلف است».
1ـ پایبندی به مبانی و ارزشهای اساسی انقلاب.
2ـ هدفگیری آرمانهای انقلاب و همّت بلند برای رسیدن به آنها.
3ـ پایبندی به استقلال همهجانبهی کشور.
4ـ حسّاسیّت در برابر دشمن و کار دشمن و نقشهی دشمن و عدم تبعیّت از او.
5ـ تقوای دینی و سیاسی که این بسیار مهم است.
ایشان دربارهی شاخص چهارم فرمودند:
« باید دشمن را شناخت، نقشهی او را فهمید و از تبعیّت دشمن سر باز زد ... که قرآن این عدم تبعیّت را "جهاد کبیر" نام نهاده است.»
ایشان همچنین در تاریخ 3/3/95 در سخنان مبسوطی در اینباره فرمودند:
جهادی هست که خدای متعال در قرآن آن را «جهاد کبیر» نام نهاده: «وَ جاهِدهُم بِه جِهادًا کَبیرًا» در سورهی مبارکهی فرقان است (آیه52)؛ «بِه» یعنی به قرآن، «جاهِدهُم بِه» یعنی بهوسیلهی قرآن با آنها جهاد کن؛ جِهاداً کَبیرًا. این آیه در مکّه نازل شده. درست توجّه کنند جوانهای عزیز! در مکّه جنگ نظامی مطرح نبود؛ پیغمبر و مسلمانها مأمور به جنگ نظامی نبودند، کاری که آنها میکردند کار دیگری بود؛ همان کار دیگر است که خدای متعال در این آیهی شریفه میگوید: وَ جٰاهِدهُم بِه جِهادًا کَبیرًا. آن کارِ دیگر چیست؟ آن کارِ دیگر، ایستادگی و مقاومت و عدم تبعیّت [است.] فَلا تُطِعِ الکٰافِرینَ وَ جٰاهِدهُم بِه جِهادًا کَبیرًا؛ از مشرکین اطاعت نکن. اطاعت نکردن از کفّار همان چیزی است که خدای متعال به آن گفته جهاد کبیر. این تقسیمبندی غیر از تقسیمبندی جهاد اکبر و جهاد اصغر است: جهاد اکبر که از همه سختتر است، جهاد با نفْس است، همان چیزی است که هویّت ما را، باطن ما را حفظ میکند؛ جهاد اصغر، مجاهدت با دشمن است، منتها در بین جهاد اصغر (و جهاد اکبر) یک جهاد هست که خدای متعال آن را «جهاد کبیر» نام نهاده که آن همین است. «جهاد کبیر» یعنی چه؟ یعنی اطاعت نکردن از دشمن، از کافر؛ از خصمی که در میدان مبارزهی با تو قرار گرفته اطاعت نکن. اطاعت یعنی چه؟ یعنی تبعیّت؛ تبعیّت نکن. تبعیّت نکردن در کجا؟ در میدانهای مختلف؛ تبعیّت در میدان سیاست، در میدان اقتصاد، در میدان فرهنگ، در میدان هنر. در میدانهای مختلف از دشمن تبعیّت نکن؛ این شد «جهاد کبیر»
بسیجی باید پیشرو باشد
مقام معظم رهبری فرمودهاند: «بسیجى یک فرهنگ است و اگر بخواهیم این فرهنگ را در یک جمله تعریف کنیم، باید بگوییم پیشرو بودن در همهى عرصههاى اساسى زندگى». (5/3/84)
افراد پیشرو باید از بقیه مردم در همهی عرصههای زندگی جلوتر باشند و برای اینکار زحمت بیشتری بکشند. قرآن میفرماید:
«ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْکِتابَ الَّذینَ اصْطَفَیْنا مِنْ عِبادِنا فَمِنْهُمْ ظالِمٌ لِنَفْسِهِ وَ مِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ وَ مِنْهُمْ سابِقٌ بِالْخَیْراتِ بِإِذْنِ اللَّهِ ذلِکَ هُوَ الْفَضْلُ الْکَبیرُ».
«سپس این کتاب (آسمانى) را به گروهى از بندگان برگزیده خود به میراث دادیم (امّا) از میان آنها عدهاى بر خود ستم کردند، و عدهاى میانه رو بودند، و گروهى به اذن خدا در نیکیها (از همه) پیشى گرفتند، و این، همان فضیلت بزرگ است». (فاطر/32)
گروه ممتازى وظائف سنگین خود را به نحو احسن انجام داده، و در این میدان مسابقه بزرگ بر همگان پیشى گرفتهاند، این گروه پیشرو همانها هستند که در آیه فوق از آنها بهعنوان" سابِقٌ بِالْخَیْراتِ بِإِذْنِ اللَّهِ" تعبیر شده». تعبیر به"سابِقٌ بِالْخَیْراتِ" آنچنان مفهوم وسیع و گستردهاى دارد که تقدم در همهی جنبههاى مثبت زندگى و اعمال نیک را شامل مىشود.
و برای این گروه سوم فضیلت بزرگی است: «ذلِکَ هُوَ الْفَضْلُ الْکَبیرُ» (تفسیر نمونه ج18، ص 260 تا 265 ـ خلاصه)
«کلمه "مسابقه" (سابق) به معناى غلبهجویى در رسیدن به هدف است، و این را مىفهماند که سرعت دادن باید طورى باشد که زیادتر از سرعت حریف شود». (ترجمه تفسیر المیزان ج19 ص290 ـ خلاصه شده)
اگر جهاد نکنید، این توفیق به دیگران میرسد
در آیه 54 سوره مائده میفرماید اگر شما از جهاد رو برگردانید، خداوند دیگرانی را به جای شما میآورد که این توفیق و وظیفه الهی را به نحو احسن انجام دهند.
یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنینَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْکافِرینَ یُجاهِدُونَ فی سَبیلِ اللَّهِ وَ لا یَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ ذلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتیهِ مَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیمٌ
«ای کسانی که ایمان آوردهاید، هرکس از شما از آیین خود بازگردد (به خدا زیانی نمیرساند) خداوند جمعیتی را میآورد که آنها را دوست دارد و آنان (نیز) خدا را دوست دارند، در برابر مومنان متواضع و در برابر کافران سرسخت و نیرومند با آنها در راه خدا جهاد میکنند و از سرزنش هیچ ملامتگری هراسی ندارند».
سخنی با بسیجیان
خداوند توفیقی به ما عنایت کرده است تا در دورانی پا به عرصه وجود بگذاریم که انقلابی بزرگ به وقوع پیوسته که امید میرود با زمینهسازی برای ظهور امام عصر عجلاللهتعالیفرجهالشریف به انقلاب جهانی آن حضرت متصل گردد. از طرفی به فرموده امام خامنهای (مدظلهالعالی) بسیجیان سربازان امام زمان علیهالسلام هستند. توفیق این سربازی برای امام عصر تا وقتی حاصل است که آن را قدر دانسته و در جهاد همه جانبه شرکت نماییم. فرصت همسنگری در این جهاد فراهم است خود را به قافله شهدا برسانید و مراقب باشید زیور دنیا و مشکلات آن مانع فعالیت شما در بسیج نگردد.
اگر آه تو از جنس نیاز است در باغ شهادت باز باز است
والسلام علی عبادالله الصاحین
مطالب مرتبط