خادم الموالی عباس داودی داوودی

تئوری نفوذ

راهبردها و راهکارهای مقابله

فایل WORD               فایل PDF

توضیح مطلب

حضرت امام خمینی رحمت‌الله علیه و حضرت امام خامنه‌ای مدظله‌العالی، در تمام دوران انقلاب اسلامی خطر نفوذ و رخنه دشمنان در انقلاب اسلامی را بارها تذکر داده‌اند.

اما کم‌توجهی مسئولین و مردم به این موضوع باعث شده تا این خطر در سال‌های اخیر بسیار پررنگ‌تر گردد. به همین دلیل در طول سال ‌94 امام خامنه‌ای علاوه بر تذکر خطر نفوذ به تبیین و توضیح این خطر پرداخته و حتی راه‌کارهای مقابله را نیز ترسیم فرموده‌اند.

ایشان در دیدار رئیس و اعضاى مجلس خبرگان رهبرى فرمودند:

الان هم شروع کرده‌اند و برنامه‌ریزی کرده‌اند برای نفوذ؛ انواع و اقسام طُرق را ـ من محاسبه می‌کردم با خودم، دیدم شاید حدود ده راه مهم را ـ برای نفوذ در کشور پیدا کرده‌اند و دارند عمل می‌کنند؛ همین حالا دارند عمل می‌کنند. (۱۳۹۴/۱۲/۲۰)

در این مقاله بنا داریم تا با تکیه بر فرمایشات ایشان در سال ‌94 و دسته‌بندی موضوعی آن به تبیین نفوذ و راه‌کارهای مقابله با آن بپردازیم.

آن‌چه در متن به رنگ آبی نوشته شده فرمایشات امام خامنه‌ای است که در پایان هر فرمایش تاریخ آن نیز آمده است.

این متن بر اساس دو درختواره‌ای که توسط « دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای » منتشر شده، در دو قسمت تهیه گردیده است.

تصویر دو درختواره را می‌توانید با کلیک بر روی شماره آن ببینید.

درختواره  شماره 1           درختواره شماره2

قسمت اول

1ـ منشاء نفوذ

حضرت امام خامنه‌ای منشاء نفوذ را طبیعت متجاوز جهان‌خواران دانسته و در این‌ خصوص فرموده‌اند:

این‌که قرآن به ما امر می‌کند: « وَ اَعِدّوا لَهُم مَّا اسْتَطَعتُم مِّن قُوَّةٍ وَ مِن رِّباطِ الخَیلِ تُرهِبونَ بِه‌ عَدُوَّ اللهِ وَ عَدُوَّکُم »[1] بایست حضور شما، وضعیّت شما، حرکت شما جوری باشد که دشمن را دچار رعب کند. دشمن متجاوزِ بالطّبع است؛ طبیعت جهان‌خواران تجاوز است، جلو آمدن است، تصرّف است، پنجه انداختن است، طبیعت این‌ها است؛ اگر خاک‌ریز شما قابل نفوذ باشد، نفوذ می‌کند؛ باید جوری حرکت کنید که او احساس کند نمی‌تواند نفوذ کند. (15/7/94)

2ـ زمینه نفوذ

آن‌چه باعث می‌شود تا دشمن زمینه نفوذ پیدا کند محکم نبودن در برابر دشمن است. یعنی مانند یک خاک‌ریز نرم که می‌توان به راحتی از آن عبور کرد. ایشان فرموده‌اند:

اسلام این است:« فَإِنْ آمَنُوا بِمِثْلِ ما آمَنْتُمْ بِهِ فَقَدِ اهْتَدَوْا وَ إِنْ‏ تَوَلَّوْا فَإِنَّما هُمْ‏ فی‏ شِقاقٍ‏ فَسَیَکْفیکَهُمُ‏ اللَّه‏»[2] این معنای قرآن [است‌]. آن‌وقت در بین مسلمانان «حَریصٌ عَلَیکم» ؛ درباره‌ی پیغمبر می‌فرماید که «حَریصٌ عَلَیکم بِالمُؤمِنینَ رَءوفٌ رَحیم»[3] نسبت به مؤمن دارای رأفت [امّا] « اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَمآءُ بَینَهُم »[4] در مقابل کسانی‌که با شما دشمنی می‌کنند و دشمن شما هستند «اَشِدّاء» باشید؛ یعنی سخت باشید؛ مثل خاکریزِ نرم نباشید که دشمن از هرجا خواست بتواند در شما نفوذ کند؛ مستحکم باشید، ایستاده باشید امّا «رُحَمآءُ بَینَهُم»، بین خودتان، دل‌هایتان با هم صاف باشد، با هم مهربان باشید؛ اسم‌ها نتواند شما را از هم جدا کند، مرزهای جغرافیایی نتواند شما را با هم دشمن کند، مرزهای جغرافیایی نتواند ملّت‌‌ها را در مقابل هم قرار بدهد؛ این از آن درس‌های پیغمبر است. (۱۳۹۳/۱۰/۱۹)

3 ـ ماهیت نفوذ

ماهیت این طرح دشمن هم حمله‌ای همه‌جانبه در زمینه‌های مختلف است.

ما مواجهیم با یک حمله‌ی همه‌جانبه‌ی فرهنگی و اعتقادی و سیاسیِ اعلام نشده؛ یعنی شما حالا که من دارم می‌‌گویم، قاعدتاً از من قبول می‌‌کنید لکن اطّلاع ندارید از آن‌چه دارد اتّفاق می‌‌افتد؛ بنده اطّلاع دارم از آن‌چه دارد اتّفاق می‌‌‌افتد؛ من دارم می‌‌بینم چه دارد اتّفاق می‌‌افتد. (13‌/7/94)

4ـ مقدمات نفوذ

اما برای این حمله مقدماتی لازم است.

شیوه‌های برخورد با اسلام و دشمنی با اسلام هم متنوّع [است‌]؛ انواع و اقسام. می‌‌نشینند فکر می‌کنند، راه پیدا می‌کنند برای نفوذ کردن، برای ضربه‌زدن._(31/5/94)

1/4ـ مصداق

از مصادیق مراکزی که برای این دشمنی تشکیل شده موارد زیر است:

1ـ1/4ـ اقدام رژیم صهیونیستی در اوایل انقلاب برای تشکیل جمعیت مطالعاتی درباره تشیع.

سال‌های اوّل پیروزی انقلاب اسلامی بود که ما اطّلاع پیدا کردیم رژیم صهیونیستی یک جمعیّتی را معیّن کرده است و پول به این‌ها داده که بنشینند راجع به اسلام و راجع به شیعه فکر کنند، مطالعه کنند، بررسی کنند؛ خب، این مطالعه برای چیست؟ این مطالعه برای این است که ببینند چه‌جور می‌شود این عامل عظیم را، این بیداری را، این یقظه‌ی (بیداری) اسلامی را خنثی کرد؛ ]این‌که[‌ چه‌طور می‌شود به ملّت‌های مسلمان که بیدار شده‌اند، فهمیده‌اند که قدرت دارند، فهمیده‌اند می‌توانند کار کنند ضربه زد. نشستند پول‌ها خرج کردند. (31/5/94)

2ـ1/4ـ برگزاری جلسات متعدد در اروپا و آمریکا

این‌که گفتم، یکی‌اش بود؛ ده‌ها مرکز و کانون ـ که بعضی را خبر داریم، بعضی را هم حدس می‌زنیم ـ در اروپا، در آمریکا، در رژیم صهیونیستی، در بعضی از کشورهای وابسته و تحت فرمان این‌ها به‌وجود آمد، برای این‌که ببینند راه‌ها چیست. (31/5/94)

2/4 ـ راه‌های به‌دست آمدن نفوذ

برخی از نتایجی که به آن رسیده‌اند و مقدمه نفوذ است عبارتند از:

1ـ2/4ـ ایجاد اختلاف

2ـ2/4ـ ایجاد خشونت

3ـ2/4ـ بد نام کردن اسلام

4ـ2/4ـ تجزیه کشورهای اسلامی

5ـ2/4ـ به جان هم انداختن ملّت‌های مسلمان

6ـ2/4ـ به جان هم انداختن آحاد یک ملّت

امام خامنه‌ای فرموده‌اند:

آن‌وقت شما می‌‌بینید ایجاد اختلاف را، ایجاد خشونت را، بدنام کردن اسلام را، تجزیه کردن کشورهای اسلامی را، به جان هم انداختن ملّت‌های مسلمان را و به جان هم انداختن آحاد یک ملّت را جزو کارهای لازم خودشان می‌دانند. (31/5/94)

5ـ راهکار

بعد از این مقدمات برای نفوذ راه‌کارهایی لازم است. برخی از این‌ راه‌کارهای دشمن که امام خامنه‌ای پرده از آن برداشته‌اند به شرح زیر است.

1/5ـ بزک کردن آمریکا به‌عنوان فرشته نجات

بعضی‌ها اصرار دارند این شیطان بزرگ را با این خصوصیّات ـ که از ابلیس بدتر است ـ بزک کنند و به شکل فرشته وانمود کنند. چرا؟ دین به‌کنار، انقلابی‌گری به‌کنار؛ وفاداری به مصالح کشور چه می‌شود؟ عقل چه می‌شود؟ کدام عقلی و کدام وجدانی اجازه می‌دهد که انسان قدرتی مثل قدرت آمریکا را به‌عنوان دوست، به‌عنوان مورد اعتماد، به‌عنوان فرشته‌ی نجات انتخاب بکند؟ این]‌گونه[‌ هستند؛ حقیقت امر این است. بله، خودشان را می‌‌آرایند؛ با ظاهر اتوکشیده، با کراوات، با ادکلن، با ظواهر به‌ظاهر چشمگیر، خودشان را در چشم افراد ساده‌لوح جور دیگری جلوه می‌دهند؛ حقیقت رژیم آمریکا این‌ها است. این در مورد ما است؛ در مورد کشورهای دیگر هم همین‌جور است. ملّت بزرگ ایران این شیطان بزرگ را از کشور بیرون کرد؛ نباید بگذاریم دوباره برگردد؛ نباید بگذاریم از در رفت، از پنجره برگردد؛ نباید اجازه بدهیم نفوذ پیدا کند؛ دشمنی این‌ها تمام نمی‌شود. (18/6/94)

2/5 ـ سست کردن اعتقادات دینی و اعتقادات سیاسی.

3/5ـ تقویت نارضایی‌ها در داخل کشور.

4/5ـ جذب جوان‌ها به‌خصوص جوان‌های فعّال و اثرگذار در سطوح مختلف برای مقاصد خودشان.

لشگر فرهنگی دشمن و لشگر سیاسی دشمن با همه‌ی ابزارهایی که برای‌شان ممکن بوده، حمله کرده‌اند به ما برای سست کردن اعتقادات دینی ما، سست کردن اعتقادات سیاسی ما، تقویت نارضایی‌ها در داخل کشور، جذب جوان‌ها به‌خصوص جوان‌های فعّال و اثرگذار در سطوح مختلف برای مقاصد خودشان؛ دارند کار می‌کنند. خب، در مقابل این‌ها کارهایی دارد انجام می‌گیرد؛ بچّه‌های حزب‌اللّهی، مردمان مؤمن، مسئولان باتعهّد کارهای خوبی دارند انجام می‌دهند لکن بیش از این‌ها باید در کشور کار بشود. یکی از قلم‌های مهم، همین است که این مفاهیم باارزش مثل مفهوم جهاد، مفهوم شهادت، مفهوم شهید، مفهوم خانواده‌ی شهید، مفهوم صبر برای خدا، احتساب لله باید زنده بماند. (‌/7/94)

6ـ هدف

هدف دشمن از انجام این‌کارها در راستای نفوذ نیز، تغییر باورها، آرمان‌ها، نگاه‌ها و سبک زندگی مردم و افراد مؤثر جامعه است، زیرا وقتی باورهای یک ملت تغییر کرد نفوذ در آن‌ها و در کشورشان کاری سهل خواهد بود.

یکی از راه‌های ورود و نفوذ ... ایجاد خلل در باورها است؛ باور انقلابی، باور دینی. در معرفت‌های انقلابی و دینی اختلال ایجاد می‌کنند؛ رخنه کردن در این‌ها است... و از همه‌ی طرق هم استفاده می‌کنند و آدم‌های گوناگونی هم دارند؛ استاد دانشگاه هم دارند، فعّال دانشجویی هم دارند، نخبه‌ی فکری و علمی هم دارند؛ همه‌جور آدمی برای ایجاد این رخنه‌ها هستند. (25/6/94)

] از اهداف دشمن این است که [ افراد را جذب کنند، دور هم جمع کنند؛ یک هدف جعلی و دروغین مطرح کنند و افراد مؤثّر را، افرادی که می‌توانند در جامعه اثرگذار باشند، بکشانند به آن سمت مورد نظر خودشان. آن سمت مورد نظر چیست؟ آن عبارت است از تغییر باورها، تغییر آرمان‌ها، تغییر نگاه‌ها، تغییر سبک زندگی. (4/9/94)

1/6ـ نتیجه

نتیجه‌ نهایی که دشمن دنبال می‌کند هم تسلط بی قید و شرط بر کشور است.

همه هم بدانند که هدف دشمنان ما با ریخت‌های مختلف و قیافه‌گیری‌های مختلفی که از خودشان نشان می‌دهند ـ گاهی اخم می‌کنند، گاهی لبخند می‌زنند، گاهی اوقات وعده می‌دهند، گاهی تهدید می‌کنند ـ تسلّط بر کشور است. دشمن می‌خواهد برگردد به دوران سلطه‌ی بی‌قیدوشرط خود بر این کشور؛ ... دشمن دنبال سلطه‌گری است و همه‌ی تلاش دشمن برای این است که جلوی حرکت اسلامی نظام جمهوری اسلامی را که مایه‌ی پیشرفت و ترقّی و اوج این ملّت است بگیرد. یک کهنه‌سیاست‌مدار آمریکایی گفته بود که گروه‌های تروریست تکفیری برای ما غربی‌ها اهمّیّتی ندارند، باشند عیب ندارد، آن‌چه برای ما مهم است، ایران اسلامی است؛ چون ایران اسلامی درصدد ایجاد یک تمدّن عظیم است.(14/3/94)

7ـ عرصه‌ها

دشمن برای نفوذ خود عرصه‌های مختلفی را انتخاب کرده و در همه‌ی آن‌ها در حال فعالیت است. البته اهمیت این عرصه‌ها متفاوت می‌باشد ولی دشمن در تمام آن‌ها فعال است.

این عرصه‌ها در فرمایشات امام خامنه‌ای مدظله‌العالی به موارد زیر تقسیم می‌گردد.

1/7ـ نفوذ فرهنگی

دشمن سعی می‌کند در زمینه‌ی فرهنگی، باورهای جامعه را دگرگون کند؛ و آن باورهایی را که توانسته این جامعه را سرِپا نگه دارد جابه‌جا کند، خدشه در آن‌ها وارد کند، اختلال و رخنه در آن‌ها به‌وجود بیاورد. خرج‌ها می‌کنند؛ میلیاردها خرج می‌کنند برای این مقصود؛ این رخنه و نفوذ فرهنگی است. (25/6/94)

1ـ1/7ـ اهمیت

نفوذ فرهنگی مهم‌ترین راه نفوذ است که طبق تأکید امام خامنه‌ای از نفوذ اقتصادی و امنیتی نیز مهم‌تر است.

از همه مهم‌تر، نفوذ سیاسی و نفوذ فرهنگی است. (25/6/94)

2ـ1/7ـ راه

راه نفوذ فرهنگی هم ایجاد خلل در باورهای و معرفت‌های دینی. و انقلابی است.

یکی از راه‌های ورود و نفوذ ... ایجاد خلل در باورها است؛ باور انقلابی، باور دینی. در معرفت‌های انقلابی و دینی اختلال ایجاد می‌کنند؛ رخنه کردن در این‌ها است. (25/6/94)

1ـ2ـ1/7ـ ابزار

الف) از همه‌ی طرق هم استفاده می‌کنند و آدم‌های گوناگونی هم دارند؛ استاد دانشگاه هم دارند، فعّال دانشجویی هم دارند، نخبه‌ی فکری و علمی هم دارند؛ همه‌جور آدمی برای ایجاد این رخنه‌ها هستند. (25/6/94)

ب) همه‌ی پیشرفت‌های روزافزون محیط مجازی در خدمت تحقق اهداف جنگ نرم است اما مهم‌تر از این امکانات و پیشرفت‌های سخت‌افزاری، لشکر عظیم نخبگان فکری، سیاسی، ادبی، اجتماعی، و فعالان برجسته‌ی ارتباطات و رشته‌های مختلف هنری است که عقبه‌ی نرم‌افزاری قوی و تأثیرگذاری را برای تحقق اهداف جنگ نرم فراهم آورده است. (20/7/94)

ج) مستکبران بین‌المللی و قدرت‌هایی که از این قیام‌ها و انقلاب‌ها لطمه دیده‌اند. آن‌ها بیکار نمی‌مانند و با همه‌ی توان سیاسی و امنیتی و مالی، برای برقراریِ دوباره‌ی نفوذ و قدرت خود در این کشورها، به میدان می‌‌آیند. ابزار آنان، تطمیع و تهدید و فریب است. تجربه‌ها نشان داده است که درمیان خواص، هستند کسانی که این ابزارها در آنان کارگر می‌شود و ترس و طمع و غفلت، آنان را دانسته یا ندانسته به خدمت دشمن درمی‌آورد. چشم بیدار جوانان و روشنفکران و عالمان دینی باید به دقت مراقبت کند. (14/8/90)

2ـ2ـ1/7ـ راه مقابله

الف) باید معرفت به انقلاب یک معرفت آگاهانه، روشن، جامع بوده باشد؛ انقلاب را درست باید [شناخت‌]. اگر در زمینه‌ی کارهای فرهنگی در این مورد، کاستی‌ای وجود دارد، حتماً باید برطرف بشود؛ نگاه کنید ببینید. بایستی برادران و خواهران سپاه از صدر تا ذیل مجهّز باشند به منطق مستحکم انقلاب.

چون ضدّ انقلاب امروز از طرق مختلفی وارد می‌شود... همه‌جور آدمی برای ایجاد این رخنه‌ها هستند. برادران در سطوح مختلف سپاه بایستی این آمادگی را و این اقتدار منطقی را داشته باشند. (25/6/94)

ب) ترویج هنجارها، ‌ارزش‌ها و سبک زندگی اسلامی ایرانی و ممانعت از رخنه‌ها و آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی در این عرصه و مقابله مؤثر با تهاجم همه‌جانبه فرهنگی و نیز ارتقای فرهنگ کاربری و سواد فضای مجازی جامعه. (14/6/94)

ج) امروز کشور مال جوان‌هاست، متعلق به جوان‌هاست. در بخش‌های گوناگون، جوان‌ها باید خودشان را آماده نگه دارند. با نفوذ دشمنان، با تأثیر فرهنگی دشمنان، با عوامل سست‌کننده‌ای که دشمن در جامعه تزریق می‌کند، شما جوان‌ها مقابله و مبارزه کنید. اسلام را به عنوان نجاتبخش مادی و معنوی بدانید و بشناسید. (23/7/90)

2/7ـ نفوذ امنیتی

یکی‌اش راه علمی است؛ از طریق ارتباط با دانشگاه‌ها، ارتباط با دانشمندان، ارتباط با استاد، ارتباط با دانشجو ـ کنفرانس‌های به‌ظاهر علمی [ولی] در باطن برای نفوذ ـ افراد امنیّتی را این‌جا می‌فرستند؛ این یکی از راه‌ها ]است[. یکی از راه‌ها، راه‌های فرهنگی و هنری است. مأمور مستقیم دستگاه‌های امنیّتی را به‌عنوان یک فرد صاحب‌هنر برای، فرض کنید، جشنواره‌ی موسیقی معیّن می‌کنند که بفرستند؛ که البتّه خوشبختانه وزارت اطّلاعات فهمید، زودتر جلویش را گرفت. یعنی به‌عنوان حضور در یک جشنواره‌ی هنری ـ مثلاً جشنواره‌ی موسیقی ـ کسی را انتخاب می‌کنند که این آدم، صددرصد سیاسی و امنیّتی است؛ به‌عنوان ]فرد[ هنری این‌جا می‌فرستند. خب، برای چه می‌فرستند؟ (۹۴/۱۲/۲۰)

1ـ2/7ـ مسئول مقابله

الف) امام خامنه‌ای مسئول مقابله با نفوذ امنیتی را سپاه و مسئولین مربوطه دانسته‌اند.

نفوذ امنیّتی عوامل خودش را دارد، مسئولین گوناگون ـ از جمله خود سپاه ـ جلوی نفوذ امنیّتی دشمن را با کمال قدرت ان‌شاءالله می‌گیرند. (25/6/94)

ب) و البته در حکم انتصاب اعضای شورای عالی فضای مجازی آنان را نیز در مواردی مسئول این بخش اعلام کردند.

اهتمام ویژه به سالم‌سازی و حفظ امنیت همه‌جانبه فضای مجازی کشور و نیز حفظ حریم خصوصی آحاد جامعه و مقابله مؤثر با نفوذ و دست‌اندازی بیگانگان در این عرصه. (14/6/94)

3/7ـ نفوذ اقتصادی

نفوذ اقتصادی یکی [از راه‌های] دیگر است. انواع و اقسام گوناگون، راه‌های نفوذ دارند؛ ما بایستی مراقب باشیم، باید مواظب باشیم. (۹۴/۱۲/۲۰)

ما در زمینه‌ی تصمیم‌گیری‌های اقتصادی و برنامه‌ریزی‌های اقتصادی نقاط ضعفی داشته‌ایم؛ این نقاط ضعف موجب شده است که دشمن احساس کند با تحریم و امثال آن می‌تواند رخنه ایجاد کند؛ این فرصتی است برای ما تا این نقاط ضعفمان را بشناسیم، آن‌ها را برطرف کنیم و ان‌شاءالله برطرف خواهیم کرد. (29/8/92)

1ـ3/7ـ اهمیت

نفوذ اقتصادی ممکن است، که البتّه کم‌اهمّیّت‌ترین آن نفوذ اقتصادی است.ـ(25/6/94)

2ـ3/7ـ هدف

هدف دشمن از نفوذ اقتصادی، تزلزل پایه‌های اقتصاد مستحکم است. ایشان فرموده‌اند:

در زمینه‌های اقتصادی، چشم‌های بینای مسئولین اقتصادی بایستی باز باشد و مواظب باشند که [دشمنان‌] نفوذ اقتصادی پیدا نکنند؛ چون نفوذ دشمن پایه‌ی اقتصادِ محکم را متزلزل می‌کند. (25/6/94)

3ـ3/7ـ راه مقابله

طبق فرمایش امام خامنه‌ای تنها راه مقابله با نفوذ اقتصادی دشمن پیگیری اقتصاد مقاومتی با تمام توان است.

اقتصاد مقاومتی عامل استحکام است در مقابل آن کسانی و آن قدرت‌هایی که از همه‌ی ظرفیّت اقتصادی و سیاسی و رسانه‌ای و امنیّتی خودشان دارند استفاده می‌کنند برای این‌که به این ملّت و این کشور و این نظام ضربه وارد کنند. یکی از راه‌هایی که فعلاً پیدا کردند عبارت است از رخنه از راه اقتصاد. این هشدار را ما سال‌ها است مطرح کردیم و گفتیم؛ مسئولین هم هر کدام به فراخور توانایی‌های خودشان تلاش‌های خوبی کردند لکن ما باید با همه‌ی توان، با همه‌ی ظرفیّت موضوع اقتصاد مقاومتی را در داخل دنبال کنیم؛ این می‌شود تقوای اجتماعی ما در زمینه‌ی مسئله‌ی اقتصادی. (2/4/94)

4ـ3/7ـ مصداق

ولی امر مسلمین جهان درباره مصداق نفوذ اقتصادی به مشکل کشور مالزی اشاره کرده و فرموده‌اند:

آن‌جاهایی که نفوذ اقتصادی کردند، آن‌جاهایی که توانستند خودشان را بر اقتصاد کشورها و ملّت‌ها مثل یک بختکی سوار بکنند، پدر آن کشورها درآمد. اینجا ده پانزده سال قبل از این، رئیس یکی از همین کشورهایی که جزو کشورهای پیشرفته‌ی منطقه‌ی ما بود، در سفری که به تهران داشت و پیش ما آمد به من گفت آقا ما به خاطر نفوذ اقتصادی در ظرف یک شب تبدیل شدیم به فقیر، به گدا؛ راست می‌گفت. فلان سرمایه‌دار، به‌خاطر فلان خصوصیّت اراده می‌کند این کشور را به زانو دربیاورد: سرمایه‌ی خودش را می‌کشد بیرون یا تصرّفاتی می‌کند که اقتصاد آن کشور به زانو دربیاید. (25/6/94)

4/7ـ نفوذ سیاسی

نفوذ سیاسی در فرمایش امام خامنه‌ای یکی از مهم‌ترین شکلهای نفوذ است.

(نفوذ اقتصادی و امنیتی) در مقابل نفوذ فکری و فرهنگی و سیاسی، کم‌اهمّیّت است. (25/6/94)

1ـ4/7ـ علت اهمیت

دلیل اهمیت این نفوذ این است که دوران روش استعماری در جهان به پایان رسیده و از طرفی تصمیم‌گیران و کسانی که در رأس امور جامعه هستند اگر تحت نفوذ باشند می‌توانند اهداف دشمنان را در کشورها پیاده کنند.

آن‌ها دوست نمی‌دارند که یک نفر از خودشان را بر یک کشوری مسلّط بکنند، مثل آن چیزی که در اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ در هند این کار را کردند؛ از خودشان آنجا مأمور داشتند؛ یک نفر از انگلیس رئیس هند بود. امروز این امکان‌پذیر نیست. (25/6/94)

2ـ4/7ـ مصداق

مصداق نفوذ سیاسی نیز نفوذ در مراکز تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی است.

نفوذ سیاسی هم این است که در مراکز تصمیم‌گیری، و اگر نشد تصمیم‌سازی، نفوذ بکنند. (25/6/94)

1ـ 2ـ4/7ـ نتیجه (مصداق ذکر شده)

نتیجه‌ای که دشمن از این نفوذ دنبال می‌کند هم این است که مسئولین یک کشور بر طبق مصالح آن‌ها تصمیم‌گیری نمایند.

برای آن‌ها بهتر این است که از خود آن ملّت کسانی در رأس آن کشور باشند که مثل آن‌ها فکر کنند، مثل آن‌ها اراده کنند، مثل آن‌ها و بر طبق مصالح آن‌ها تصمیم بگیرند؛ این نفوذ سیاسی است. (25/6/94)

3ـ4/7ـ نتیجه

اگر نفوذ سیاسی دشمن تحقق پیدا کندحرکت یک کشور طبق اراده مستکبرین خواهد بود.

وقتی دستگاه‌های سیاسی و دستگاه‌های مدیریّتی یک کشور تحت‌تأثیر دشمنان مستکبر قرار گرفت، آن‌وقت همه‌ی تصمیم‌گیری‌ها در این کشور بر طبقِ خواست و میل و اراده‌ی مستکبرین انجام خواهد گرفت؛ یعنی مجبور می‌شوند. وقتی یک کشوری تحت نفوذ سیاسی قرار گرفت، حرکت آن کشور، جهت‌گیری آن کشور در دستگاه‌های مدیریّتی، بر طبق اراده‌ی آن‌ها است؛ آن‌ها هم همین را می‌خواهند. (25/6/94)

4ـ4/7ـ راه مقابله

رهبر معظم انقلاب برای مقابله با نفوذ سیاسی هم چند راه‌کار مهم ارائه فرمودند که به شرح زیر است.

1ـ 4ـ4/7ـ بیداری ملت در مقابل دشمن

       الف ـ که نتیجه این بیداری نا امیدی دشمن خواهد بود

2ـ 4ـ4/7ـ استحکام پایه‌های انقلاب

3ـ 4ـ4/7ـ استحکام فکر انقلابی بین نخبگان انقلابی

اگرچنان‌چه ما بیدار باشیم، امید آن‌ها ناامید خواهد شد. آن‌ها منتظر نشسته‌اند که یک روزی ملّت ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران خوابش ببرد؛ منتظر این هستند. وعده می‌دهند که ده سال بعد، ایران آن ایران نیست و دیگران هم که دیگر کاری نمی‌کنند! تصوّرشان این است. نباید گذاشت این فکر و این امید شیطانی در دل دشمن پا بگیرد؛ باید آن‌چنان پایه‌های انقلاب و فکر انقلابی در این‌جا مستحکم باشد که مُردن و زنده بودن این و آن و زید و عمرو، تأثیری در حرکت انقلابی این کشور نگذارد؛ این وظیفه‌ی اساسی نخبگان سپاه و همه‌ی نخبگان انقلابی این کشور است. (25/6/94)

قسمت دوم

8ـ مصداق ابزار

دشمن برای نفوذ از ابزارهای مختلفی استفاده می‌کند که امام خامنه‌ای برای مثال به دو نمونه از این ابزار اشاره فرموده‌اند.

1/8ـ استفاده دشمن از توافق هسته‌ای

در همین مذاکرات مربوط به مسائل انرژی هسته‌ای، هرجا فرصت پیدا کردند و میدان به آن‌ها داده شد ـ که البتّه طرف‌های ایرانی بحمدالله حواس‌شان جمع بود امّا یک جاهایی بالاخره آن‌ها فرصت‌هایی پیدا کردند ـ یک نفوذی کردند، یک حرکت مضرِّ برای منافع ملّی انجام دادند؛ آن‌چه ممنوع است این است.(15/7/94)

1ـ1/8 ـ اقدام مقابل ما

اقدام مقابل ما در مقابل این حرکت دشمن بستن راه نفوذ سیاسی و اقتصادی و فرهنگی با همه توان بود.

نیّت آن‌ها این بود که از این مذاکرات و از این توافق، وسیله‌ای پیدا کنند برای نفوذ در داخل کشور. ما این راه را بستیم و این راه را به‌طور قاطع خواهیم بست؛ نه نفوذ اقتصادی آمریکایی‌ها را در کشورمان اجازه خواهیم داد، نه نفوذ سیاسی آن‌ها را، نه حضور سیاسی آن‌ها را، نه نفوذ فرهنگی آن‌ها را؛ با همه‌ی توان ـ که این توان هم بحمدالله امروز توان زیادی است ـ مقابله خواهیم کرد؛ اجازه نخواهیم داد.ـ(26/5/94)

1ـ 1ـ1/8 ـ تذکر به مسئولین

در همین راستا ایشان تذکر مهمی به مسئولین دادند که:

به‌ هیچ‌وجه اجازه داده نشود که به بهانه نظارت به حریم امنیتی و دفاعی کشور نفوذ کنند.

به مسئولین محترم تذکّر دادیم و به شما هم عرض می‌کنیم، این است که به‌هیچ‌وجه اجازه داده نشود که به بهانه‌ی نظارت، این‌ها به حریم امنیّتی و دفاعی کشور نفوذ کنند؛ مطلقاً. مسئولین نظامی کشور به‌هیچ‌وجه مأذون نیستند که به بهانه‌ی نظارت و به بهانه‌ی بازرسی و مانند این حرف‌ها، بیگانگان را به حریم و حصار امنیّتی و دفاعی کشور راه بدهند، یا توسعه‌ی دفاعی کشور را متوقّف کنند؛ توسعه‌ی دفاعی کشور، توانایی دفاعی کشور، مشت محکم ملّت در عرصه‌ی نظامی، این بایستی همچنان محکم بماند و محکم‌تر بشود؛ یا حمایت ما از برادران مقاوم‌مان در نقاط مختلف؛ این‌ها مطلقاً نبایستی در مذاکرات مورد خدشه قرار بگیرد. (20/1/94)

2/8ـ اصرار آمریکایی‌ها به مذاکره با جمهوری اسلامی

مصداق دومی که رهبر معظم انقلاب ذکر فرمودند اصرار آمریکایی‌ها به مذاکره با جمهوری اسلامی ایران است.

بیشترین تمرکز آن‌ها برای دشمنی، نظام جمهوری اسلامی است و هر کار بتوانند [می‌کنند] و این هم که دم از مذاکره و گفتگو می‌زنند، برای نفوذ است.ـ(5/7/94)

1ـ2/8 ـ موضع ما

اما موضع جمهوری اسلامی برای مقابله با این نفوذ عدم مذاکره است.

با همه‌ی دنیا ما مذاکره می‌کنیم، ]امّا[ با آمریکا نمی‌کنیم. ما اهل مذاکره‌ایم، اهل تفاهمیم؛ هم مذاکرات در سطح دولت‌ها، هم مذاکرات در سطح اقوام، هم مذاکرات در سطح ادیان؛ ما اهل مذاکره‌ایم و با همه مذاکره می‌کنیم جز با آمریکا؛ و البتّه رژیم صهیونیستی به‌جای خود محفوظ که اصل وجود رژیم صهیونیستی، وجود نامشروع و دولت جعلی است.(18/6/94)

1ـ 1ـ2/8 ـ دلیل ما

اما دلیل ما برای عدم مذاکره با آمریکا توطئه‌ها و سوء استفاده‌های این دولت مستکبر است. زیرا هدف آن‌ها از مذاکره تنها نفوذ تسلط بر کشور ایران است.

مذاکره آمریکا با جمهوری اسلامی ایران یعنی نفوذ در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی

ما با مذاکره‌ی با همان معنای امروزی مخالفتی نداریم؛ ما الان با همه‌ی دنیا داریم مذاکره می‌کنیم. ما با دولت‌های اروپایی مذاکره می‌کنیم، با دولت‌‌های آمریکای لاتین [مذاکره می‌کنیم‌]؛ همه‌ی این‌ها مذاکره است؛ ما با مذاکره مسئله‌ای نداریم. معنای این‌که می‌گوییم با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم این نیست که با اصل مذاکره مخالفیم؛ نه، با مذاکره‌ی با آمریکا مخالفیم. این یک علّتی دارد، این را انسان هوشمند باید بفهمد که چرا؛ والّا با دیگران هم که مذاکره می‌کنیم، آن‌چنان دوستان یقه‌چاک ما که نیستند ـ بعضی از آن‌ها دشمنند، بعضی بی‌تفاوتند، با آن‌ها مذاکره می‌کنیم مشکلی هم نداریم ـ امّا مذاکره‌ی آمریکا با جمهوری اسلامی ایران، یعنی نفوذ؛ تعریفی که آن‌ها برای مذاکره کردند این است و آن‌ها می‌خواهند راه را برای تحمیل باز کنند. امروز غول عظیم تبلیغاتی دنیا در مشت آمریکا است؛ امروز جریان صهیونیستیِ به شدّت دشمن بشریّت و دشمن فضیلت، با آمریکا، هر دو در یک لباسند، دست‌شان از یک آستین می‌‌آید بیرون و با هم هستند. مذاکره‌ی با این‌ها یعنی راه را باز کردن برای این‌که بتوانند، هم در زمینه‌ی اقتصادی، هم در زمینه‌ی فرهنگی، هم در زمینه‌های سیاسی و امنیّتیِ کشور نفوذ کنند. (5/7/94)

مذاکره‌ی با آمریکا ممنوع است به‌خاطر ضررهای بی‌شماری که دارد و منفعتی که اصلاً ندارد؛ این فرق می‌کند با مذاکره با فلان دولتی که نه چنین امکاناتی دارد، نه چنان انگیزه‌ای دارد؛ این‌ها با همدیگر متفاوت است، این را نمی‌فهمند. (5/7/94)

2ـ2/8 ـ هدف آمریکایی‌ها

آمریکایی‌ها از مذاکره تنها یک هدف دارند و آن تحمیل خواسته‌های خود بر ملت ایران است.

دنبال چیزی به نام مذاکره‌ی با ایرانند؛ [امّا] مذاکره بهانه است، مذاکره وسیله برای نفوذ است، مذاکره وسیله برای تحمیل خواست‌ها است. (18/6/94)

3ـ2/8 ـ تذکر

در این موضوع هم امام خامنه‌ای دو تذکر مهم داده‌اند که باید مد نظر همگان قرار گیرد.

الف) تنها در زمینه‌ی هسته‌ای با آمریکا مذاکره کردیم.

ب) در عرصه‌های دیگر اجازه ندادیم و با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم.

ما فقط در قضیّه‌ی هسته‌ای به دلایل مشخّصی که مکرّر هم این دلایل را ذکر کرده‌ایم، موافقت کردیم بروند مذاکره کنند؛ خب مذاکره کردند. بحمدالله مذاکره‌کنندگان ما هم در این عرصه خوب ظاهر شدند.

امّا در عرصه‌های دیگر ما اجازه‌ی مذاکره ندادیم و با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم.ـ(18/6/94)

9ـ راه مقابله

ولی امر مسلمین جهان، کارهایی که برای مقابله کلی با نفوذ آمریکا در ایران و جهان اسلام باید انجام شود را نیز برشمرده‌اند.

1/9ـ هشیاری مسئولین و مردم در مقابل نفوذ

هوشیار باشیم؛ من چند روز قبل از این، در صحبت گفتم که این‌ها در صدد نفوذند، در صدد رخنه کردنند؛ این رخنه از جاهای مختلفی ممکن است باشد؛ مواظب باشید. (4/6/94)

مسئولان فرهنگی، باید مراقب رخنه‌ی فرهنگی باشند؛ رخنه‌های فرهنگی بسیار خطرناک است؛ باید حسّاس باشند، باید هشیار باشند. نمی‌خواهیم بگوییم همه‌ی آسیب‌های فرهنگی کار بیگانگان است؛ نه، خود ما هم مقصّریم؛ مسئولان مختلف، مسئولان فرهنگی، مسئولان غیر فرهنگی، کم‌کاری‌ها، غلط‌کاری‌ها، این‌ها تأثیر داشته؛ ما همه را به گردن دشمن نمی‌اندازیم؛ امّا حضور دشمن را هم در زمینه‌ی مسائل فرهنگی نمی‌توانیم فراموش کنیم. (1/1/93)

هشیاری در برابر حیله‌های مستکبران بین‌المللی و قدرت‌هائی که از این قیام‌ها و انقلاب‌ها لطمه دیده‌اند ]لازم است[. آن‌ها بیکار نمی‌مانند و با همه‌ی توان سیاسی و امنیتی و مالی، برای برقراریِ دوباره‌ی نفوذ و قدرت خود در این کشورها، به میدان می‌آیند. (14/8/90)

1ـ1/9ـ مصداق اهمیت

در این باره نیز رهبر معظم انقلاب دو مصداق را بیان فرموده‌اند:

الف)  غفلت مجموعه‌های فرهنگی از رخنه دشمن به‌عنوان مثال در مهد کودک‌ها

ب) امکان رخنه دشمن در همه دستگاه‌ها و رفت و آمدهای گوناگون

یک وقت آدم خبر می‌شود که فرض بفرمایید فلان سازمان آمده یک بخشی از مجموعه‌ی فرهنگی ما را ـ مثلاً فرض کنید مهدکودک‌ها را ـ به یک شکل خاصّی دارد هدایت می‌کند؛ این را آدم می‌فهمد، بعد که نزدیک می‌شود می‌بیند کار خطرناکی و کار بزرگی است [امّا] آدم توجّه نداشته؛ این‌ها رخنه است؛ در زمینه‌های گوناگون؛ در زمینه‌های اقتصادی، در رفت‌وآمدها، در همه‌ی دستگاه‌ها.ـ(4/6/94)

2/9ـ تشکیل ید واحد از اقوام و مذاهب گوناگون شیعه و سنی

طبق فرمایش ایشان دومین راه مقابله با نفوذ اتحاد اقوام مختلف است

در داخل کشور، خواهران و برادران از اقوام مختلف، از مذاهب گوناگون، در کنار هم یدِ واحده تشکیل بدهند ـ همچنان‌که بحمدالله تا امروز بوده است ـ نگذارند دشمن نفوذ کند در قلمرو دنیای اسلام. در سطح وسیع و گسترده هم همین‌طور برادران سنّی و شیعه در کنار هم بدانند که دشمنی [هست که‌] دارد اصل موجودیّت اسلام را تهدید می‌کند. این هم یکی از خطوط اساسی. (14/3/94)

3/9ـ حرکت مردم و مسئولین به نحوی باشد که دشمن احساس کند نمی‌تواند نفوذ کند

امام خامنه‌ای یکی دیگر از راه‌های مقابله با دشمن را نا امید کردن دشمن از نفوذ دانسته و فرموده‌اند:

اینکه قرآن به ما امر می‌کند: « وَ اَعِدّوا لَهُم مَّا اسْتَطَعتُم مِّن قُوَّةٍ وَ مِن رِّباطِ الخَیلِ تُرهِبونَ بِه‌ عَدُوَّ اللهِ وَ عَدُوَّکُم »[5] بایست حضور شما، وضعیّت شما، حرکت شما جوری باشد که دشمن را دچار رعب کند. دشمن متجاوزِ بالطّبع است؛ طبیعت جهان‌خواران تجاوز است، جلو آمدن است، تصرّف است، پنجه انداختن است، طبیعت این‌ها است؛ اگر خاک‌ریز شما قابل نفوذ باشد، نفوذ می‌کند؛ باید جوری حرکت کنید که او احساس کند نمی‌تواند نفوذ کند.(15/7/94)

4/9ـ زنده نگه داشتن مفاهیم با ارزش مانند جهاد، شهادت، خانواده‌ی شهید، صبر برای خدا، احتساب لله

راه دیگری که ولی امر مسلمین برای مقابله با نفوذ بیان فرموده‌اند عنوان بالا است که در متن زیر آمده است.

لشکر فرهنگی دشمن و لشکر سیاسی دشمن با همه‌ی ابزارهایی که برای‌شان ممکن بوده، حمله کرده‌اند به ما برای سست کردن اعتقادات دینی ما، سست کردن اعتقادات سیاسی ما، تقویت نارضایی‌ها در داخل کشور، جذب جوان‌ها به خصوص جوان‌های فعّال و اثرگذار در سطوح مختلف برای مقاصد خودشان؛ دارند کار می‌کنند. خب، در مقابل این‌ها کارهایی دارد انجام می‌گیرد؛ بچّه‌های حزب‌اللّهی، مردمان مؤمن، مسئولان باتعهّد کارهای خوبی دارند انجام می‌دهند لکن بیش از این‌ها باید در کشور کار بشود. یکی از قلم‌های مهم، همین است که این مفاهیم باارزش مثل مفهوم جهاد، مفهوم شهادت، مفهوم شهید، مفهوم خانواده‌ی شهید، مفهوم صبر برای خدا، احتساب لله باید زنده بماند. (13/7/94)

10ـ دلیل مقابله ما ـ مخالفت اسلام با بازگشت سلطه دشمن به کشور

دلیل اصلی مقابله ما با نفوذ هم، اعتقادات دینی ما و دستورات الهی است کهبا نفوذ دشمنان مخالفند.

همه هم بدانند که هدف دشمنان ما با ریخت‌های مختلف و قیافه‌گیری‌های مختلفی که از خودشان نشان می‌دهند ـ گاهی اخم می‌کنند، گاهی لبخند می‌زنند، گاهی اوقات وعده می‌دهند، گاهی تهدید می‌کنند ـ تسلّط بر کشور است. دشمن می‌خواهد برگردد به دوران سلطه‌ی بی‌قیدوشرط خود بر این کشور؛ چون اسلام با این برگشت به شدّت مخالف است و نیروی مقاوم در مقابل این توطئه‌ی دشمن «اسلام» است، با اسلام مخالفند. مخالفت دشمن با اسلام به‌خاطر این است که می‌دانند معارف اسلامی، احکام اسلامی در مقابل آن‌ها سدّ مستحکمی درست کرده است.[6] (14/3/94)

11ـ انواع نفوذ

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای انواع نفوذ را به دو شکل دسته‌بندی فرموده‌اند. دسته اول نفوذ فرهنگی، اقتصادی، امنیتی و سیاسی بود که در مطالب قبل گذشت و دسته دوم نفوذ فردی و جریانی است که در زیر به آن می‌پردازیم.

نفوذ دو جور است: یک نفوذ موردی است، نفوذ فردی است؛ یک نفوذ جریانی است. (4/9/94)

1/11ـ نفوذ فردی

1ـ1/11 ـ معنا ـ معرفی یکی از افراد دشمن به‌عنوان دوست با چهره بزک شده

نفوذ موردی خیلی نمونه دارد، معنایش این است که فرض کنید شما یک دم‌ودستگاهی دارید، یک مسئولی هستید؛ یک نفر را با چهره‌ی آرایش‌شده، بزک‌شده، با ماسک در مجموعه‌ی شما بفرستند؛ شما خیال کنید دوست است درحالی‌که او دوست نیست، تا او بتواند کار خودش را انجام بدهد. (4/9/94)

2ـ1/11 ـ انواع

1ـ 2ـ1/11 ـ جاسوسی، که کم اهمیت‌ترین نوع نفوذ فردی است

گاهی جاسوسی است که این کمترینش است؛ یعنی کم‌اهمّیّت‌ترینش جاسوسی است، خبرکشی و خبردهی است. (4/9/94)

2ـ 2ـ1/11 ـ تصمیم‌سازی، عوض کردن تصمیم مدیران و مسئولان به نفع دشمن

گاهی کارش بالاتر از جاسوسی است، تصمیم شما را عوض می‌کند. شما یک مدیری هستید، یک مسئولی هستید، تصمیم‌گیر هستید، می‌توانید یک حرکت بزرگ یا مؤثّری انجام بدهید، اگرچنان‌چه این حرکت را این‌جور انجام بدهید این به نفع دشمن است، او می‌‌آید کاری می‌کند که شما حرکت را این‌جور انجام بدهید؛ یعنی تصمیم‌سازی. در همه‌ی دستگاه‌ها سابقه هم دارد؛ فقط هم دستگاه‌های سیاسی نیست، دستگاه‌های روحانی و دینی و مانند این‌ها هم همیشه وجود داشته ]است[. (4/9/94)

. مثال .

مرحوم آقای آسیّد حسن تهامی که از علمای بزرگ کشور ما و ساکن بیرجند بود، رفته بود در بیرجند مانده بود؛ ملّای خیلی بزرگی بود، اگر در قم یا نجف می‌ماند، حتماً مرجع تقلید می‌شد؛ مرد بسیار دانایی بود. ایشان خودش برای من نقل کرد؛ گفت آن‌وقتی که عراقی‌ها با انگلیس‌ها می‌جنگیدند ـ در [سال‌] ۱۹۱۸؛ قریب صد سال پیش ـ یکی از مراجع وقت، یک نوکری داشت که خیلی مرد خوبی بود، با طلبه‌ها گرم می‌گرفت، صحبت می‌کرد، با همه آشنا بود، با همه رفیق بود؛ اسمش را هم ایشان می‌گفت؛ من یادم نیست. گفت بعد که انگلیس‌ها غلبه پیدا کردند و عراق را تصرّف کردند و آخرین جا نجف بود که وارد نجف شدند، خبر رسید به طلبه‌ها که این نوکر فلان آقا، یک افسر انگلیسی است! گفت من باور نکردم؛ گفتم مگر می‌شود چنین چیزی؟ بعد می‌گفت در بازار حُوِیش ـ بازار معروفی است در نجف ـ داشتم می‌رفتم، دیدم هفت هشت ده نفر افسر انگلیسی و نظامی انگلیسی سوار اسب دارند می‌‌آیند ـ آن‌وقت با اسب رفت‌وآمد می‌کردند ـ یک افسری هم جلوی‌شان است؛ خب، من کنار ایستادم که این‌ها بیایند رد شوند؛ وقتی رسیدند به من، دیدم آن افسری که جلو بود، از آن بالا گفت: آقای آسیّد حسن، حالت چه‌طور است! نگاه کردم دیدم بله، همان آقایی است که نوکر فلان مرجع بود؛ سال‌ها ما این را می‌دیدیم. گاهی نفوذ این‌جوری است؛ نفوذ شخصی است؛ وارد خانه‌ی کسی، وارد دستگاه کسی می‌شوند. در دستگاه‌های سیاسی هم الی‌ماشاءالله از این قبیل وجود داشته است؛ امروز هم ممکن است باشد؛ البتّه خطرناک است. (4/9/94)

2/11ـ نفوذ جریانی

نفوذ دو جور است: یک نفوذ موردی است، نفوذ فردی است؛ یک نفوذ جریانی است. (4/9/94)

منتها از این ]نفوذ فردی[ خطرناک‌تر، نفوذ جریانی است. (4/9/94)

1ـ2/11ـ معنا

1ـ 1ـ2/11ـ شبکه سازی در داخل ملت؛ به‌وسیله پول و جاذبه‌های جنسی

نفوذ جریانی، یعنی شبکه‌سازی در داخل ملّت؛ به‌وسیله‌ی پول که نقش پول و نقش امور اقتصادی این‌‌جا روشن می‌شود. عمده‌ترین وسیله دو چیز [است‌]؛ یکی پول، یکی هم جاذبه‌های جنسی. (4/9/94)

2ـ 1ـ2/11ـ نفوذ نسبت به اشخاصی که در سرنوشت کشور مؤثرند

افراد را جذب کنند، دور هم جمع کنند؛ یک هدف جعلی و دروغین مطرح کنند و افراد مؤثّر را، افرادی که می‌توانند در جامعه اثرگذار باشند، بکشانند به آن سمت مورد نظر خودشان. (4/9/94)

2ـ2/11ـ هدف

هدف از نفوذ جریانی عبارت است از این‌که:

شخص مورد نفوذ همان چیزی را فکر کند که آن آمریکایی فکر می‌‌کند

افراد را جذب کنند، دور هم جمع کنند؛ یک هدف جعلی و دروغین مطرح کنند و افراد مؤثّر را، افرادی که می‌توانند در جامعه اثرگذار باشند، بکشانند به آن سمت مورد نظر خودشان. آن سمت مورد نظر چیست؟ آن عبارت است از تغییر باورها، تغییر آرمان‌ها، تغییر نگاه‌ها، تغییر سبک زندگی؛ کاری کنند که این شخصی که مورد نفوذ قرار گرفته است، تحت تأثیر نفوذ قرار گرفته، همان چیزی را فکر کند که آن آمریکایی فکر می‌کند؛ یعنی کاری کنند که شما همان‌جوری نگاه کنی به مسئله که یک آمریکایی نگاه می‌کند ـ البتّه یک سیاستمدار آمریکایی، به مردم آمریکا کاری ندارد ـ همان‌جوری تشخیص بدهی که آن مأمور عالی‌رتبه‌ی سیا تشخیص می‌دهد؛ در نتیجه همان چیزی را بخواهی که او می‌خواهد. بنابراین خیال او آسوده است؛ بدون این‌که لازم باشد خودش را به خطر بیندازد و وارد عرصه بشود، شما برای او داری کار می‌کنی؛ هدف این است، هدف نفوذ این است؛ نفوذ جریانی، نفوذ شبکه‌ای، نفوذ گسترده؛ نه موردی. اگر این نفوذ نسبت به اشخاصی انجام بگیرد که این‌ها در سرنوشت کشور، سیاست کشور، آینده‌ی کشور تأثیری دارند، شما ببینید چه اتّفاقی می‌‌افتد؟ آرمان‌ها تغییر پیدا خواهند کرد، ارزش‌ها تغییر پیدا خواهد کرد، خواست‌ها تغییر پیدا خواهد کرد، باورها تغییر پیدا خواهد کرد. (4/9/94)

3ـ2/11ـ گروه هدف

گروه هدف در نفوذ جریانی عمدتاً نخبگان، افراد مؤثر، تصمیم‌گیران یا تصمیم‌سازان هستند.

آماج نفوذ هم چه کسانی هستند؟ عمدتاً نخبگان، عمدتاً افراد مؤثّر، عمدتاً تصمیم‌گیران یا تصمیم‌سازان، این‌ها آماج نفوذند؛ این‌ها هستند که سعی می‌شود روی این‌ها نفوذ انجام بگیرد؛ بنابراین نفوذ خطر است؛ نفوذ خطر بزرگی است.ـ(4/9/94)

4ـ2/11ـ مکمل

طبق فرمایش امام خامنه‌ای مکمل این تلاش دشمن برای نفوذ هم تخطئه کسانی ]است[ که بر نگاه درست، اصالت و ارزش‌ها پای می‌‌فشارند.

مکمّل این نفوذ هم کارهای حاشیه‌ای است؛ یکی از چیزهایی که مکمّل این نفوذ است، تخطئه‌ی کسانی است که بر اصالت‌ها، بر نگاه درست، بر ارزش‌ها پای می‌فشارند؛ این مکمّل نفوذ است. (4/9/94)

1ـ 4ـ2/11ـ مصداق

یکی از مصادیق این مکمل‌ها هم کسانی ]هستند[ که با زبان‌های مختلف، بسیج را به تندروی و افراطی‌گری متهم می‌‌کنند، ]اینان[ دارند نفوذ را تکمیل می‌‌کنند.

نمی‌خواهم بگویم آن کسانی که بسیج را تخطئه می‌کنند، متّهم می‌کنند به افراطی‌گری و تندی و چه و چه، آگاهانه دارند با نفوذگران همکاری می‌کنند؛ همراهی می‌کنند؛ بنده این ادّعا را نمی‌کنم، خبر ندارم امّا واقع قضیّه این است که این کمک است. این‌هایی که در بخش‌های مختلف، با زبان‌های مختلف، بسیج را متّهم می‌کنند به تندروی، به افراطی‌گری و چه و چه و چه، دارند در واقع نفوذ را تکمیل می‌کنند؛ پروژه‌ی نفوذ به‌وسیله‌ی این‌ها دارد تکمیل می‌شود؛ چون بسیج جزو آن خاک‌ریزهای مستحکم است؛ بسیج یک خاک‌ریز مستحکمی است؛ این خاک‌ریز را نباید سست کرد. (4/9/94)

12ـ تذکر امام خامنه‌ای

تذکر مهم ایشان درباره‌ی اصل مسئله نفوذ و صحبت‌ها و اقداماتی که در این خصوص انجام می‌شود به همه مسئولین، جناح‌های سیاسی و مردم این بود که:

بحث‌های گوناگون درباره نفوذ موجب غفلت از اصل واقعیت نشود.

برای این که این مهم اتفاق بیفتد الزاماتی در فرمایش ایشان ذکر شده است.

1/12ـ الزامات

1/1/12ـ پرهیز از سوء استفاده‌ی جناحی و اتهام متقابل جناح‌ها به یکدیگر

2/1/12ـ پرهیز از بحث‌های بیهوده درباره‌ی موضوع نفوذ

3/1/12ـ پرهیز از طرح اسم نفوذ بدون محتوای لازم

یک‌جور دشمنی، دشمنیِ سخت است؛ بمبی بیندازند، تیری بزنند، تروریستی بفرستند. یک‌جور دشمنی، دشمنی‌های نرم است که من از چندی پیش مسئله‌ی نفوذ را مطرح کردم؛ نفوذ خیلی مسئله‌ی مهمّی است. نفوذ که ما می‌گوییم، حالا بعضی‌ها واکنش نشان می‌دهند؛ آقا! مسئله‌ی نفوذ جناحی شد، استفاده‌ی جناحی کردند؛ من به این حرف‌ها کاری ندارم. خب، استفاده‌ی جناحی نکنند، بحث بیهوده درباره‌ی نفوذ نکنند، اسم نفوذ را بدون محتوای لازم مطرح نکنند؛ این‌ها را ما کاری نداریم، ولی هر حرفی زده می‌شود، هر کار جدّی [می‌شود]، از اصل واقعیّت نفوذ غفلت نشود؛ غفلت نکنیم که دشمن درصدد نفوذ است... از اصل قضیّه غفلت نکنیم. جناح‌ها همدیگر را متّهم نکنند؛ این بگوید آقا شما که گفتی مقصودت این بود، آن بگوید نه، شما که گفتی مقصودت این بود؛ خیلی خب، حالا مقصود هرچه بود. بالاخره واقعیّت فراموش نشود؛ دشمن دارد برای نفوذ طرّاحی می‌کند. (4/9/94)



[1]. هر نیرویى در قدرت دارید، براى مقابله با آن‌ها [دشمنان‏]، آماده سازید! و (همچنین) اسب‌هاى ورزیده (براى میدان نبرد)، تا به وسیله آن، دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید! (انفال/60)

[2]. اگر آن‌ها نیز به مانند آن‌چه شما ایمان آورده‌‏اید ایمان بیاورند، هدایت یافته‌‏اند؛ و اگر سرپیچى کنند، از حق جدا شده‌‏اند و خداوند، شر آن‌ها را از تو دفع مى‌‏کند. (بقره/‌7)

[3]. لَقَدْ جاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزیزٌ عَلَیْهِ ما عَنِتُّمْ حَریصٌ‏ عَلَیْکُمْ‏ بِالْمُؤْمِنینَ رَؤُفٌ رَحیمٌ ـ به یقین، رسولى از خود شما به سویتان آمد که رنج‌هاى شما بر او سخت است؛ و اصرار بر هدایت شما دارد؛ و نسبت به مؤمنان، رئوف و مهربان است. (توبه/128)

[4]. مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُمْ ـ محمّد (ص) فرستاده خداست؛ و کسانى که با او هستند در برابر کفّار سرسخت و شدید، و در میان خود مهربانند. (فتح/29)

[5]. هر نیرویى در قدرت دارید، براى مقابله با آن‌ها [دشمنان‏]، آماده سازید! و (همچنین) اسب‌هاى ورزیده (براى میدان نبرد)، تا به وسیله آن، دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید! (انفال/60)

[6]. به عنوان مثال قرآن می‌فرماید:

لا یَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْکافِرینَ أَوْلِیاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنینَ وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِکَ فَلَیْسَ مِنَ اللَّهِ ـ افراد با ایمان نباید به جاى مؤمنان، کافران را دوست و سرپرست خود انتخاب کنند؛ و هر کس چنین کند، هیچ رابطه‏اى با خدا ندارد. (ال عمران/28)

وَدُّوا لَوْ تَکْفُرُونَ کَما کَفَرُوا فَتَکُونُونَ سَواءً فَلا تَتَّخِذُوا مِنْهُمْ أَوْلِیاء ــ آنان آرزو مى‏کنند که شما هم مانند ایشان کافر شوید، و مساوى یکدیگر باشید. بنا بر این، از آن‌ها دوست و سرپرست انتخاب نکنید. (نسا/89)

یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْکافِرینَ أَوْلِیاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنینَ أَ تُریدُونَ أَنْ تَجْعَلُوا لِلَّهِ عَلَیْکُمْ سُلْطاناً مُبیناً ـ اى کسانى که ایمان آورده‏اید! غیر از مؤمنان، کافران را ولّى و تکیه‏گاه خود قرار ندهید! آیا مى‏خواهید (با این عمل،) دلیل آشکارى بر ضدّ خود در پیشگاه خدا قرار دهید؟! (نسا/144)

یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْیَهُودَ وَ النَّصارى‏ أَوْلِیاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ وَ مَنْ یَتَوَلَّهُمْ مِنْکُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمینَ ـ اى کسانى که ایمان آورده‏اید! یهود و نصارى را ولّى (و دوست و تکیه‏گاه خود،) انتخاب نکنید! آن‌ها اولیاى یکدیگرند؛ و کسانى که از شما با آنان دوستى کنند، از آن‌ها هستند؛ خداوند، جمعیّت ستمکار را هدایت نمى‏کند (مائده/51)

یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الَّذینَ اتَّخَذُوا دینَکُمْ هُزُواً وَ لَعِباً مِنَ الَّذینَ أُوتُوا الْکِتابَ مِنْ قَبْلِکُمْ وَ الْکُفَّارَ أَوْلِیاءَ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنینَ ـ اى کسانى که ایمان آورده‏اید! افرادى که آیین شما را به باد استهزاء و بازى مى‏گیرند (از اهل کتاب و مشرکان) دوست و سرپرست خود انتخاب نکنید و از خدا بپرهیزید اگر ایمان دارید. (مائده/57)

یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّی وَ عَدُوَّکُمْ أَوْلِیاءَ تُلْقُونَ إِلَیْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ وَ قَدْ کَفَرُوا بِما جاءَکُمْ مِنَ الْحَقِّ ـ اى کسانى که ایمان آورده‏اید! دشمن من و دشمن خودتان را دوست نگیرید! شما نسبت به آنان اظهار محبّت مى‏کنید، در حالى که آن‌ها به آن‌چه از حقّ براى شما آمده کافر شده‏اند.(ممتحنه/1)

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.