خادم الموالی عباس داودی داوودی


فایل   WORD       PDF

مواظب عکس‌العمل حرف‌های‌مان باشیم

حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی فرموده‌اند:

بعضى حرف‌ها عکس‌العمل منفى دارد. این حدیث را ببینید. شما چه‌قدر تا به حال شنیده‌اید.

مى‌گویند: بله پیغمبر روزهاى آخر عمرش به مردم گفت: من چند روز دیگر از دنیا مى‌روم، کسى اگر طلب دارد، بخواهد.

یک نفر گفت: یا رسول‌الله! یک بار چوبت خطا خورد به من خورد.

حضرت فرمود: برو آن چوب را بیاور و قصاص کن.[1]

این را همه‌ى شما شنیده‌اید یا گفتید. این حدیث قابل نقل نیست. گفتن این حدیث مضر است. چون یک جوانى نشسته مى‌گوید: عجب! پیغمبر دستش خطا کرد؟ خوب من از کجا بفهمم که فکرش خطا نکرده است؟ زبانش خطا نکرده است؟ مثل این‌که یک پزشک یک نسخه‌ى اشتباه بدهد شما به باقى قرص‌هایش اطمینان مى‌کنى؟ پزشک مى‌گوید: آقا ببخشید! یکی از قرص‌ها را من اشتباه دادم. خوب باقى قرص‌هایش را هم اطمینان نمی‌کنی.

قرآن مى‌فرماید:  

«فَلِلَّهِ الْحُجَّهُ الْبالِغَه»[2] (انعام/149) حجت خدا باید سوزن در آن نرود. اگر یک لاستیک پنچر شد آدم نسبت به لاستیک بعد هم دغدغه پیدا مى‌کند. خطا در پیغمبر راه ندارد. پیغمبر همه‌ی اعضایش معصوم است.

چشم پیغمبر معصوم است. «ما زاغَ الْبَصَرُ»[3] (نجم/17)

قلب پیغمبر معصوم است. «ما کَذَبَ الْفُؤادُ مَا رَأَىٰۤ»[4] (نجم/11)

زبان پیغمبر معصوم است. «ما یَنْطِقُ عَنِ الْهَوى»[5] (نجم/3)

تمام اعضاى پیغمبر معصوم است. یعنى چه دستش معصوم نیست خطا کرد؟

این حدیث قابل گفتن نیست. از همه گذشته گیر فقهى دارد. اصلًا قصاص در فقه ما براى قتل عمد است. کار خطا قصاص ندارد. یعنى هم گیر کلامى و هم گیر فقهى دارد. ولى از آن حدیث‌هاى در بورس است. باید مواظب باشیم بازتاب این حدیث چیست؟ گاهى وقت‌ها روى منبرها مى‌گوییم: «الْغِیبَهَ أَشَدُّ مِنَ الزِّنَا»[6] جوان مى‌گوید: پس برویم با دخترها باشیم هم خوشمزه‌تر است و هم گناهش کمتر است.

بسم الله! حالا بیا و درستش کن. خیلى چیزهایى که مى‌گوییم باید مواظب باشیم بازتابش چیست. توجه به بازتاب هم داشته باشیم. در سوره‌ى‌ «وَ الشَّمْسِ وَ ضُحاها» (شمس/1) آیه‌ى آخرش این است‌ «وَ لا یَخافُ عُقْباها»[7] (شمس/15) ما در مسجدها «وَ لا یَخافُ عُقْباها»، «یَخافُ عُقْباها» باید بترسیم که عقبى و عاقبت این کلام و عاقبت این برنامه چه مى‌شود؟[8]



[1]. این روایت در کتب علمای شیعه فقط در  جلاء العیون علامه مجلسی صفحه 126  نقل شده است.

[2]. دلیل رسا (و قاطع) براى خداست‌

[3]. چشم او هرگز منحرف نشد و طغیان نکرد

[4]. قلب (پاک او) در آنچه دید هرگز دروغ نگفت

[5]. هرگز از روى هواى نفس سخن نمى‌گوید

[6]. الخصال ج‌1 ص63 ـ الأمالی (للطوسی) ص537 ـ مکارم الأخلاق ص470

[7]. و او هرگز از فرجام این کار بیم ندارد

[8]. نرم افزار آثار حجت‌الاسلام قرائتی؛ برنامه درس‌هایى از قرآن سال 88 ؛ موضوع جذب‌ جوانان ‌به ‌مسجد؛( تبلیغ بر اساس بصیرت و مطالعه ) ص6

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم