خادم الموالی عباس داودی داوودی

ماهوارهاحکام استفاده از ماهواره

اجوبة‌الاستفتائات امام خامنه‌ای

سؤال1213: آیا خرید و نگهداری و استفاده از دستگاه گیرنده برنامه‌های تلویزیونی از ماهواره جایز است؟ و اگر دستگاه گیرنده مجانی به دست انسان برسد چه حکمی دارد؟

جواب: دستگاه آنتن ماهواره‌اى از این جهت که صرفاً وسیله‌اى براى دریافت برنامه‌هاى تلویزیونى است که هم برنامه‌هاى حلال دارد و هم برنامه‌هاى حرام، حکم آلات مشترک را دارد. لذا خرید و فروش و نگهدارى آن براى استفاده در امور حرام، حرام است و براى استفاده‌هاى حلال جایز است. ولى چون این وسیله براى کسى که آن را در اختیار دارد زمینه دریافت برنامه‌هاى حرام را کاملاً فراهم مى‌کند و گاهى نگهدارى آن مفاسد دیگرى را نیز در بر دارد، خرید و نگهدارى آن جایز نیست مگر براى کسى که به خودش مطمئن است که استفاده حرام از آن نمى‌کند و بر تهیه و نگهدارى آن در خانه‌اش مفسده‌اى هم مترتّب نمى‌شود. لکن اگر قانونى در این مورد وجود داشته باشد باید مراعات گردد.

سؤال1216: استفاده از آنتن ماهواره‌ای برای آگاهی از برنامه‌های علمی یا قرآنی و مانند آن که از طریق ماهواره توسط دولت‌های غربی یا کشورهای مجاور خلیج فارس و غیر آن‌ها پخش می‌شوند چه حکمی دارد؟

جواب: استفاده از این دستگاه براى دیدن و شنیدن برنامه‌هاى علمى یا قرآنى و مانند آن، هرچند فى‌نفسه مانعى ندارد، ولى به دلیل این که برنامه‌هایى که از طریق ماهواره توسط دولت‌هاى غربى و بیشتر کشورهاى همسایه پخش مى‌شوند، غالباً در بر دارنده آموزش افکار گمراه‌کننده و تحریف حقایق و همچنین برنامه‌هاى لهو و فساد هستند و حتّى مشاهده برنامه‌هاى علمى یا قرآن ازطریق آن‌ها موجب وقوع در فساد و ارتکاب حرام مى‌گردد، بنا بر این شرعاً استفاده از آنتن‌هاى مذکور براى دیدن آن برنامه‌ها حرام است مگر آن‌که برنامه‌هاى مفید علمى یا قرآنى محض باشند و مشاهده آن‌ها مستلزم هیچ فساد یا ابتلا به عمل حرامى نباشد، البته اگر قانونى باشد باید مراعات شود.

ماهواره

نکات قابل توجه:

1ـ بر نگهدارى آن در خانه‌ مفسده‌اى مترتّب نباشد. (به‌عنوان مثال برای فرزندان)

2ـ مشاهده آن‌ها مستلزم هیچ فساد یا ابتلا به عمل حرامى نباشد.

3ـ به خودش مطمئن باشد که استفاده حرام از آن نمى‌کند.

4ـ اگر قانونى در این مورد وجود داشته باشد باید مراعات گردد.

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.