خادم الموالی عباس داودی داوودی

 

 

وفات حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی و چند نکته قابل تأمل

 


1ـ پیام تسلیت رهبری درباره‌ی وفات مرحوم هاشمی رفسنجانی

حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی و امام خامنه ای

1/1ـ  رهبری از تعبیر«آیت الله» استفاده نکرد.

2/1ـ فرمودند که «در آن سال‌ها» تکیه‌گاه مطمئنی بود؟

3/1ـ امام خامنه‌ای فرمودند:  اختلافات نتوانست محبت عمیق «او» را کم کند و برعکسش را تصریح نکردند.

4/1ـ از تعبیر «تلاش‌های» گوناگون به‌جای «خدمات» گوناگون استفاده فرمودند.

5/1ـ از خداوند طلب «غفران و رحمت و عفو الهی» کردند و نه علوّ درجات.

 6/1ـ امام خامنه‌ای در تعبیری کم نظیر فرمودند:  «اکنون این مبارز کهنسال در محضر محاسبه‌ی الهی با پرونده‌ئی مشحون از تلاش و فعالیت گوناگون قرار دارد، و این سرنوشت همه‌ی ما مسئولان جمهوری اسلامی است».

 

 

 

2ـ نماز میت

نماز میت هاشمی رفسنجانی

1/2ـ مقام عظمای ولایت عبارت «اللهمّ إنّا لا نَعلَمُ مِنهُ إلا خیراً» (خدایا ما غیر از خوبی از این میّت نمی دانیم) را در نماز قرائت نفرمودند و در عوض با عبارات متعدد و گوناگون برای ایشان از خداوند طلب «رحمت و عفو و مغفرت» کردند.

2/2ـ امام خامنه‌ای در عین حال که به پاس سابقه‌ی انقلابی هاشمی و رفاقت دیرین با او حرمت نگه داشتند و خود شخصاً نماز اقامه فرمودند و برای او از خداوند متعال عفو و غفران طلب فرمودند اما کلمه‌ای هم دروغ نگفتند که «خدایا ما جز خوبی از او نمی دانیم» و از قرائت این بخش از ذکر صرفنظر فرمودند؛ در حالی‌که در نماز مرحوم آیت‌الله خوشوقت و آیت‌الله مهدوی کنی و حتی همسر حضرت امام خمینی رحمت‌الله‌علیه سه بار این عبارت را تکرار کردند.

 


دریافت
مدت زمان: 7 دقیقه 1 ثانیه

 

 

 

ببینید (نماز آیت الله گلپایگانی بر امام خمینی رحمت الله علیه(

ایشان در این نماز عبارت « اللهم انا لا نعلم منه الا خیرا». را قرائت کرده و در عوض جمله « اللهم ان کان مسیئا فتجاوز عنه» را قرائت نکردند.


دریافت
مدت زمان: 27 ثانیه

 

 

تحلیل

این‌که امام خامنه‌ای دقیقاً به دلیل کدامین اختلاف‌نظرها و تلاش‌هایی که در پیام تسلیت بدان‌ها اشاره کرده، اینچنین موضع گرفته است، نمی‌توان ادعای قطعی کرد. اما آن‌چه در این میان مهم‌‌تر است، این است که همه‌ی این حاشیه‌ها و جنجال‌ها و برداشت‌ها دلالت بر این واقعیت می‌کند که:

الف) امروز رهبر ایران در میان دوست و دشمن این‌گونه شناخته شده که کلمه ‌به‌ کلمه‌یٔ اظهاراتش با حساب‌ و کتاب است و بر اساس دلیل و منطق سخن می‌گوید و برخلاف بزرگ‌سیاستمدارانِ تاریخ و جهان، می‌توان روی حرف او حساب باز کرد.

ب) امروز دیگر همه می‌دانند که رهبری، با وجود آن‌که همواره به‌عنوان یک سیاستمدارِ کهنه‌کار شناخته شده، اما برخلاف آن‌چه که در عالَم سیاست رایج است، هیچ‌گاه بنا نداشته و ندارد که دوپهلو و مبهم سخن بگوید تا در مواقع لزوم بتواند از گفته‌اش فرار کند!

ج) حالا دیگر همه می‌دانند که او «صداقت» دارد و در این صداقت، حتی رفاقت شصت‌ساله هم خللی وارد نمی‌کند که در نمازش جمله‌ای را بگوید که با عقیده‌ی شخصی‌اش مطابق نیست و دروغ گفته باشد! در نظرهایش تزلزل ندارد که یک روز در مقابل کسی موضع بگیرد و روزی دیگر (پس از مرگش) او را بیش از حدّ تمجید کند.

د) حالا با این حاشیه‌ها بیشتر مشخص می‌شود که او برخلاف روالِ معمولِ سیاستمدارانِ بزرگ، نان‌ را به‌نرخ‌روز نمی‌خورد که بخواهد از مرگ یک نفر برای خودش بهره‌برداری کند و او را به‌نفع خویش تصاحب کند. شخصیتی دوچهره نیست که در خفا یک‌جور نسبت به دیگران موضع بگیرد و در جَلا گونه‌ای دیگر. با مردم کشورش همان‌گونه صادق است که در اندرونیِ بیتش با نزدیکان.

هـ) وقتی در پیام مکتوب «دعا» می‌کند و برای میت «نماز» می‌خواند، واقعاً دارد با خدا سخن می‌گوید، نه این‌که بخواهد ریاکارانه ملاحظه‌ی رسانه‌ها و بازتاب‌ها و... را بکند.

و) خلاصه این‌که باید دلیل همه‌ی این نکته‌ها را در همان عبارتِ پایانیِ مستندِ چندسال پیشِ بی‌بی‌سی که درباره‌ی رهبری ساخته بود (که از معدود عباراتِ واقع‌بینانه‌ی آن مستند هم بود) جستجو کرد:

«آیت‌الله خامنه‌ای خودش را نه در قبال مردمِ کشورش و نه در قبال تاریخ، بلکه فقط در مقابل خدا پاسخ‌گو می‌داند...»

 

شعار جالب مردم متحد به افراد حاشیه ساز در حرم امام(ره) در مراسم تشییع مرحوم هاشمی رفسنجانی


دریافت
مدت زمان: 20 ثانیه

 

 

تحریف

اما صدا و سیما و نخبگان سیاسی که اینقدر بصیرت و مهارت ندارند تا تکریم و نکوداشت هاشمی را با تحریف و دروغ‌گویی و قدّیس‌سازی از او اشتباه نگیرند، اقلاً از الان به خود بیایند و رویه‌شان را اصلاح کنند. اگر دروغ‌گویی در مورد سوابق هاشمی و بازنمایی فرشته‌وار از او با هر توجیه و دلیل امنیّتی یا رفاقتی جایز بود رهبری انقلاب با توجه به حساسیّت جایگاه و نیز رفاقت دیرین اولی بود.

تاریخ انقلاب اسلامی چه زیباییها و چه زشتیهای آن میراث فرهنگی ملّت ایران است؛ تحریف تاریخ به پاس رفاقت یا امنیّت، خیانت به ملّت است زیرا راه عبرت از گذشته و کسب تجربه برای ساختن بهتر ایران فردا را سدّ می‌کند.

فوت هاشمی رفسنجانی اتفاق کمی نبود، به همین دلیل طبیعی بود که صدا و سیما با تمام قوت ابعاد مختلف بعد از این اتفاق را پوشش خبری بدهد ولی وقتی کار به «تحریف» تاریخ برسد و به یکباره هاشمی به یک «قدیس» بی‌اشتباه در تاریخ انقلاب تبدیل شود، باید نگران شد.

امروز اگر مردم از خود بپرسند بر اساس روایت 24 ساعت اخیر صدا و سیما از هاشمی رفسنجانی، پس چرا او 7 سال بود که حتی امام جمعه تهران هم نبود و در صدا و سیما هم عملاً «ممنوع التصویر» بود؟ حق دارند.

جالب این‌جاست که صبح امروز در یکی از برنامه‌های زنده تلوزیونی از هاشمی رفسنجانی به عنوان کسی یاد شد که نقش مهمی در خاموش کردن فتنه 88 داشت! در حالی که این حجم از تحریف تاریخ نه کمکی به هاشمی می‌کند و نه انقلاب، بلکه اعتبار و آبروی یک رسانه را از بیخ نابود می‌کند!

مرحوم هاشمی رفسنجانی در زندگی‌اش فراز و نشیب‌های مختلفی داشت و امروز نیازی نیست تا نشیب‌های زندگی او در چشم مردم یادآوری شود، فرازهایش کافی است! از زندان قبل از انقلابش تا ترورش توسط فرقان تا درگیری‌هاش در دهه 60 با ملی مذهبی‌ها و... به اندازه کافی افتخار‌آمیز است و کفایت می‌کند و نیازی نیست تا با تحریف تاریخ، حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی به یک موجود بی‌عیب و نقص تبدیل شود که عامه مردم با شنیدن این روایت از او دچار «دوگانگی» شوند! که اگر غیر از این بود رهبر معظم انقلاب نیز در انتهای پیام خود برای وی همانند خیلی‌های دیگر همچون مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی درخواست «علو درجات» می‌کردند نه «عفو الهی».

 

 

ادب حزب الله

امروز در قلب تشییع کنندگان پیکر مرحوم هاشمی رفسنجانی صحنه‌های زشت و زیبایی مشاهده شد.

خناسانِ ایام حیاتِ مرحوم، امروز حرمت جنازه ایشان را نگه ‌نداشتند.

آ‌نجا که در سرتاسر خیابان‌های منتهی به دانشگاه_تهران، سکوتی برای اقامه‌ نماز_میت حاکم بود، عده‌‌ معدودی نماز را رها کردند و شعار یاحسین میرحسین می‌دادند!

بالای سر جنازه‌، جماعتی سرود یار دبستانی می‌خواندند!

پشت ماشین حامل جنازه، عده ای شعار رفع_حصر سر می‌دادند!

می‌گفتدند:

هاشمی خاتمی بهانه ست

اصل نظام نشانه ست

گاه گاهی هم که فرصتی می‌یافتند با خودزنی‌ قصد ایجاد درگیری داشتند...

خلاصه تمام تلاش‌شان را برای هتک جنازه انجام دادند.

همه‌ این صحنه‌های زشت این جماعت اندک یک طرف، سعه‌ صدر و صبر حزب_الله یک طرف...

امروز جماعت حزب‌الله که حفظ حرمت جنازه را بر پاسخ‌گویی به چرندیات سبز‌ها ترجیح دادند، دلسوزان اصلی آیت_الله بودند...

هرجا شعار سیاسی داده می‌شد، حزب‌الله الله اکبر گویان و با ذکر لاٳلهٳلاٲلله آب سردی بر آتش خناسان می‌شد...

امروز حزب‌الله ادب کرد و دلخوری‌هایش از برخی مواضع مرحوم هاشمی رفسنجانی را کنار گذاشت تا هتک حرمتی رخ ندهد.

در مصاحبه‌های تلوزیونی؛ مصاحبه با یک جوان حزب اللهی را دیدم که می‌گفت:

ما آمدیم تا بگوییم که با وجود انتقاداتی که به ایشان داشتیم، آن‌قدر نامرد نیستیم که خدمات ایشان را فراموش کنیم و اجازه نمی‌دهیم که منافقین زیر تابوت وی را بگیرند.

خدا عاقبت همه ما را ختم بخیر کند...

 

اصلاح طلبان و مرحوم هاشمی

 

 

 

 

 

مدعیان اصلاح طلبی چنان ادای صاحب عزا در می‌آورند که گویی فراموش ‌کرده‌اند همین‌ها با پول دولت اصلاحات، از مرحوم هاشمی رفسنجانی «عالیجناب‌ سرخپوش» قتل‌های زنجیره‌ای ساختند!

اینجا را مطالعه نمایید

اصلاح طلبان و مرحوم هاشمی

 

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.