خادم الموالی عباس داودی داوودی

صحیفه امام خمینی رحمت‌الله‌علیه جلد‏16 صفحه410

معصیت بودن بعضى از کارهاى به ظاهر اسلامى

گاهى مى‌شود که کارهاى به ظاهر اسلامى، لکن با بى‌توجهى و خلاف اسلام واقع‏ می‌‌شود. فى المَثَل، اشخاصى مى‌‏خواهند خدمت بکنند، پاسدارها مى‌‏خواهند خدمت بکنند، پلیس‏ مى‌‏خواهد خدمت بکند و قصدش هم خدمت است، لکن گاهى در کیفیت عمل طورى مى‌‌شود که معصیت مى‌‌شود؛ مثلًا، من از این کارهاى جزئى، خرده‌کارى‌‏ها شروع مى‏‌کنم؛ مثلًا، مى‏‌خواهند در کمیته‏‌ها، در جاهایى که براى بسیج مهیا هستند، مى‏‌خواهند این‌ها خدمت بکنند، لکن گاهى همین‌‌هایى که مى‏‌خواهند خدمت بکنند، یک کارهایى انجام مى‏‌دهند که با موازین اسلامى درست در نمى‌آید؛ مثل این‌که نصف شب‌‌ها شروع مى‏‌کنند به فریاد و شعار دادن و دعا خواندن و تکبیر گفتن، در صورتى که همسایه‌‏ها هستند و ناراحت مى‌‏شوند، مریض‌‌ها هستند، معلولین هستند، بیمارستان‌‌ها هست و این‌‌ها رنج مى‌‏برند، و شما یک چیزى را که مى‏‌خواهید عبادت باشد، معصیت کبیره مى‌‌شود. اگر در سحر- فرض بکنید- یک عده‌‏اى بخواهند دعاى وحدت بخوانند، خوب، مى‌‌شود در داخل منزل خودشان، در داخل آن محلى که هستند، در آن داخل، خودشان بخوانند. براى خدا مى‌‏خواهند بخوانند و بلندگو اگر دارند، بلندگو را در داخل بگذارند که صدا بیرون نیاید.

گاهى پیش من اشخاصى مى‌‏آیند و شکایت مى‌کنند که تمام آرامش ما را بعضى از این گروه‌‌ها به هم مى‌‏زنند و حتى ما خواب نداریم. شما مى‌‏خواهید یک کار عبادى بکنید، مى‏‌خواهید تظاهرات کنید، مى‌‏خواهید چه بکنید، تبلیغ کنید، دعا بخوانید شما، دعا بین خودتان و خداست. فرضاً بخواهید یک اجتماعى باشد که در آن اجتماع، دعا خوانده بشود، این‌جا نباید بلند‌گوهاى بزرگ را؛ پر قوّه را بیرون بگذارند و تمام افرادى که در این محله هستند یا محله‏‌هاى دور هستند، رنج ببرند از این کار. این‌‌ها معصیت کبیره است که الآن که متوجه شدید، دیگر عذر ندارید. اذیت مسلم و آزار مؤمنین از بزرگ‌‌ترین گناهان کبیره است. شما مى‌‏خواهید تبلیغ کنید، در بین خودتان مى‌‏خواهید بکنید، بکنید؛ مانعى ندارد. در مراکز خودتان هر چه مى‏‌خواهید دعا بکنید، هر چه مى‏‌خواهید تبلیغ کنید، هر چه مى‌‏خواهید شعار بدهید، لکن ملاحظه مردم ضعیف را، مردمى که روز کار کردند و حالا مى‏‌خواهند استراحت کنند، این مرضایى که در بیمارستان‌‌ها هستند، این‏ معلولینى که از خود شما هستند و در جنگ‌‌ها معلول شده‌‏اند و حالا مى‏‌خواهند استراحت کنند، [بکنید؛] این فریاد‌هاى شما نمى‏‌گذارد آن‌‌ها استراحت کنند. این یک امر پایینى است که من عرض کردم که از این‌‌جا باید رتبه رتبه بالا برود؛ مثلًا، فرض کنید که شما مى‏‌خواهید، پاسدار‌هاى عزیز و سایر اشخاصى که متصدى این امور هستند، مى‌‏خواهند یک خانه‌‏اى را که فهمیده‌‏اند که خانه تیمى است، آن‌‌جا را قبضه کنند ـ البته باید هم بکنند ـ لکن قبلًا باید آن‌طور بررسى بشود که صد‌درصد این خانه، خانه تیمى است که ـ خداى نخواسته ـ یک وقت در یک خانه‌‏اى به خیال خانه تیمى وارد بشوند به یک عده زن و بچه مردم و تا آمده‌‏اند بفهمند چى است چند تا از بچه‌‏هایشان یا ـ خداى نخواسته ـ تلف شده‌اند یا زخمى شده‌اند. شما کار اسلامى مى‏‌خواهید بکنید، لکن یک وقت سر از یک کار بسیار، جنایت بزرگى سر در مى‌‏آورد.

 

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.