خادم الموالی عباس داودی داوودی


جستجوی مطالب سایت در گوگل


 

 

 

غفلت 34 :  

فایل PDF          فایل WORD     

 


دریافت

 

مطالب معرفت اهل بیت در متن نیست ولی در فایل صوتی هست

غفلت زدایی :

6ـ تفکر (قسمت دوم)

فرق میان: تعقل، تفکر، تذکر

و به کار بردن این سه موضوع در معرفت اهل بیت علیهم‌السلام

و تعقل و تفکر و تذکر در خلقت‎های خداوند و در مقام ائمه معصومین علیهم‎السلام

یُنبِتُ لَکمُ بِهِ الزَّرْعَ وَ الزَّیْتُونَ وَ النَّخِیلَ وَ الْأَعْنَابَ وَ مِن کُلّ‏ِ الثَّمَرَاتِ إِنَّ فىِ ذَالِکَ لَاَیَةً لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ (نحل/11)

خداوند با آن (آب باران)، براى شما زراعت و زیتون و نخل و انگور، و از همه میوه‏ها مى‏رویاند مسلماً در این، نشانه روشنى براى اندیشمندان است.

وَ سَخَّرَ لَکُمُ الَّیْلَ وَ النَّهَارَ وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ  وَ النُّجُومُ مُسَخَّرَاتُ بِأَمْرِهِ إِنَّ فىِ ذَالِکَ لَاَیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَعْقِلُونَ (نحل/12)

او شب و روز و خورشید و ماه را مسخّر شما ساخت و ستارگان نیز به فرمان او مسخّر شمایند در این، نشانه‏هایى است (از عظمت خدا،) براى گروهى که عقل خود را به کار مى‏گیرند!

وَ مَا ذَرَأَ لَکُمْ فىِ الْأَرْضِ مُخْتَلِفًا أَلْوَانُهُ إِنَّ فىِ ذَالِکَ لَاَیَةً لِّقَوْمٍ یَذَّکَّرُونَ (نحل/13)

(علاوه بر این،) مخلوقاتى را که در زمین به رنگهاى گوناگون آفریده نیز مسخّر (فرمان شما) ساخت در این، نشانه روشنى است براى گروهى که متذکّر مى‏شوند!

* در آیات فوق، بعد از بیان سه بخش از نعمت‌هاى الهى مردم را دعوت به اندیشه کرده منتها در یک مورد مى‏فرماید:

در این‌ها نشانه‏هایى است براى قومى که تفکر مى‏کنند،

در مورد دیگر مى‏فرماید براى قومى که تعقل دارند،

و در مورد سوم براى قومى که متذکر مى‏شوند.

این اختلاف تعبیر مسلماً جنبه تفنن در عبارت ندارد، بلکه آن‌چه از روش قرآن مى‏دانیم هر کدام اشاره به نکته‏اى است، و شاید نکته این تفاوت آن باشد که:

در مورد الوان نعمت‌هاى موجود در زمین آن‌قدر مساله روشن است که تنها تذکر و یادآورى کافى است.

ولى در مورد زراعت و زیتون و نخل و انگور و به طور کلى میوه‏ها کمى بیشتر اندیشه لازم است، تا به خواص غذایى و درمانى آن‌ها آشنا شویم، به همین جهت تعبیر به "تفکر" مى‏کند.

اما در مورد تسخیر خورشید و ماه و ستارگان و اسرار شب و روز باز هم اندیشه بیشترى لازم است، لذا تعبیر به "تعقل" که گویاى سطح بالاترى از اندیشه است فرموده.

(تفسیر نمونه، ج11، ص: 176)

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم