خادم الموالی عباس داودی داوودی


 

 

 

غفلت 34 :  

فایل PDF          فایل WORD     

 


دریافت

 

مطالب معرفت اهل بیت در متن نیست ولی در فایل صوتی هست

غفلت زدایی :

6ـ تفکر (قسمت دوم)

فرق میان: تعقل، تفکر، تذکر

و به کار بردن این سه موضوع در معرفت اهل بیت علیهم‌السلام

و تعقل و تفکر و تذکر در خلقت‎های خداوند و در مقام ائمه معصومین علیهم‎السلام

یُنبِتُ لَکمُ بِهِ الزَّرْعَ وَ الزَّیْتُونَ وَ النَّخِیلَ وَ الْأَعْنَابَ وَ مِن کُلّ‏ِ الثَّمَرَاتِ إِنَّ فىِ ذَالِکَ لَاَیَةً لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ (نحل/11)

خداوند با آن (آب باران)، براى شما زراعت و زیتون و نخل و انگور، و از همه میوه‏ها مى‏رویاند مسلماً در این، نشانه روشنى براى اندیشمندان است.

وَ سَخَّرَ لَکُمُ الَّیْلَ وَ النَّهَارَ وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ  وَ النُّجُومُ مُسَخَّرَاتُ بِأَمْرِهِ إِنَّ فىِ ذَالِکَ لَاَیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَعْقِلُونَ (نحل/12)

او شب و روز و خورشید و ماه را مسخّر شما ساخت و ستارگان نیز به فرمان او مسخّر شمایند در این، نشانه‏هایى است (از عظمت خدا،) براى گروهى که عقل خود را به کار مى‏گیرند!

وَ مَا ذَرَأَ لَکُمْ فىِ الْأَرْضِ مُخْتَلِفًا أَلْوَانُهُ إِنَّ فىِ ذَالِکَ لَاَیَةً لِّقَوْمٍ یَذَّکَّرُونَ (نحل/13)

(علاوه بر این،) مخلوقاتى را که در زمین به رنگهاى گوناگون آفریده نیز مسخّر (فرمان شما) ساخت در این، نشانه روشنى است براى گروهى که متذکّر مى‏شوند!

* در آیات فوق، بعد از بیان سه بخش از نعمت‌هاى الهى مردم را دعوت به اندیشه کرده منتها در یک مورد مى‏فرماید:

در این‌ها نشانه‏هایى است براى قومى که تفکر مى‏کنند،

در مورد دیگر مى‏فرماید براى قومى که تعقل دارند،

و در مورد سوم براى قومى که متذکر مى‏شوند.

این اختلاف تعبیر مسلماً جنبه تفنن در عبارت ندارد، بلکه آن‌چه از روش قرآن مى‏دانیم هر کدام اشاره به نکته‏اى است، و شاید نکته این تفاوت آن باشد که:

در مورد الوان نعمت‌هاى موجود در زمین آن‌قدر مساله روشن است که تنها تذکر و یادآورى کافى است.

ولى در مورد زراعت و زیتون و نخل و انگور و به طور کلى میوه‏ها کمى بیشتر اندیشه لازم است، تا به خواص غذایى و درمانى آن‌ها آشنا شویم، به همین جهت تعبیر به "تفکر" مى‏کند.

اما در مورد تسخیر خورشید و ماه و ستارگان و اسرار شب و روز باز هم اندیشه بیشترى لازم است، لذا تعبیر به "تعقل" که گویاى سطح بالاترى از اندیشه است فرموده.

(تفسیر نمونه، ج11، ص: 176)

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.