غفلت ـ 23
زمان: 95/11/22 شب شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها
فایل WORD فایل PDF
عوامل غفلت
14ـ نبود خلوص نیت
1ـ امام صادق علیهالسلام فرمود:
«وَ لَا بُدَّ لِلْعَبْدِ مِنْ خَالِصِ النِّیَّةِ فِی کُلِّ حَرَکَةٍ وَ سُکُون» یعنى: ناچار است بنده از نیّت خالص در جمیع حرکات و سکنات، در هر طاعت و عبادت، که اگر نیّت در افعال و اعمال خالص نباشد و به اغراض مهلکه مخلوط باشد، از جملهی غافلین خواهد بود، چنانکه مىفرماید: «لِأَنَّهُ إِذَا لَمْ یَکُنْ هَذَا الْمَعْنَى یَکُونُ غَافِلا» یعنى: اگر نبوده باشد نیّت او موصوف به خلوص و آمیخته باشد به شهوات نفسانى، هر آینه آن کس از جمله غافلان مىباشد.
مصباحالشریعه، ترجمه عبدالرزاق گیلانى ص46
2ـ سُفْیَانَ بْنِ عُیَیْنَةَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیهالسلام فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا»(هود/7 ـ ملک/2) قَالَ: لَیْسَ یَعْنِی أَکْثَرَکُمْ عَمَلًا، وَ لکِنْ أَصْوَبَکُمْ عَمَلاً، وَ إِنَّمَا الْإِصَابَةُ خَشْیَةُ اللَّهِ وَ النِّیَّةُ الصَّادِقَةُ وَ الْحَسَنَةُ.
ثُمَّ قَالَ: الْإِبْقَاءُ عَلَى الْعَمَلِ حَتّى یَخْلُصَ أَشَدُّ مِنَ الْعَمَلِ، وَ الْعَمَلُ الْخَالِصُ الَّذِی لَا تُرِیدُ أَنْ یَحْمَدَکَ عَلَیْهِ أَحَدٌ إِلَّا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ، وَ النِّیَّةُ أَفْضَلُ مِنَ الْعَمَلِ، أَلَا وَ إِنَّ النِّیَّةَ هِیَ الْعَمَلُ
ثُمَّ تَلَا قَوْلَهُ عَزَّ وَ جَلَّ: «قُلْ کُلٌّ یَعْمَلُ عَلى شاکِلَتِهِ»(اسراء/84) یَعْنِی عَلى نِیَّتِهِ.
سفیان بن عیینه گوید: امام صادق علیهالسّلام راجع به فرمایش خداى عز و جل: «تا بیازماید شما را که کدامیک نیکو کردارترید» فرمود: مقصود پرکردارتر نیست، بلکه مقصود درست کردارتر است، و درستى همانا ترس از خدا و نیت صادق و کار نیک است.
سپس فرمود: پایدارى بر عمل تا خالص ماند، سختتر از خود عمل است و عمل خالص آن است که: نخواهى هیچ کس جز خداى عز و جل ترا بر آن بستاید، همانا نیت همان عمل است.
سپس این فرموده خداى عز و جل را تلاوت فرمود: «بگو همگى طبق روش خود عمل میکنند» یعنى طبق نیت خود.
الکافی (ط - الإسلامیة) ج2 ص16
3ـ امیرالمؤمنین علی علیهالسلام فرمودهاند:
تَمَامُ الْإِخْلَاصِ تَجَنبُ الْمَعَاصِی
تمام اخلاص اجتناب از گناهان است.
کنز الفوائد ج1 ص279
نشانه های مخلص
پیغمبر اکرم، حضرت محمد مصطفی صلیاللهعلیهوآلهوسلم فرمودند:
وَ أَمَّا عَلَامَةُ الْمُخْلِصِ فَأَرْبَعَةٌ یَسْلَمُ قَلْبُهُ وَ تَسْلَمُ جَوَارِحُهُ وَ بَذَلَ خَیْرَهُ وَ کَفَّ شَرَّه
نشان مخلص چهار چیز است:
سلامت قلب (از ناپاکیهاى شرک، کفر، کینه و غیره)،
سلامت اعضا (بىآزارى و ترک گناه)،
خیر رساندن
و شر نرساندن.
تحف العقول ص21