خادم الموالی عباس داودی داوودی


جستجوی مطالب سایت در گوگل

 

غفلت ـ16       

 عوامل غفلت

 

فایل  WORD        فایل PDF       فایل صوتی         

 

 

 

غفلت ـ16 عوامل غفلت  7ـ کوچک شمردن گناه

7ـ کوچک شمردن گناه

قبح فعلى مربوط است به مفاسد و زشتی‌هاى موجود در خود عمل قطع نظر از خصوصیات روحى و شرایط شخص بزهکار. قبح فاعلى مربوط است به شرایط ذهنى و روحى بزهکار قطع نظر از خصوصیات خود عمل.

شرایط ذهنى بزهکار عبارت است از داشتن روح تمرّد و طغیان و قانون شکنى و عدم اهتمام به حقوق خدا و خلق. البته تمام گناهان از این حیث (قبح فاعلى) بزرگ و عظیم‌اند، زیرا سرپیچى از دستورهاى خداوند بزرگ و مهربان با علم و اختیار، بسیار زشت و ناپسند است.

نقطه‌هاى آغاز در اخلاق ‌عملى؛ تألیف حضرت آیت‌الله محمدرضا مهدوى کنى؛ ص111

رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم فرمود:

«أَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى عُزَیْرٍ [یَا عُزَیْرُ] إِذَا وَقَعْتَ‌ فِی‌ مَعْصِیَةٍ فَلَا تَنْظُرْ إِلَى‌ صِغَرِهَا وَ لَکِنِ‌ انْظُرْ مَنْ‌ عَصَیْتَ‌ ‌ـ

خداوند به عُزَیر وحى کرد که ]یا عزیر[ اگر دچار معصیتى شدى نگاه به کوچکى آن گناه مکن، نگاه کن مخالفت با که می‌کنى».

الدعوات (للراوندی) / سلوة الحزین، النص، ص169

2ـ و امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام فرموده‌اند:

« أَشَدُّ الذُّنُوبِ‌ مَا اسْتَخَفَ‌ بِهِ‌ صَاحِبُه‌ ـ

شدیدترین گناه آن است که صاحبش آن را کوچک بشمارد».

وسائل الشیعة، ج‌15، ص 312

3ـ پیامبر کرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم به ابن مسعود فرمود:

لَا تُحَقِّرَنَّ ذَنْباً وَ لَا تُصَغِّرَنَّهُ وَ اجْتَنِبِ الْکَبَائِرَ فَإِنَّ الْعَبْدَ إِذَا نَظَرَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ إِلَى ذُنُوبِهِ دَمَعَتْ عَیْنَاهُ قَیْحاً وَ دَماً ـ

یَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى یَوْمَ تَجِدُ کُلُّ نَفْسٍ ما عَمِلَتْ مِنْ خَیْرٍ مُحْضَراً وَ ما عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَیْنَها وَ بَیْنَهُ أَمَداً بَعِیداً  ال عمران‌30

هیچ گناهی را خرد مگیر و از گناهان بزرگ برکنار باش، زیرا چون بنده‌ای در قیامت به گناهان خود بنگرد به جای اشک چشمش چرک و خون بارد،

خدای تعالی فرماید: روزی که هرکس آن‌چه خوب کرده حاضر یابد و آن‌چه هم بد کرده حاضر یابد. دوست دارد که میان او و کردار بدش مسافت دوری باشد».

مستدرک‌الوسائل ج 11ص 350

 

محمد بن مسلم از امام باقر علیه‌السلام و او از پدرانش از امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام نقل مى‌‏کند که فرمود:

«إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى أَخْفَى أَرْبَعَةً فِی أَرْبَعَةٍ أَخْفَى رِضَاهُ فِی طَاعَتِهِ فَلَا تَسْتَصْغِرَنَّ شَیْئاً مِنْ طَاعَتِهِ فَرُبَّمَا وَافَقَ رِضَاهُ وَ أَنْتَ لَا تَعْلَمُ وَ أَخْفَى سَخَطَهُ فِی مَعْصِیَتِهِ فَلَا تَسْتَصْغِرَنَّ شَیْئاً مِنْ مَعْصِیَتِهِ فَرُبَّمَا وَافَقَ سَخَطُهُ مَعْصِیَتَهُ وَ أَنْتَ لَا تَعْلَمُ وَ أَخْفَى إِجَابَتَهُ فِی دَعْوَتِهِ فَلَا تَسْتَصْغِرَن شَیْئاً مِنْ دُعَائِهِ فَرُبَّمَا وَافَقَ إِجَابَتَهُ وَ أَنْتَ لَا تَعْلَمُ وَ أَخْفَى وَلِیَّهُ فِی عِبَادِهِ فَلَا تَسْتَصْغِرَنَّ عَبْداً مِنْ عَبِیدِ اللَّهِ فَرُبَّمَا یَکُونُ وَلِیَّهُ وَ أَنْتَ لَا تَعْلَمُ.

 

خداوند چهار چیز را در چهار چیز پنهان کرده است:

اول: خوشنودى خودش را در اطاعتش پنهان کرده، پس چیزى از اطاعت او را کوچک مشمار، چه بسا که با رضایت او همراه شود و تو ندانى،

دوم: و خشم خود را در نافرمانى خود پنهان کرده، پس چیزى از نافرمانى او را کوچک مشمار، چه بسا گناهى سبب خشم او شود و تو ندانى،

سوم: و اجابت خود را در دعا کردنش پنهان کرده، پس چیزى از دعا کردن او را کوچک مشمار، چه بسا با اجابتش همراه شود و تو ندانى،

چهارم: و ولىّ خود را در میان بندگانش پنهان کرده، پس هیچ بنده‏اى از بندگان خدا را کوچک مشمار، چه بسا او ولىّ خدا باشد و تو ندانى».

الخصال ج‏1 ص209

5ـ همچنین امام باقر علیه‌السلام فرمود:

«الذُّنُوبُ کُلُّهَا شَدِیدَةٌ وَ أَشَدُّهَا مَا نَبَتَ عَلَیْهِ اللَّحْمُ وَ الدَّمُ لِأَنَّهُ إِمَّا مَرْحُومٌ وَ إِمَّا مُعَذَّبٌ وَ الْجَنَّةُ لَا یَدْخُلُهَا إِلَّا طَیِّب‌ ـ

همه‌ی گناهان سخت است (از نظر نافرمانى خدا و کیفر و عقوبت آن‌ها) ولى سخت‌ترین آن‌ها گناهانى است که بر آن گوشت و خون بروید (مانند خوردن مال حرام یا اصرار بر گناه اگر چه حلال خورد) زیرا آن گنهکار یا بخشوده و یا معذب گردد، و جز شخص پاک به بهشت وارد نشود (پس چنین گنهکارى باید در برزخ و یا محشر عذاب کشد تا آن گوشت و خونش بریزد و تصفیه گردد، و سپس داخل بهشت شود)».

الکافی (ط - الإسلامیة) ج‌2؛ ص270 ـ ترجمه مصطفوى

6ـ امام صادق علیه‌السلام فرمود:

« لَا صَغِیرَةَ مَعَ‌ الْإِصْرَارِ وَ لَا کَبِیرَةَ مَعَ الِاسْتِغْفَار ـ

گناه با اصرار صغیره نباشد و با استغفار کبیره نباشد».

الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‌2، ص288

«سرّ آن این است که: گناه کوچک یک‌بار یا دوبار به سبب کمى تیرگیش در دل اثر نمى‌کند، ولى چون تکرار شد و آثار ضعیف آن متراکم گشت قوى مى‌گردد و به تدریج در دل اثر مى‌کند، چنان‌که قطره‌هاى آب که پیاپى بر سنگى بیفتد آن‌را سوراخ مى‌کند، و همین قدر آب اگر به‌یک‌بار بر آن ریخته شود اثر نمى‌کند»

علم ‌اخلاق ‌اسلامى؛ ج4 ص100 (ترجمه جامع السعادات ـ نوشته ملا محمد مهدى نراقى)

7ـ امام صادق علیه السّلام فرمود:

«اتَّقُوا الْمُحَقَّرَاتِ مِنَ الذُّنُوبِ فَإِنَّهَا لَا تُغْفَرُ قُلْتُ وَ مَا الْمُحَقَّرَاتُ قَالَ الرَّجُلُ یُذْنِبُ الذَّنْبَ فَیَقُولُ طُوبَى لِی لَوْ لَمْ یَکُنْ لِی غَیْرُ ذَلِکَ ـ

از گناهان محقر بپرهیزید که آمرزیده نشوند.  عرض کردم: گناهان محقر چیست؟ فرمود: این است که مردى گناه کند و بگوید، خوشا به حال من اگر غیر از این گناه نداشته باشم».

تحف العقول، النص، ص5

8ـ و نیز فرمود:

«إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْعَبْدَ أَنْ یَطْلُبَ إِلَیْهِ فِی الْجُرْمِ الْعَظِیمِ وَ یُبْغِضُ الْعَبْدَ أَنْ یَسْتَخِفَّ بِالْجُرْمِ الْیَسِیرِ ـ

خدا بنده‌اى را دوست دارد که در گناه بزرگ [راهى‌] به‌سوى خدا [براى آمرزش‌] بجوید، و بنده‌اى را دشمن دارد که گناه اندک را ناچیز و خرد شمارد».

المحاسن، ج‌1، ص293

غفلت ـ16 عوامل غفلت  7ـ کوچک شمردن گناه

9ـ و امام کاظم علیه‌السّلام فرمود:

«لَا تَسْتَقِلُّوا قَلِیلَ الذُّنُوبِ فَإِنَّ قَلِیلَ الذُّنُوبِ یَجْتَمِعُ حَتَّى یَکُونَ کَثِیرا ـ

گناهان خرد و اندک را دست کم مگیرید، که گناهان اندک جمع شود تا بسیار گردد».

الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‌2، ص287

10ـ امام سجاد علیه‌السلام هم در دعاى هشتم صحیفه سجادیه می‌فرماید:

«اللَّهُمَّ إِنیِّ أَعُوذُ بِکَ مِنْ ...الْإِصْرَارِ عَلَى الْمَأْثَمِ، وَ اسْتِصْغَارِ الْمَعْصِیَةِ ـ

پروردگارا به تو پناه مى‌برم از... اصرار کردن بر گناه و کوچک شمردن معصیت».

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم