خادم الموالی عباس داودی داوودی

دستورات فراموش شده!

در اوایل انقلاب این دستور‌العمل به‌طور وسیعی در نمازهای جمعه‌ی هر هفته تحت عنوان
« دستور العمل 16 گانه امام خمینی برای خودسازی »

توزیع می‌گردید و در اول و آخر برخی کتاب‌های اخلاقی که آن‌موقع چاپ می‌شد قرار داشت و شاید هنوز هم برخی کتاب‌های چاپ آن دوره این دستور‌العمل را داشته باشند‌. البته این دستور‌العمل‌، نه در مجموعه کتاب‌های «صحیفه نور» و نه در «صحیفه امام» نیامده است و نمی‌دانیم که توزیع گسترده‌ی آن موقع و سکوت دفتر امام(ره) را به حساب قطعی بودن صدور آن از سوی امام(ره) بدانم یا سکوت کتاب‌های مزبور را به حساب احتمال این‌که این برنامه از امام(ره) نباشد.

در آن سال‌ها این دستور‌العمل با این توضیح منتشر می‌شد که امام(ره) در پاسخ به درخواست «انجمن اسلامی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان ایرانی هند و شبه قاره» این برنامه ١۶گانه را ارائه فرموده‌اند.

بعضی از علما و بزرگان به فراخور مطالعات خود و ظرفیت‌های طرف مقابل خود، دستور‌العمل‌هایی ارائه می‌دهند که برگرفته از آیات و روایات است. آن‌چه در این 16 دستور آمده نیز بر همین منوال است و بر اساس تعالیم اهل‌بیت علیهم‌السلام است. آن‌چه مهم است این است که در آن زمان پی‌گیری عمل به چنین نسخه‌های شفابخشی بسیار دیده می‌شد اما امروزه به‌نظر می‌رسد این مهم به فراموشی سپرده شده یا خیلی کمرنگ شده است. به همین دلیل این دستورالعمل را آورده‌ایم تا ان‌شاءالله همگی ما به آن عمل نماییم.

البته عمل به دستورات خودسازی بزرگان دین منحصر به این 16 مورد نیست، اما شاید این موارد برای شروع راه کارساز باشد. کما این‌که عروس حضرت امام رحمت‌الله علیه خانم فاطمه طباطبایی مطلبی را گفته که در شماره 168 مجله شاهد بانوان آمده بود:

«یکی از مسائلی که امام(ره) در روزهای آخر به من توصیه می‌کردند ، خواندن "دعای عهد" است. امام رحمت‏الله‏علیه می‌فرمودند: صبح‌ها سعی کن این دعا را بخوانی، چون در سرنوشت دخالت دارد.»

 

1 ـ نمازهای پنج‌گانه را در پنچ نوبت بخوانید.

2 ـ روزهای دوشنبه و پنج شنبه را حتی‌المقدور روزه بگیرید.

3 ـ اوقات خواب را کم کرده و بیشتر قرآن بخوانید.

4 ـ برای عهد و پیمان اهمیت فوق‌العاده‌ای قائل شوید.

5 ـ به تهیدستان انفاق کنید.

6 ـ از مواضع تهمت دوری کنید.

7 ـ در مجالس پرخرج و باشکوه شرکت نکرده و خود نیز چنین مجالسی نداشته باشید.

8 ـ لباس ساده بپوشید.

9 ـ زیاد صحبت نکنید و دعاهای روزانه را بخوانید (به خصوص دعای روز سه‌شنبه)

10 ـ ورزش کنید.

11 ـ بیشتر مطالعه کنید.

12 ـ دانش‌های فنی را بیاموزید.

13 ـ دانش تجوید و عربی را بیاموزید و در هر زمینه‌ای هشیار باشید.

14 ـ کار نیک خود را فراموش کنید و گناهان گذشته را به یاد آرید.

15 ـ از نظر مادی به تهیدستان و از نظر معنوی به اولیاء‌الله بنگرید.

16ـ از اخبار روز و اخبار مربوط به امور مسلمین با اطلاع شوید.

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.