خادم الموالی عباس داودی داوودی

الخصال

کتاب « الخصال » نوشته شیخ صدوق، ابو جعفر، محمد بن على بن حسین بن بابویه قمى (305- 381 هجرى)، از فقها و محدثین بزرگ شیعه در قرن چهارم هجرى است.

شیخ صدوق در این کتاب روایات فراوانى درباره‌ی مسائل اخلاقى و عقیدتى و دیگر موضوعات مورد نیاز جامعه بشرى جمع‌آورى کرده است. ‌این کتاب در نوع و سبک خود بى‌نظیر است و اولین کتابى است که به این سبک به نگارش در آمده است.‌

مؤلف به شکلى زیبا و با توجه به اعداد یک تا هزار، روایات را دسته ‏بندى نموده است.

شیخ صدوق درباره انگیزه نگارش این کتاب مى‏نویسد: « با تحقیق در تألیفات مشایخ و علماى بزرگ گذشته دریافتم که آنان در بخش‏هاى مختلف علوم کتاب‏هایى نگاشته‏اند، اما درباره‌ی رابطه میان اعداد و صفات پسندیده و ناپسند چیزى نگاشته نشده است. با توجه به فایده فراوان این موضوع براى جوینده‌ی علم، بر آن شدم تا براى تقرب به درگاه الهى دست به نگارش چنین کتابى بزنم تا به پاداش الهى و خوشبختى و رحمت خداوند متعال نایل گردم و از درگاه ایزد منان خواهانم تا امیدم را ناامید نگرداند چرا که او بر هرکارى تواناست.»

کتاب خصال با وجود حجم کم، دائرة‌المعارف بزرگى از معارف اسلامى و احکام حلال و حرام است و هیچ فقیه دانشمند و یا ادیب نام‏آورى از آن بى‏نیاز نیست. همچنین این کتاب، به مباحث تاریخى، تفسیر قرآن، نکات فلسفى و مسائل سیاسى نیز اشاره دارد. کتاب خصال با مطالب مفید و مباحث گران‌قدر خود از مجموعه‏هاى نفیس روایات اهل بیت رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم به‌شمار مى‏آید.

اعتبار این کتاب نیز مانند دیگر کتاب‏هاى شیخ صدوق مورد توجه خاص علما و فقهاى شیعه قرار گرفته و روایات آن در بسیارى از مجموعه‏هاى روایى شیعه مانند کتب اربعه و بحارالانوار آمده و نقل آن‌ها زینت بخش کتب روایى علماى متأخر از شیخ صدوق شده است.

توضیح از cd  گنجینه روایات نور

 

 

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.