غفلت ـ12
مبحث هیأت متوسلین به جواد الائمه علیهالسلام
عوامل غفلت 5
ـ آرزوی دراز (قسمت دوم)
5ـ آنها کسانى هستند که خداوند از رحمت خویش دورشان ساخته، گوشهایشان را کر و چشمهایشان را کور کرده است! (23)
آیا آنها در قرآن تدبّر نمىکنند، یا بر دلهایشان قفل نهاده شده است؟! (24)
کسانى که بعد از روشن شدن هدایت براى آنها، پشت به حق کردند، شیطان اعمال زشتشان را در نظرشان زینت داده و آنان را با آرزوهاى طولانى فریفته است! (25)
إِنَّ الَّذینَ ارْتَدُّوا عَلى أَدْبارِهِمْ مِنْ بَعْدِ ما تَبَیَّنَ لَهُمُ الْهُدَى الشَّیْطانُ سَوَّلَ لَهُمْ وَ أَمْلى لَهُمْ (محمد25)
سَوَّلَ از ماده " سُؤل" (بر وزن قفل) به معنى حاجتى است که نفس آدمى نسبت به آن حریص است
(و به همین دلیل بعضى آنرا به معنى" امید و آرزو" تفسیر کردهاند، چنان که در آیه 36 طه نیز مىخوانیم: قَدْ أُوتِیتَ سُؤْلَکَ یا مُوسى. ـ فرمود: «اى موسى! آنچه را خواستى به تو داده شد!)
و " تسویل" به معنى ترغیب و تشویق نسبت به امورى است که به آن حریص است، و نسبت این امر به شیطان بهخاطر وسوسههایى است که او در جان انسان مىکند، و مانع هدایت او مىشود.
جمله وَ أَمْلى لَهُمْ از ماده " املاء" به معنى ایجاد طول امل و آرزوهاى دور و دراز است که انسان را به خود مشغول داشته و از حق بازمىدارد.
تفسیر نمونه، ج21، ص 472
در کافى ذیل آیه فوق از حضرت صادق علیهالسلام روایت کرده فرمود این آیه نازل شده در حق اولى و دومى و سومى چه آنها بر اثر ترک ولایت امیرالمؤمنین علیهالسلام از ایمان برگشتند و مرتد شدند و نیز در حق تابعین و پیروان ایشان جارى است و مراد از شیطان در این آیه دومى است چه مردم را وسوسه کرد و نگذاشت آنها بر ولایت امیرالمؤمنین علیهالسلام ثابت و برقرار بمانند.
تفسیر جامع، ج6، ص350