خادم الموالی عباس داودی داوودی

با وجود قرآن، چه نیازى به احادیث و روایات داریم؟

و با توّجه به این که در قرآن بیان همه چیز هست (فیه تبیان کل شى‏ء) ]اشاره به آیه: نَزَّلْنا عَلَیْکَ الْکِتابَ تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْ‏ء. نحل/89 [چه مانعى دارد که ما هم با آنها که گفتند: «حسبنا کتاب اللّه؛ قرآن کتاب خدا ما را بس است» همصدا شویم؟

به خصوص که مى‏شنویم که در میان احادیث صحیح، احادیث مجعول و نادرست نیز وجود دارد، و این باعث بى اعتبار شدن همه آنها است.

ولى با توجّه به این که ما مسلمان هستیم، یک مسلمان پایبند به قرآن نمى‏تواند به احادیث اسلامى که از طرق صحیح رسیده عمل نکند زیرا:

اولًا، منکران سنّت و حدیث صحیح، در واقع منکر خود قرآن محسوب مى‏شوند؛ چه اینکه، قرآن صریحاً گفتار پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم را به‏ عنوان یک منبع معتبر و واجب الاطاعه معرفى کرده و مى‏گوید:

« ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ‏ وَ ما نَهاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا ـ آن‌چه پیامبر براى شما آورده و به شما فرمان دهد بگیرید و عمل کنید و آن‌چه شما را از آن نهى کند، خوددارى کنید.»(حشر/7)

« وَ ما کانَ‏ لِمُؤْمِنٍ‏ وَ لا مُؤْمِنَةٍ إِذا قَضَى اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَمْراً أَنْ یَکُونَ لَهُمُ الْخِیَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ ـ هیچ مرد و زن با ایمان حق ندارد در برابر فرمان خدا و پیامبر سرپیچى کند.»(احزاب/36)

« مَنْ‏ یُطِعِ‏ الرَّسُولَ‏ فَقَدْ أَطاعَ‏ اللَّهَ وَ مَنْ تَوَلَّى فَما أَرْسَلْناکَ عَلَیْهِمْ حَفیظا ـ آن کس که اطاعت پیامبر کند اطاعت خدا کرده و آن کس که روى بگرداند تو مسؤول آنها نیستى (و حساب و کیفرشان با خدا است.»(نساء/80)

و آیات دیگر که همگى فرمان پیامبر را همچون فرمان خدا واجب‏الاطاعه مى‏شمرد.

ثانیاً، قرآن محتوى دستورات کلّى و قوانین اساسى اسلام است؛ و اگر از سنّت چشم بپوشیم، جنبه عملى خود را از دست خواهد داد، و به گونه کلّیاتى ذهنى که قابلیّت اجرا ندارد باقى مى‏ماند؛ زیرا تمام جزئیّات و ریزه کاریها و آئین نامه‏هاى عملى و اجرایى آن قوانین کلّى‏ همه در سنّت بیان شده است.

گرچه افراد بى اطّلاعى پس از وفات پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم اصرار داشتند که احادیث او را کسى ننویسد، مبادا مزاحمتى با قرآن فراهم گردد! امّا پس از مدّتى همه به ضعف و سستى این طرز تفکّر آشنا شدند که اگر زمان دیگرى بگذرد و احادیث پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم به دست فراموشى سپرده شود اسلام فاقد ارزش اجرایى و عملى خواهد شد؛ لذا آن نظریه کهنه و افراطى و کوته بینانه را رها ساخته به تدوین کتب حدیث پرداختند.

ثالثاً، درست است که دست جاعلان به سوى احادیث اسلامى دراز شده و با انگیزه‏هاى مختلفى به آشفته ساختن احادیث پرداختند، ولى چنان نیست که احادیث صحیح و مجعول و مشکوک ضوابطى نداشته باشد، و نتوان آنها را از هم جدا ساخت؛ بلکه با توجّه به علم رجال و علم حدیث و درایه، این کار کاملًا ممکن است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ـ کتاب حکومت جهانى مهدى (عج)، ص: 127

مطلب مرتبط

قرآن کفایت می‌کند؟!

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.